Gå til innhold
Arkivverket

Børe Arnesen Grønningsæters dagbøker

Karianne Fog Heen
 Del

Recommended Posts

Min far har tre dagbøker etter sin ane, Børe Arneson Grønningsæter (Geni: https://www.geni.com/people/Børre-Grønningsæter/6000000013216652644 )

Hans far startet oppføringer da han flyttet til Grønningsæter fra Omenås i 1809, og sønnen fortsatte dagboken. Det er fantastisk mye bra slektshistorisk og lokalhistorisk materiale i disse bøkene, og jeg er ikke ferdig med dem selv enda.

Ifølge bla. Finn Gjerde (http://www.finngjerde.net/Gjerde/Gjerde.html) ble dagbøkene transkribert fra gotisk på 1940-tallet, og til maskin på 1950-tallet. Sistnevnte ligger ute på nett digitalt.

Min far ble fortalt at disse bøkene var originale, men de er ikke i gotisk skrift, så det stemmer nok ikke. Jeg er litt usikker på om det kan være hånd-avskriften fra 1944. Det står ingenting i bøkene (som jeg har funnet) om at dette er en avskrift eller hvem som har skrevet det. Jeg synes også bøkene fremstår som eldre enn det, men sannsynligvis ikke originale.

Jeg har tatt noen bilder av bøkene og noe av teksten her: https://drive.google.com/drive/folders/1HVPQpi97sjjKEocyNPf4YP0tzz-qlYLj?usp=sharing

Er det noen som vet noe mer om disse bøkene, eventuelt kan si noe ut fra bildene om antatt alder/tidsrom dette er skrevet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tippet først midt på 1800-tallet, og ser nå på bilde 7824 at det står 1860 øverst.

På bilde 7829 står det 1832 og 1833. Skriften er gotisk, og jeg ville tro at de er originale.

Endret av Elin Galtung Lihaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Børe begynte å føre dagbøkene på 1840-tallet, en del av det er kopi av hans fars oppføringer fra 1809 og frem til da.

Disse bildene er forøvrig tatt fra de tre ulike bøkene, dette var fort gjort en lørdags kveld og jeg ville ikke håndtere bøkene mer enn nødvendig uten bedre verktøy.

Kan det altså være at disse er originale fra 1840-1900? Isåfall har vi en jobb å gjøre med å finne ut hvor de best bør oppbevares...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre har nok betre greie på gammal skrift enn meg, men skrifta på den fyrste sida med tekst minner iallefall mykje om skrifta i kyrkjeboka for Fjaler 1821-1835 som eg nettopp har sett på i samband med korrektur/komplettering av AMF-database. Dette gjeld bokstavar som h, s og v/w.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, takk! Børe Arnesen var også stortingsmann, så det kan være mulig å finne andre skriftlige kilder fra ham. Her har jeg en jobb å gjøre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider