Gå til innhold
Arkivverket

FT 1920 Manglende personsedler

Vera Wold
 Del

Recommended Posts

Hei!

1. desember var som en julaften, men gaven jeg og andre fikk fra dere var ganske forvirrende.  Jeg er spesielt interessert i en institusjon for kvinner i Vinger kommune (Gjermshusberget g nr 31, b nn 14-13) , og har sittet og bladd i mange timer i personsedlene.  Etterhvert oppdaget jeg at det var svært få kvinnenavn der.  Og når jeg sjekket nærmere, oppdaget jeg at det bare var registrert 1838 personsedler, mens sammendraget viste 4726 personer. 

Burde ikke dette vært informert om, slik at man slapp å lete etter noe som ikke fins? 

Tar mulige forbehold om at jeg kan ha misforstått noe, men tror ikke det. 

Mvh Vera Wold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Informasjonen finnes nok den, men den er ikke alltid like lett å få inne. Jeg transkribert selv en del av Vinger og det ble innsendt så sent som 21. oktober. Men Vinger står i denne oversikten under som fortsatt under transkribering. Når du viser til 1838, så er ikke det antallet personsedler. Det er den første siden på første personseddel. Siste side er side 12319. Hvis vi tar følgende regnestykke: (s . 12319- s. 1837)/2 så får vi 5241 personsedler for Vinger. Da er det ihvertfall nok å bla i !  

http://xml.arkivverket.no/artikler/1920status.pdf

mvh

Steinar

(Jeg har forøvrig bestemt meg for å vente med å bla til transkripsjonene er lagt ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Vera Wold skrev:

1. desember var som en julaften, men gaven jeg og andre fikk fra dere var ganske forvirrende.  Jeg er spesielt interessert i en institusjon for kvinner i Vinger kommune (Gjermshusberget g nr 31, b nn 14-13) , og har sittet og bladd i mange timer i personsedlene.  Etterhvert oppdaget jeg at det var svært få kvinnenavn der.  Og når jeg sjekket nærmere, oppdaget jeg at det bare var registrert 1838 personsedler, mens sammendraget viste 4726 personer. 

Burde ikke dette vært informert om, slik at man slapp å lete etter noe som ikke fins? 

Tar mulige forbehold om at jeg kan ha misforstått noe, men tror ikke det. 

Mvh Vera Wold

4 timer siden, Steinar Vasaasen skrev:

Når du viser til 1838, så er ikke det antallet personsedler. Det er den første siden på første personseddel. Siste side er side 12319. Hvis vi tar følgende regnestykke: (s . 12319- s. 1837)/2 så får vi 5241 personsedler for Vinger. Da er det ihvertfall nok å bla i !

[...]

(Jeg har forøvrig bestemt meg for å vente med å bla til transkripsjonene er lagt ut.)

Ja, her har du nok misforstått tallet 1838. Det viser altså til at personsedlene starter på bilde nr. 1838. Men personsedlene er altså i øyeblikket ikke ordnet etter stigende krets-, husliste- og personnummer, slik vi alle ønsker å ha det, men i den orden de i sin tid ble overlevert til Arkivverket i, etter at den statistiske bearbeidinga av folketellinga var avsluttet.

Planen har hele tida vært å benytte de ferdige transkripsjonene, som inneholder krets-, husliste- og personseddelnummer og bildehenvisning, til å sortere bildene av personsedlene i riktig rekkefølge. Denne planen er i teorien enkel å gjennomføre, men i praksis viser det seg at krets-, husliste- og personseddelnummer er feil eller mangler på mange personsedler (og noen ganger er ett eller flere av numrene transkribert feil). Dermed er det ikke bare-bare å få sortert bildene av personsedlene i riktig rekkefølge. Maskinell sortering leder til ei grovsortering, men det vil alltid være en større eller mindre rest som må sorteres manuelt.

Jeg kan avsløre at vi vil forsøke å gjennomføre den maskinelle sorteringa / grovsorteringa med det første, men at den manuelle sorteringa vil henge sammen med ferdigstilling av de søkbare dataene. På denne måten vil det i de fleste kommuner bli noenlunde overkommelig å finne fram i personsedlene, men noen steder vil nok kaoset fremdeles dominere. Eksempler på slike grovsorteringer så langt:

Av eksemplene framgår det en del åpenbare feil, flest i Glemmen. Det finnes sikkert også en del sorteringsfeil som ikke går direkte fram av innholdssidene. Men dette øker anvendeligheten av materialet i temmelig stor grad.

Det vil komme informasjon på digitalarkivet.no om denne grovsorteringa når vi er ordentlig klare til å gå ut med den.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for gode svar! Dette er ikke enkelt for noen, skjønner jeg. Ser på innspill flere steder at mange er frustrerte og strever med å finne den infoen de kanskje i flere år har ventet på.
Takket være tips praktiserer jeg nå en svært effektiv måte å bla gjennom personsedlene på og har funnet en god del av damene jeg lette etter.  Selv om det har tatt en del timer. Glad allikevel over at tellinga nå er publisert!
mvh Vera W

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.