Olav Rugholm Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 Hei. Er det noen her som kan gi med hjelp til å tyde hva som står her i tinglysningen av Fæsteseddel nr 32 på høyre side her. https://media.digitalarkivet.no/view/19652/124 Mvh Olav Rugholm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet November 24, 2020 Del Skrevet November 24, 2020 (endret) Et forsøk: 01 Jeg Nicolai Andersen Jøsund gjør vitterligt at jeg har overladt til Knud 02 Kjelsen den halve Deel af Pladsen Øyvigen og med tilhørende Sæterboel, Gaar- 03 den kaldet, som henligger paa needre Side af min Sæterbolig til Brug 04 og Beboelse for hans og nulevende Kones Levetid med følgende Forpligtelser: 05 1. At svare og betale 3 Spdl: siger tre Spdl: hvert Aar inden Juul. – 06 2. At arbeide 3 Dage i Vaaraanden, 6 Dage i Slaataanden og 3 Dage 07 i Høstaanden, hvert Aar inden Juul naar det forlanges. – 08 3. Den fornødne Brendeved og Bygnings?? tage han i min Skov. – 09 End videre tilstaaes ham under samme Rettighed et Støkke af min Udmark 10 til benævnte Plads, men dog efter Anvisning saavidt muligt. – 11 Og saa gjør jeg herved og vitterligt at vis den anden Deel af Pladsen 12 – Øyvigen som Enken Lisbeth Samueldtr nu bruger, bliver ledig, 13 saa bekommer det ham og hans nulevende Kone sin Levetid at 14 benytte til Brug og Beboelse, men dog under de Rettigheder at han [ny side] 01 skal svare 4 Spdl: siger fire Spdl: til hvert Aar inden Juul. – 02 Jøsund August 1842. – Nicolai Andersen Jøsund. – 03 Til Vitterlighed: Ole Olsen Løgvigen – Lars Andreasen Fosvig(?). – Mvh Endret November 24, 2020 av Even Stormoen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rugholm Skrevet November 24, 2020 Forfatter Del Skrevet November 24, 2020 30 minutter siden, Even Stormoen skrev: Et forsøk: 01 Jeg Nicolai Andersen Jøsund gjør vitterligt at jeg har overladt til Knud 02 Kjelsen den halve Deel af Pladsen Øyvigen og med tilhørende Sæterboel, Gaar- 03 den kaldet, som henligger paa needre Side af min Sæterbolig til Brug 04 og Beboelse for hans og nulevende Kones Levetid med følgende Forpligtelser: 05 1. At svare og betale 3 Spdl: siger tre Spdl: hvert Aar inden Juul. – 06 2. At arbeide 3 Dage i Vaaraanden, 6 Dage i Slaataanden og 3 Dage 07 i Høstaanden, hvert Aar inden Juul naar det forlanges. – 08 3. Den fornødne Brendeved og Bygnings?? tage han i min Skov. – 09 End videre tilstaaes ham under samme Rettighed et Støkke af min Udmark 10 til benævnte Plads, men dog efter Anvisning saavidt muligt. – 11 Og saa gjør jeg herved og vitterligt at vis den anden Deel af Pladsen 12 – Øyvigen som Enken Lisbeth Samueldtr nu bruger, bliver ledig, 13 saa bekommer det ham og hans nulevende Kone sin Levetid at 14 benytte til Brug og Beboelse, men dog under de Rettigheder at han [ny side] 01 skal svare 4 Spdl: siger fire Spdl: til hvert Aar inden Juul. – 02 Jøsund August 1842. – Nicolai Andersen Jøsund. – 03 Til Vitterlighed: Ole Olsen Løgvigen – Lars Andreasen Fosvig(?). – Mvh Olav Rugholm Dette var imponerende raskt levert. Er superhappy med dette. Tusen, tusen hjertelig takk. Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet November 25, 2020 Del Skrevet November 25, 2020 Bygningsørke = bygningsvirke? Olav Rugholm og Even Stormoen reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olav Rugholm Skrevet November 25, 2020 Forfatter Del Skrevet November 25, 2020 T 48 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev: Bygningsørke = bygningsvirke? Tusen takk. 48 minutter siden, Gunnar Sigdestad skrev: Bygningsørke = bygningsvirke? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå