Gå til innhold
Arkivverket

"samarbeidet" AMF

eirik dørdal nord
 Del

Recommended Posts

Jeg har holdt på ganske mange år å lete etter fortiden. En gang i mellom har det dukket opp ting som uten tvil er feil transkribert, noe jeg har meldt fra om og det blir etter litt tid rettet. I det siste året har det dukket opp flere og flere feil og ved nærmere ettersyn er nesten samtlige av disse resultat av "samarbeidet" AMF. Det er jo bare å rapportere sies det. Joda, men når det dukker opp helt opplagte feil i hopetall i løpet av en uke ( og ja, det er sjekket med de skannende sidene) så begynner jeg å bli passe lei. Spørsmålet er jo kvalitetssikring?  og hva er det vi etterlater oss? siste eksempel er dette: en person er skrevet ganske tydelig Eilif Halvard Bang Kaasa. Noe som er blitt til Eilif Halvard Bargh. ( nr 13 https://media.digitalarkivet.no/view/4769/68) frustrasjonen blir ikke mindre nå etter at 1920tellingen er lagt ut med alle sine svakheter 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er liten vits i å leggje inn korrekturmeldingar på enkeltfeil i AMF-databasane. Desse vil kanskje gå rett i søppelbøtta uansett. For å få desse databasane korrekte er ein avhengig av at nokon kan ta på seg å lese korrektur på - og leggje inn manglande opplysningar i heile databasane. Kanskje kan du vere med og bidra?

https://forum.arkivverket.no/forum/61-korrektur-av-amf-materialet/

Også 1920-teljinga er heilt avhengig av frivillig innsats, og det står vel framleis att å transkribere enkelte deler av f.eks. Oslo og Bergen. Deretter må transkribert og skanna versjon stokkast om slik at korta kjem i rett rekkjefølgje. Teljinga er forhåpentlegvis klar til påske.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne en til fra Kristiania ja, men det går utover den minien jeg holder på med. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.