Gå til innhold
Arkivverket

Trondheim Magistrat skattemanntall div. år 1696 - 1704


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Er det noen som har disse kopiert i sin helhet?

 

image.png.cc42cca4ed76ec3b5437efeb4aceb8c9.png

 

Jeg har tatt bilde av disse manntallene selv, men siden jeg kun var på leting etter en spesifikk Nordlandshandler tok jeg kun bilde av sidene med borgere i Nordland.

 

I forbindelse med denne tråden:

 

..bladde jeg gjennom mine kopier. For noen av årene før - 1683, 84, 85, 86 - har jeg tatt bilde av hele manntallet og i et par av disse finner jeg Arent Larsen både under Strandgaden og under Nordland. Jeg vet fra pantebøkene at Arent Larsen i Strandgaten har et leie i Nordland, og jeg har gått ut fra at dette er Arent Larsen i Bardal. Men når jeg finner ham to steder i samme skatteliste blir jeg i stuss.. Jeg lurer derfor på om noen har disse manntallene og kan sjekke hva som står under Strandgaden i 1697 og 1698. Under Nordland endrer dette seg disse årene fra Arnt selv til hans enke. Dersom dette endrer seg likt også under Strandgaden er dette samme person. Endrer det seg ikke, er det ikke.. Og kanskje er de to oppføringene i seg selv bevis på at det er to stykker. Det er det kanskje andre her som vet noe om?  

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kopi av manntallene, men jeg vil gjøre oppmerksom på - om du ikke har sett det - at tilfellet "Arent Larsen" ble debattert her for en del år siden. Arren Larsen Bardahl - Side 2 - Brukernes eget forum - Arkivverket

 

Min personlige hypotese er at han var av lokal bondeslekt, og at han i en periode tok borgerskap i Trondhjem.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har manntallet, eller kemnerregnskapet for 1706. Der er Arndt Larsen Bardals enke benevnt under de "i nordland". Jeg finner hun ikke i manntallet forøvri i vår frue sogn. Nå står det ikke gateadresser i manntallet heller....bare fag. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.