Gå til innhold
Arkivverket

Skifte, Malangen, Tromsø, 1786

Jan-Thore Solem
 Del

Recommended Posts

Kan det hende noen kan være behjelpelige med korrektur og utfylling av innledningen til følgende skifte etter Christen Christophersen, Sand i Malangen:

Troms fylke, Senja og Tromsø, Skifteutlodningsprotokoll nr. 144 (1785-1789), Skifteprotokollside, Side 122b-123a

https://www.digitalarkivet.no/sk20081205670515

(Begynner nederst, venstre side)

"Anno 1786, den 3 Julii Sluttet Skifte efter afg?: Christen Christophersen Sand i Hillesøe Tinglaug hvis Arvinger ere(?) følgende hans Efterlevende børn ?? Af første ægteskab med Guren(?) OlsDatter ??, Ole 21 Aar, Erich 17 Aar, Christopher 12 Aar, Zacharias 10 Aar, Riborg Elisabeth, gift, Anne Kierstina 15 Aar, Christina Gunerina(?) 8 Aar, gl:, og af sidste ægteskab med den igjenlevende Enke Ellen Andersdatter en Søn Jørgen Christian 1 Aar gl.-
Dette ???? ???? ?????? den 1ste Augustii 1783, og Auctioneret den 2den Augustii Samme Aar ????? Auctionsforretning ??? ???? som følger. -"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik leser jeg dette:

Anno 1786, den 3 Julii Sluttet Skifte efter afg: Christen Christophersen Sand i Hillesøe Tinglav hvis Arvinger ere, følgende hans Efterlevende børn sc:  Af første ægteskab med Guren OlsDatter 1, Ole 21 Aar, Erich 17 Aar, Christopher 12 Aar, Zacharias 10 Aar, Riborg Elisabeth, gift, Anne Kierstina 15 Aar, Christina Gunerina 8 Aar, gl:, og af sidste ægteskab med den igjenlevende Enke Ellen Andersdatter en Søn Jørgen Christian 1 Aar gl.-
Dette Boe er Registeret den 1ste Augustii 1785, og Auctioneret den 2den Augustii Samme Aar Hvilken Auctions Forretning lyder som følger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Else!

Jeg ser det mangler et ord på slutten der, som jeg fremdeles ikke får noe ut av, tror jeg. Kan det være "Saaledes"?

"Dette Boe er Registeret den 1ste Augustii 1785, og Auctioneret den 2den Augustii Samme Aar Hvilken Auctions Forretning lyder ????? som følger."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Else,

Det er betryggende at selve fasiten har vært på saken!

Endret av Jan-Thore Solem
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider