Gå til innhold
Arkivverket

Døpt etter 1 uke

Trond Svendsen
 Del

Recommended Posts

Oldefar står oppført med foreldre som muligens ikke var gift. På faren står det ungkarl/bakersvend - og på moren står det ingen opplysninger. Klarer ikke finne andre opplysninger om dem i disse registrene heller, men jeg er da en novise i denne sammenheng foreløpig...

Jeg lurer på om oldefar muligens var satt bort... Hvordan kan man finne ut om sånt ? Jeg finner at han var døpt allerede en uke etter fødselen, var dette normalt ? Spent på om noen vet litt om sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Trond, og velkommen til forumet. Øverst blant trådene er det en del gode tips for hva slags informasjon du bør legge ved for å få best mulig hjelp. Lenker til det du har, fødselsdato, navn og geografi hjelper veldig. Det finnes noen oversikter over bortsatte barn, men de er ikke tilgjelgelig over alt i landet. Noen ganger står det ting i Klokkerboken som ikke er nevnt i kirkeboken og vice versa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har inntrykk av at på 1700-talet og langt ut på 1800-talet var det heilt vanleg at borna vart døypte eit par dagar etter at dei var fødde. Barnedødelegheita var stor, og det var vel om å gjere å sikre seg at borna var døypte slik at dei fekk komme inn i himmelen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Trond Svendsen skrev:

Oldefar står oppført med foreldre som muligens ikke var gift. På faren står det ungkarl/bakersvend - og på moren står det ingen opplysninger. Klarer ikke finne andre opplysninger om dem i disse registrene heller, men jeg er da en novise i denne sammenheng foreløpig...

Jeg lurer på om oldefar muligens var satt bort... Hvordan kan man finne ut om sånt ? Jeg finner at han var døpt allerede en uke etter fødselen, var dette normalt ? Spent på om noen vet litt om sånne ting.

Vel møtt i forumet.  

Korleis - og om - du kan finne svar, er nokså avhengig av om det er snakk om 1930 eller 1830.

Er han gammal nok, vil du kunne finne han i ei eller fleire folketeljngar (1920,  1910, 1900, 1891, 1875, 1865) - og sjå kven han bur saman med.

6 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Eg har inntrykk av at på 1700-talet og langt ut på 1800-talet var det heilt vanleg at borna vart døypte eit par dagar etter at dei var fødde. Barnedødelegheita var stor, og det var vel om å gjere å sikre seg at borna var døypte slik at dei fekk komme inn i himmelen.

Det har også ein del å gjere med at det var lovpålagt å døype borna innan 8 dagar (Kristian Vs Norske Lov, 1687).

Regelen vart vel oppheva tidleg på 1800-talet, men tradisjonen var der likevel.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg harr vært borti et lignende tilfelle i min slekt: et barn født utenfor ekteskap ble hjemmedøpt hos den biologiske moren ca tre uker gammel for så å bli adoptert bort. Dåpsstadfestelse fant sted en tid senere i kirken med bl.a. adoptivforeldrene som faddere. Hvis du har navnet på ungkaren/bagersvenden, kan du kanskje finne spor etter ham i folketellingene, f.eks. Hvis du vet hvor han vokste opp, kanskje du finner ham som konfirmant og hva foreldrene het. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider