Gå til innhold
Arkivverket

Ødegård eller ødegård

Christer Kjølsrud
 Del

Recommended Posts

Da jeg begynte å "forske" på slektsgården, trodde jeg ødegård bare betød en gård som lå øde. Nå skjønner jeg at ødegård også er en skattemessig kategori, og at det kan betegne en gård som fikk fritak for skatt i en periode mens den ble ryddet igjen, og at det også kan bety en liten gård som ble skattet 1/4-del av en fullgård. Men:

- Hvordan forstår man om det er en forlatt gård eller en bebodd gård med 1/4-del skatt når det står ødegård i gamle dokumenter?

- Hvor lenge var det vanlig at man fikk skattefritak når man kjøpte en forlatt gård som måtte ryddes?

- I et dokument leser jeg om en eiendom (1 hud og 6 skinn): "et lite stykke skog, ingen ødegård". Hva betyr ødegård i denne forbindelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christer Kjølsrud skrev:

Da jeg begynte å "forske" på slektsgården, trodde jeg ødegård bare betød en gård som lå øde. Nå skjønner jeg at ødegård også er en skattemessig kategori, og at det kan betegne en gård som fikk fritak for skatt i en periode mens den ble ryddet igjen, og at det også kan bety en liten gård som ble skattet 1/4-del av en fullgård. Men:

- Hvordan forstår man om det er en forlatt gård eller en bebodd gård med 1/4-del skatt når det står ødegård i gamle dokumenter?

- Hvor lenge var det vanlig at man fikk skattefritak når man kjøpte en forlatt gård som måtte ryddes?

- I et dokument leser jeg om en eiendom (1 hud og 6 skinn): "et lite stykke skog, ingen ødegård". Hva betyr ødegård i denne forbindelsen?

Norsk historisk leksikon svarer på mye av det du spør om: https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Leksikon:Ødegård

Ifølge (https://www.norgeshistorie.no/kirkestat/1102-bondesamfunnet-i-vekst.html) gjaldt skattefritaket ved nyrydding tre og seks år på begynnelsen av 1600-tallet.

I det siste spørsmålet blir konteksten for snau, men det kan peke mot at denne gården - i motsetning til andre gårder - ikke hadde noen underliggende ødegårder, i den forstand at mange ødegårder ble lagt som underbruk til gårder i nabolaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott, Kristian! Akkurat de svarene jeg trengte. Kan ikke skjønne at jeg ikke har kommet over den artikkelen på Lokalhistoriewiki før. Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider