Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Hvilket årstall skal føres i felt E i excelfila?

Recommended Posts

Hei.

Ser at AMF skriver det årstallet som barnet er hjemmedøpt i. Er det riktig?

AMF har ikke ført dato for stadfestelse av dåp. I dette eksemplet har jeg på ført dato for stadfestelse, bør jeg skrive årstall også?

Lenke til KBside:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 866/L0939: Ministerialbok nr. 866A02, 1894-1906, s. 11
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050810010935

Skjermbilde.PNG.772febc623538d528dc8926a3a43a7c0.PNG

Endret av Aud Johanne Wasbak Skau
Tilføyelse

Fant dette i Kyrre;

Året handlinga vart ført i kyrkjeboka, anten det er året den skjedde eller det året presten fekk melding om handlinga. Det som er avgjerande for kva år som skal registrerast, er korleis det er gjort i kyrkjeboka. Året og løpenummera skal samsvara!og 

Det må vel bety at AMF har gjort feil ved ikke å la årstall følge løpenr.

• Liker 1

Det stemmer. Vidare skal vel heller ikkje fødselsår fyllast ut med mindre det er avvik frå hendelsesår. (Det same gjeld vel dåpsår).

Eg har iallefall retta desse to tinga i døde i Fjaler 1821-1835 (dvs. at eg her har fjerna alle dødsår der det ikkje er avvik frå hendelsesår). Eg håpar at dette er rett.

Elles må desse filene sjekkast nøye. I mitt tilfelle var det f.eks. mange gonger sett feil kjønn på avdøde.

• Takk 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.