Gå til innhold
Arkivverket

Paul Heljeson Bagge, f. ca. 1686, hvem var han og hvor kom han fra?

Hanne W. Ringseth
 Del

Recommended Posts

Finner en Paul Heljeson Bagge, f. ca. 1686 i Sogn og Fjordane, han ble gift med Jartrud Larsdatter Heggedal. Men hvem var han og hvor kom han fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være noe?

https://leksikon.fylkesarkivet.no/article/86631141-6d79-4ecb-8537-b0032febeb27/

Sogn og Fjordane fylke, Sunnfjord, Nordfjord, Manntall nr. 15 (1664-1664), Protokollside, Side 150-151
Permanent bilde-ID: ft10041005314084
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft10041005314084
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-ft10041005314084.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Da vil jeg trekke frem Bagge slekten igjen. Kjøpte DNA test på min mann før jul YDNA-111. Han får flere treff mot personer i Sverige der de har nevnt sin eldste mannlige ane som Nils Bagge, ca. 1546. Er det en egen Svensk Bagge slekt eller finnes det en forbindelse med den i Norge? Vil jo tro Nordfjordlinjen stemmer nå da siden Bagge navnet dukker opp i flere treff, eller tenker jeg feil 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Åse Anna Markussen, og de vet ikke om det er noen forbindelser mellom dem og eventuelt til den Norske Bagge slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2022 den 20.47, Hanne W. Ringseth skrev:

Da vil jeg trekke frem Bagge slekten igjen. Kjøpte DNA test på min mann før jul YDNA-111. 

Er denne testen innmeldt i Norges-prosjektet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener testen er med i Norges prosjektet. Fikk David Wideberg Howden til å sjekke for meg, og det skulle være i orden der. Klarer bare ikke å henge med på alt dette innen DNA, men han har treff mot flere i Sverige på 67 merker som har Nils Bagge, født 1546 som eldste ane. Så da må det jo være en forbindelse til ham og siden han er på Bagge slekten i Norge så jeg det som den første forbindelsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hanne W. Ringseth skrev:

Jeg mener testen er med i Norges prosjektet. Fikk David Wideberg Howden til å sjekke for meg, og det skulle være i orden der. Klarer bare ikke å henge med på alt dette innen DNA, men han har treff mot flere i Sverige på 67 merker som har Nils Bagge, født 1546 som eldste ane. Så da må det jo være en forbindelse til ham og siden han er på Bagge slekten i Norge så jeg det som den første forbindelsen.

Om du har DWH på laget er nok alt i orden 🙂  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville vere ei svært spennande slekt å ta fleire dna-testar på. Eg ser det finst andre nolevande greiner etter brødresplitt langt bak; eg har sendt deg ei pm her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Er denne testen innmeldt i Norges-prosjektet? 

Aase !

Eg kan ikkje sjå nokon BAGGE på DNA-Norge prosjektet, men eg såg kun på dei 2 første sidene. 

Dessutan har du DNA-Sogn og Fj, dersom vi meinar det same: FamilytreeDNA. 

Sjølv har eg eg ein Y-test her (på nevnte test-side) og mine eldste for-far plassert BÅDE på DNA-Norge, og på DNA-SFJ

(nr 24). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det fra minn mann nå så får han Bagge slekten inn på morssiden via Nordfjord. Så får han treff mot Bagge slekt på sin Y-DNA, men da mot Svensk Bagge slekt. Av den grunn skulle det vært morsomt å vite om de slektene har felles aner. Siden min manns mor er fra Oldedalen så skulle muligens jeg knyttet ham opp mot DNA-Sogn og Fjordane også? Han har også en grein på farssiden som går til Nordfjord men ikke den direkte manns linjen så langt vi vet til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - det er ei grei opplysning. Eg har uansett funne ein Bagge-ætling på Sørlandet som gjerne stiller til ein test; eg arbeider litt vidare for å sjå om det finst fleire.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere: Den Bagge-slekta vi kan følgje framover i Innvik, er ikkje rein mannslinje etter den gamle Helje. Dottera hans vart gift med Arne Heggdal, men etterslekta hennar har brukt Bagge-namnet likevel, og er uansett interessant. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det undersøkt skifte etter den gamle Helje Bagge, er det sikkert at han ikke hadde flere barn enn den ene datteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.1.2022 den 23.32, Hanne W. Ringseth skrev:

Er det undersøkt skifte etter den gamle Helje Bagge, er det sikkert at han ikke hadde flere barn enn den ene datteren?

Jeg er ikke kjent med at det finns skifte etter Helje, men derimot etter enka. Om dette fortsatt eksister vil jeg tro du kan lete i diplomsamlinga i MARCUS databasen ved UiB. Jeg har kikket litt selv der, men uten å finne noe.  Fra bygdeboka:

"Av eit arvebytebrev på skinn frå Hopland ser ein at Helje Bagge var gift med Steinvor Pålsd. Hopland. Han var død før 1542, for då ser ein at Steinvor er oppattgift med Oluf Sebjørnson, som var prost og fut i Nordfjord for bispen i  Bergen, som då hadde Nordfjord som len av krona. Helje hadde med Steinvor ei dotter, Bergitte, som vart gift med Arne Heggdal, nemnd i skattemanntalet i 1563." 

Om det hadde vært sønner ville jeg tro at det hadde vært nevnt her, men man vet jo aldri hva som kan dukke opp.

Endret av Tor Kvien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, tusen takk for det Tor Kvien, da får jeg se om jeg kan finne noe. Så får vi se om vi kan finne direkte etterkommer etter Birgitte, det vil jo stoppe med henne og mannen da, og så gå videre på mannens side om du finner noen med Y-DNA, og med Mt-DNA linjen går vi jo videre på Birgittes mor. Lett skal det ikke være 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at det er mtDNA testen som viser til Bagge i Nordfjord, og da kan det utmerket være tilbake til Helje Bagges datter, og dermed også til Helje Bagge.  Men jeg har forstått det slik at man har ingen bevis på at Helje Bagge er av samme slekt som Bagge på Hatteberg, ref. tidligere diskusjoner her på forumet. Om likevel slikt slektsskap skulle finnes vil det være av interesse for mange å få det sannsynliggjort/bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da må man finne noen i rett linje fra Birgitte på damesiden 🙂 Og teste Mt-DNA. Da må vi sjekke litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider