Gå til innhold
Arkivverket

Digitalisering av gjenværende sjømannsruller

Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg er ute etter informasjon om min fars onkel, Ole Thorstein Hansen. Han skal ha vært sjømann, og jeg har lett gjennom de sjømannsrullene som er digitalisert på nett. Så vidt jeg kan forstå mangler fortsatt hovedrulle nr. 8 fra Sarpsborg mønstringskontor, som dekker perioden 1933-1949, ref. SAO/A-10569c/F/Fc/Fcb/L0008. Den rullen passer godt til tidsperioden jeg leter etter.

Er det noen planer om å digitalisere denne? Jeg var innom Arkivverket for et par år siden og da fikk jeg beskjed om at den var i for dårlig forfatning til at jeg kunne bla i den, men jeg håper jo at den kan digitaliseres likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2020 den 11.36, Thomas Hansen skrev:

Hei, jeg er ute etter informasjon om min fars onkel, Ole Thorstein Hansen. Han skal ha vært sjømann, og jeg har lett gjennom de sjømannsrullene som er digitalisert på nett. Så vidt jeg kan forstå mangler fortsatt hovedrulle nr. 8 fra Sarpsborg mønstringskontor, som dekker perioden 1933-1949, ref. SAO/A-10569c/F/Fc/Fcb/L0008. Den rullen passer godt til tidsperioden jeg leter etter.

Er det noen planer om å digitalisere denne? Jeg var innom Arkivverket for et par år siden og da fikk jeg beskjed om at den var i for dårlig forfatning til at jeg kunne bla i den, men jeg håper jo at den kan digitaliseres likevel.

Jeg ser at denne hovedrullen ble satt opp for skanning for noen år tilbake, men jeg har foreløpig ikke klart å bringe på det rene hvorvidt den faktisk ble skanna. Den dårlige forfatninga kan ha vært utfordrende. Vi må undersøke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg lurer på om sjømannsruller for Østfold - Fredrikshald/Halden i perioden 1840-1860 blir skannet og lagt ut?

Mvh

Anne K. Sætre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.12.2020 den 11.36, Thomas Hansen skrev:

På 5.12.2020 den 12.21, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg ser at denne hovedrullen ble satt opp for skanning for noen år tilbake, men jeg har foreløpig ikke klart å bringe på det rene hvorvidt den faktisk ble skanna. Den dårlige forfatninga kan ha vært utfordrende. Vi må undersøke videre.

Da har vi skanna denne protokollen. Du vil få treff ved søk fra og med i morgenhttps://media.digitalarkivet.no/db/browse?archives[]=no-a1450-02000000001949

Protokollen er imidlertid tilgjengelig for blading allerede i dag: https://media.digitalarkivet.no/view/77533

For denne typen arkivmateriale ønsker vi ikke å legge ut opplysninger om levende personer. Jeg har sjekket ut en del personer for å gjøre mest mulig av protokollen fritt tilgjengelig nå, men likevel er 17 av 73 bilder/oppslag sperret for allmenn bruk. Noen Ole Thorstein Hansen finnes imidlertid ikke på de sperrede sidene. Jeg overlater til deg å lete gjennom resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, tusen takk! Ole Thorstein Hansen døde etter sigende "på sjøen" for mange år siden, og det er dette jeg prøver å undersøke nærmere nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2020 den 21.57, Anne Kristin Sætre skrev:

Jeg lurer på om sjømannsruller for Østfold - Fredrikshald/Halden i perioden 1840-1860 blir skannet og lagt ut?

Praksisen med sjømannsruller for sjømenn i utenriksfart begynte i 1860. Les mer her: https://www.arkivverket.no/slektsgranskning/sjoinnrullering

Vi råder deg til å starte et nytt emne når du har et nytt spørsmål, framfor at du "hekter deg på" et eksisterende emne. Ellers vil det lett føre til avsporinger i det eksisterende emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.