Gå til innhold
Arkivverket

Gammel tysk håndskrift som kan gi meg et spor om min oldemors opphav og hvorfor hun ble adoptert bort

Christie Torkildsen
 Del

Recommended Posts

Hei, jeg har fått hjelp i et annet forum her til å finne frem til relevant informasjon om min oldemors opphav i Tyskland. Klarer noen her å lese tysk og tyde det som står om Minna Margaretha Catherina Ditz i denne linken? Det hadde vært utrolig hjelpsomt! 🙂 Jeg vet kun at hennes mor heter Wilhelmine Dorothea Ditz eller Jans/liknende, og vet ingenting om far eller annet opphav. 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17217330#202604,38407344

Minnas dåp i Sønderborg 2.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA, her skal ein både kunne lese, og forstår tysk. Eg startar med det eg ser, og så får vi sjå kva vi greier i fellesskap. Eg trur mora er å finne i linje 4, der eg meiner det står

....

....

....

"verstorbenen  ...... Christina Margarethe .....

Eggert ......

....

.....

- altså at mora er død. Eg puslar vidare!

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

JA, her skal ein både kunne lese, og forstår tysk. Eg startar med det eg ser, og så får vi sjå kva vi greier i fellesskap. 

Minna Margaretha Catharina Ditz, uneheliche Tochter

der ledigen Hilfe....

....

verstorbenen Ehrfr(au, dvs kone) Christina Margarethe geb. (fødd)

Eggert. Als Vater des  ...... ist angegeben der

....... auf der ...........

.....

Eg puslar vidare!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et særdeles usikkert forsøk:

Minna Margarteha Catharina Ditz uneheliche Tochter

der ledigin(?) Wilhelmina Dorothea Jøns(?) (??)

Tochter des Wirths Jacob Peter Jøns und dessen

verstorbenen Ehefr. Christina Margaretha geb

Eggert. Als Vater des Kindes ist angegeben der

Wirth. Ditz auf der Stamphmøhle bei Schleswiig

erselbes sie war demselbene beschwangert sein soll

Gev: Anna Maria Reldorf - Margaretha hinrich-

sen - Peter Jacob Schacht

MMCD, uekte datter av WDJ datter av JPJ og hans avdøde enkefru(!) CM født Eggert. Som far er angitt (et yrke?) Ditz fra stampemøllen ved Slesvig. Som hun skal være besvangret av (?) Meget merkelig tysk. Så dåpsvitnene.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur du er veldig nær no. Eg trur kanskje krøllen etter Jøns er ei alders-oppgåve; eg ser det er oppgjeven alder på andre tilsvarande.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Ehefrau 

Aha,selvsagt – Ektefrue! Ikke enkefru. Tsk, tsk. Takk Aase!

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

. . . Eg trur kanskje krøllen etter Jøns er ei alders-oppgåve; eg ser det er oppgjeven alder på andre tilsvarande.

Ja det må det være. Siste bokstav «J» – Jahre. Men hvor gammel er hun? 11?? Kan ikke være dét, håper jeg.

Mvh

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så altså noe sånt som; 

"Minna Margaretha Cathrina Ditz, uekte datter av enslige(?) Wilhelmina Dorothea Jöns. (Som igjen er?) datter til utleier Jacob Peter Jöns og hans avdøde kone Christina Margareth (født Eggert). Den oppgitte faren til barnet er bonde(??) Ditz på Stamphmøhle nær Schleswiig........samme hun var den samme man skulle være gravid(??)...

Er moren død, eller er det mormoren som er død? 

Uekte barn av Wilhelmine - betyr det at det ikke er hennes biologiske barn eller at Minna er født utenfor ekteskap (fordi moren feks. var enslig)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Christie Torkildsen skrev:

Så altså noe sånt som; 

"Minna Margaretha Cathrina Ditz, uekte datter av enslige(?) Wilhelmina Dorothea Jöns. (Som igjen er?) datter til utleier Jacob Peter Jöns og hans avdøde kone Christina Margareth (født Eggert). Den oppgitte faren til barnet er bonde(??) Ditz på Stamphmøhle nær Schleswiig........samme hun var den samme man skulle være gravid(??)...

Er moren død, eller er det mormoren som er død? 

Uekte barn av Wilhelmine - betyr det at det ikke er hennes biologiske barn eller at Minna er født utenfor ekteskap (fordi moren feks. var enslig)? 

Biologisk barn, men født utenfor ekteskap, ja. Tror ikke barnets far er bonde, han er også «Wirth» – vert?. Mormoren er død. Og stampemøllen er en mølle, ikke et sted. Tror jeg.

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Gunnar Sigdestad skrev:

...der Stampfemühle bei Schleswig, woselbst...

Takk, Gunnar! Godt at noen kan se det som en selv stirrer seg blind på.

Mvh

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen Aase, Even og Gunnar! Utrolig hjelpsomt! 😄 Jeg så litt på den aldersangivelsen og sammenliknet med de andre tallene i boken (datoene feks). Kan det være 20 J. det står? Jeg lurer på om de to siste strekene tilsammen utformer et 0? Hva tror dere???

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Christie Torkildsen skrev:

Tusen takk for hjelpen Aase, Even og Gunnar! Utrolig hjelpsomt! 😄 

Sjølv takk for utfordringa! Det er slike små nøtter som gjev krydder til kvardagen - og erfaringa mi er at i staden for å vente til ein har ei vasstett avskrift, er det berre å kome i gang, "rått og rote" - og så kjem vi til eit resultat i fellesskap. Det kan bli ein del blindspor og feiltolkingar undervegs, men det fine med dette forumet er at alle har vore nybegynnarar, og ingen ler av "tvilsame" forslag 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christie Torkildsen skrev:

Jeg så litt på den aldersangivelsen og sammenliknet med de andre tallene i boken (datoene feks). Kan det være 20 J. det står?

Enig med deg ☺️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider