Wenche Søgaard Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 Jeg er takknemlig hvis noen kan hjelpe meg med hva som står foran Tje. pige på min tippoldemor Johanne Syversdatter, nr. 5 under Kvindekjøn. https://media.digitalarkivet.no/view/5458/27915/59 Wenche Søgaard Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 Vrien! "Hmvær" (ev. Hjmvær") mao. Hjemmeværende (også s. 256 nr. 12, s. 257 nr. 27) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wenche Søgaard Skrevet November 24, 2020 Forfatter Del Skrevet November 24, 2020 Takk for hjelpen. Da var det ikke bare jeg som synes den er vrien. Jeg har ikke funnet henne etter folketellingen i Eidsberg i 1875, og den gangen var hun dagarbeider, jordbrug hos en husmandsenke og har familiestilling Inderst. Vil betegnelsen hjemmeværende bli brukt selv om hun fortsatt hadde denne familiestillingen da hun døde? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wenche Søgaard Skrevet November 24, 2020 Forfatter Del Skrevet November 24, 2020 Jeg var litt upresis. Jeg finner tippoldemor Johanne hos datteren og fam ved tellingen 1891, men der er hun besøkende, og er fortsatt arbeiderske med gårdsarbeid og innearbeid som beskjeftigelse. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jarleif Nordheim Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 I 1900-tellingen er hun vel her på Launeset under Mysen: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0125&kenr=004aa&bnr=0013&lnr=00 - samme sted som ved dødsfall. Vh Jarleif Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wenche Søgaard Skrevet November 24, 2020 Forfatter Del Skrevet November 24, 2020 Tusen takk til deg også. Det stemmer veldig bra, for datteren Maren Sofie, som hun fikk uten å være gift, var gift med Carl August Caspersen, som tydeligvis endret litt på navnet. Bostedet stemmer med det som er registrert da Johanne døde. Grunnen til at jeg ikke fant henne var at da jeg søkte via folketellingen i Digitalarkivet og brukte fullt etternavn dukket hun ikke opp. Synes det er litt rart. Lærte av dette at det kan være lurt å søke på navn, geografisk område og skrive året for folketellingen i feltet hendelsesår. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 (endret) 10 timer siden, Richard Johan Natvig skrev: Vrien! "Hmvær" (ev. Hjmvær") mao. Hjemmeværende (også s. 256 nr. 12, s. 257 nr. 27) Kan det være Fhnvær, altså forhenværende? Mvh Endret November 24, 2020 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 Enig med Even, men eg trur der står "Fhenvær". Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Richard Johan Natvig Skrevet November 25, 2020 Del Skrevet November 25, 2020 7 timer siden, Even Stormoen skrev: Kan det være Fhnvær, altså forhenværende? Ja! Heilt enig med deg og Gunnar. Takk! 🙂 Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wenche Søgaard Skrevet November 25, 2020 Forfatter Del Skrevet November 25, 2020 Og jeg sier tusen takk til dere alle. Fint med gode hjelper.😊 Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå