Gå til innhold
Arkivverket

Söker efter bröder till min farfar

Hans Olofsson
 Del

Recommended Posts

Söker efter bröder till min farfar som reste till USA eller Canada ca 1910 skulle vilja veta vilka hamnar det är så man kan söka i passagerarlistor.

Enligt svenska kyrkböcker vistades en av herrarna i Skage och Homstad 10/7 1909, dessa uppgifter måste ha kommit från norska myndigheter eller norska kyrkan kan man finna dessa uppgifter i Norge, skulle vilja ha uppgifter vart man kan söka dessa uppgifter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Hans, og velkommen til forumet! For å hjelpe deg trenger vi flere opplysninger. Det finnes noen emigrantsoversikter, men uten navn og gjerne fødselsdato, eller omtrentlig alder, blir det vanskelig å komme videre. Ta en kikk på de klistrede trådene øverst på forumet. De inneholder tips til hvordan skrive innlegg.
Og husk å "følge" tråden oppi i høyre hjørne hvis du vil ha varsler om noen svarer deg i tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Inger, jo jag har varit in i Digitalarkivet och sökt på deras namn födelsedata, hemort men inte funnit något. Jag  vet med säkerhet att de åkte till USA/Canada ca 1910 och att det i svenska kyrkböcker finns uppgifter att Fritz vistades i Skage eller Homstad 10/7 1909, dessa uppgifter måste ha kommit från den norska kyrkan.

Det är också troligt att Fritz arbetade på Spetsbergen under en tid före avresan till USA/Canada finns det uppgifter sparade på detta?

Hur hittar jag i norska kyrkböcker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Hans Olofsson skrev:

jag har varit in i Digitalarkivet och sökt på deras namn födelsedata, hemort

Hva er fødselsdata og hemort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Sven!

Tack för din hjälp, dessa herrar var bröder till min farfar och kom från Lycksele där jag också bor. De hette  Fritz Olof Ferdinand Olofsson född 3/3 1882 död 1974 i Lycksele han återkom från Nord Amerika 1924, hans bror hette Johan Artur Martin Olofsson född 5/4 1884.

Fritz blev sjuk när han kom hem till Sverige så hans berättelser svävade iväg, det jag vet är att han vistades i Norge 10/7 1909 i Skage och Homstad dessa orter ligger vid Namsos om jag förstått rätt, allt enligt svensk kyrkbok.

Min far berättade att han vistats på Spetsbergen i nån gruva om detta stämmer kan jag ej verifiera.

Artur finns tyvärr inga uppgifter om, jag har ej hittat honom i USA/Canada heller men det troliga är att de följdes över Atlanten. Fritz däremot har jag funnit spåren av i Nordamerika och eftersom Fritz blev sjuk kunde man inte lita på hans utsagor.

Enligt utsaga från Fritz till min far var dessa herrar i bråk i Norge och kanske hamnade hos norsk polis och kanske var Amerikaresan en flykt från rättvisan, vem vet, uppgiften är ej sanningsbekräftad.

Jag tar tillfället i akt att tacka för din vänlighet att hjälpa mig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slått opp i Domsprotokoll for straffesaker - Gula- og Frostating lagdømme, 1912-1918 som dekker Namsos.  Der har jeg lett ut 1913, uten å finne noen av Olofson'ene. Dessverre ser det ikke ut til at det finnes noen tilsvarende bok fra før 1912 som ligger på nett. https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=&to=&format=all&archive_key=&sc[]=rg&m[]=1703
Jeg vet ikke hvor jeg ellers skulle lete. Navnene deres gav ingen treff i avisene på Nasjonalbibliotekets nettsamling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Inger! det verkar vara svårt att hitta spår efter dessa herrar i Norge, det måste finnas i kyrkböcker eftersom det meddelades till den svenska kyrkan att Fritz uppehöll sig i Skage eller Homstad  nära Namsos, jag bifogar en bild ur den svenska kyrkboken hela bilden var 2,2mb så jag var tvungen minska den. I Sverige på den tiden kallade man personer som for runt för lösdrivare och noterades för det i kyrkböckerna. Man kan också undra vart det närmaste hamnen var för att åka över Atlanten i förhållande till Namsos.

Jag har hittat så mycket om Fritz i Kanada/Amerika och fått en enorm hjälp av personer och myndigheter där så jag är enormt intresserad om det finns spår av herrarna i Norge detta för att slutföra en redogörelse om dessa herrar och delge min släkt.Kyrkboks dump.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant men efternamnet stämmer dåligt och för den delen var hans tilltalsnamn Artur. Retur menas det att personen återvände till Nordamerika, jag börjar tvivla att de åkte från Norge deras namn måste finnas i nåt arkiv eller passagerarlistor men så långt jag kan minnas sa alla släktingar att de åkte från Norge efter att de hamnat i klammeri med rättvisan där och bevisligen var Fritz där 1909. Därtill berättades att Fritz hade arbetat i gruva på Spetsbergen vilket också borde gå kunna att hitta i nåt arkiv.

Men tack så länge Sven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kandidat?

Johan Olofsson

in the U.S., Border Crossings from Canada to U.S., 1895-1960

Name:Johan Olofsson

Race/Nationality:Scandinavian

Record Type:Manifests 

Birth Date:abt 1885

Birth Country:Sweden

Arrival Date:28 Oct 1909

Port of Arrival:Quebec, Canada

Ship Name:Laurentic

Residence Place:Nor

Line Number:25

ScreenShot20201209at.png

722ScreenShot20201209at.png

Endret av Anton Hagelee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anton Hagelee skrev:

Kanskje ikke den rette mannen. Er han Johan Aksel Olafson på reise til Oakland, Nebraska?

https://www.digitalarkivet.no/en/view/8/pe00000000186071

Utskrift fra EmiWeb/Immigrasjon

Fornavn: Johan Axel   Innflyttingsdato: 1909-05-01
Etternavn: Olofsson   Innflyttingssted: Pauträsk
Fødselsdato: 1885-05-01   Innflyttingssogn: Stensele
Gårdsnavn:     Innflyttingslän: Västerbotten
Sivilstatus: OG   Fra:  
Født sogn: Anundsjö   Fra land: Norge
Født län: Västernorrland   Fra dato:  
Født sted (utenfor Sverige):     Enslig/Familie:  
Født land (utenfor Sverige):     Filnr: 3
Yrke/Tittel: Arbetare  
Alder: 24   Husforhørsside: 537
Kjønn: M      
Kilde: Stensele fsm 1900-1915   Nr i innflyttingsliste: 5
Tidligere utflyttingssogn:     Tidligere utflyttingsdato:  
Tidligere utflyttingsfilnr:    
Gjenutflyttet til:     Gjenutflyttingsdato:  
Gjenutflyttingsfilnr:    

Sist oppdatert: 2015-02-24 09:13:50.0
Arkiveier: Föreningen Emiweb
E-post: info@emiweb.se
Telefon: +46 560 20 000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej igen!

Johan Aksel Olofsson är inte den jag söker den personen är född i Ångermanland. Däremot Johan Olofsson är intressant om det är han så måste han åkt tidigare än sin bror Fritz för han var i Norge 10/7 1909 enligt kyrkboken. Det största felet jag gjorde när jag sökte dessa herrar i Canada/USA var att söka på namnet Olofsson, när jag ändrade till Olsson/Olson då började saker hända och jag hittade spåren efter Fritz direkt, däremot Artur har jag inte hittat nåt spår i USA/Canada. Jag bifogar en passagerarlista när Fritz åkte från Vancouver till Index i Seattle 1915 se rad 5, hans fars namn Olov finns och hans födelseort Lycksele.Fritz Olson Ancestry com - U S Border Crossings from Canada to U S 1895-1960.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider