Gå til innhold
Arkivverket

Lise Hansdatter Bakken f. 2 sep 1872 Solbergeie, Brøttum Ringsker 6 uekte barn, anmeldt

Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Lise Hansdatter Bakken f.  2 sep 1872 Solbergeie, Brøttum, Ringsker: 5 uekte barn, Hun ble anmeldt, men sonet hun? Noen som kan hjelpe med det?

Lise Mathiasdtr. f. 2/9 1872 Solbergeie, Brøttum. g. 21/6 1916 m. Mathias Larsen f. 1865 Syljuberget, Brøttum.

Lise hadde som ugift totalt 5 barn. Hun ble anmeldt for forholdet. Helst kom anmeldelsen etter tredje barnet?

Barn:

1.      Anna Mathiasdtr. f. 25/1 1913 Vinjusveen. Faren kalles da Syljuberget.

2.      Magnhild Matiasdtr. f. 12/11 1914 Lierbakken.

Lise Mathiaddtr. Sine barn med andre enn han hun ble gift med:

1.      Inger Antonsdatter f. 23/11 1890 Ulveneie, d. 23/11 1890 m. Anton Torgersen f. 22/10 1868 Sæter, Ring, d. 1956.

2.      Martin Magnusen f. 9/4 1894 Mælumeie, Brøttum m. Magnus Olsen Nyquist f. 1868 Sverige.

3.      Margit Matiasdtr.f. 1/4 1896 Gråten m Matias Knudsen f. 18/6 1867 Svenneseie, Biri.

4.      Gudbrand Evensen f. 27/12 1901 Kråkvikeie m. Even Andreasn Tande-eie

Jeg er ikke i stand til å finne ut om hun sonet.

Endret av Leif Baardseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hun ble anmeldt for forholdet."

Har du en lenke til dette?

Jeg tror at du må skille mellom en kirkelig dåpsanmeldelse og en juridisk strafferettslig anmeldelse.

Jeg tror ikke at sistnevnte var aktuelt ca.1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager. Det var for sent på natten og da blir det nesten som å kjøre bil og skrive sms samtidig.

Jeg hadde uteglemt hennes 4. leiermål. Se Gudbrand  på skillet mellom gutter og piker. Der står det anmeldt av barnets moder som hennes 4. leiermål og farens første leiermål.

Men det står også: Pigen anmeldt. Se lenke:

SAH, Ringsaker prestekontor, K/Ka/L0017: Ministerialbok nr. 17, 1891-1902, s. 138
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060412030239

Håper noen fortsatt kan hjelpe med å finne om hun måtte sone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bekrefter at det først dreier seg som en teknisk registrering (anmeldelse/varsel) av et dåpsbarn fra (her) mora til presten.

Du ser innførselen etter hvor dåpsbarnet også blir anmeldt av barnets moder.

Jeg ser at det står Pigen anmeldt - men vet ikke om det er i forhold til eventuell omsorgsovertakelse og/eller strafferettslige konsekvenser eller om det var en strafferettslig bestemmelse som slo inn ved fjerde vellykka forsøk! 

Noe generelt: https://slektogdata.no/nb/ugifte-modres-historie-0

https://no.wikipedia.org/wiki/Utenomekteskapelige_barn

Endret av Jon Erik Berg-Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det her dreier to forskjellige anmeldelser. Mora anmeldte barnet og sitt leiermål. Presten meldte "Pigens" 4 leiermål videre. Hvorfor skulle han ellers bruke ordet anmelde to ganger i den lille merkadsrubrikken?

Tidligere ble man ved tredje leiermål puttet inn i lensmannsarresten og ved fjerde sendt til Bodtsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leif Baardseth skrev:

Tidligere ble man ved tredje leiermål puttet inn i lensmannsarresten og ved fjerde sendt til Bodtsen.

Det er mye mulig at du har rett i det (kilde?).

Da bør vel lensmannens arkiv for Ringsaker være rette sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Leif Baardseth changed the title to Lise Hansdatter Bakken f. 2 sep 1872 Solbergeie, Brøttum Ringsker 6 uekte barn, anmeldt
  • 2 år senere...

Hei. Jeg kunne tenke meg å få vite litt mere om Lise Hansdatter Bakken. Ser av innleggene at det er flere som sitter på informasjon om henne. Noen som kan hjelpe?

Eirik Øhlschlägel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider