Gå til innhold
Arkivverket

Johan Marinius Andreassen , født 8.9.1861 i Fredrikshald og døpt samme sted 13.10.1861.

Raymond Thorsen
 Del

Recommended Posts

Jeg leser dette slik:

129. | Septbr 8 61. | do. (dvs 13. oktober) | Johan Marinus | uægte | Dreng Andreas Nilsen og Pige Christiane Johannesdatr. Hendes 1ste, hans 2det Leirmaal | Elisabet Hansdatr, Petrine Johannesdatr, Abraham Hansen, Martin Hansen | - | Ved Moderen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da forstår  jeg det slik  at Johan Marinius må ha hatt en bror eller søster fra før av. Kan noen gi tips om hvordan spore det opp ?

Og ellers har  jeg ikke funnet ham eller foreldrene i noen norske folketellinger ennå .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Raymond Thorsen skrev:

Og da forstår  jeg det slik  at Johan Marinius må ha hatt en bror eller søster fra før av. Kan noen gi tips om hvordan spore det opp ?

Og ellers har  jeg ikke funnet ham eller foreldrene i noen norske folketellinger ennå .

For å finne evt. søsken, må du lete i kirkeboken, tidligere år, etter barn med samme mor og/eller far - men det er jo mulig at evt. søsken ble døpt i et annet sokn...

Her er antageligvis Johan Marinius i FT 1865:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037979000209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo veldig interessant ! Tusen takk . Flott med flere ledetråder å kunne følge opp. Enda en ny versjon av JMA sitt navn. Betegnelsen leiebarn og leiekone har jeg aldri hørt om . Kan du si noe om hva det innebærer og hva dette betyr for hans sin del her ?

Jeg tenkte å bare følge kirkeboken bakover for om mulig finne faren Andreas Nilsen der. Som dreng må han vel ha vært en ung mann i alle fall under 30 år vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider