Gå til innhold
Nasjonalarkivet

: Espeland / Knappen Fangeleir - finnes det noen oversikt over hvem som hadde vakthold i leieren høsten 1945

Recommended Posts

Hei.

Jeg holder på med en biografi om mine foreldre Arnoll Walther Andresen (1917-1981)  og Agnes Margrethe Aase (1908-1983)

Av de opplysningene jeg har fått er 

1. min far fra Sverige som «reservepoliti» like etter frigjøringen for å være med i vaktholdstyrken for fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir.
  2. min mor som frivillig i en hjelpegruppe stasjonert enten på Espeland eller Knappen, eller begge steder .

Mitt spørsmål til Arkivverket er om det finnes noe registre over de norske vaktstyrkene som tjenestegjorde på fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir i perioden sommeren / høsten 1945.

Fra Stiftelsen Espeland fangeleir og Gestapohuset i Veiten fikk jeg opplyst at slik informasjon skal finnes i

SAB - A-651   Espeland tvangsarbeidsleir. 1945 - 1952

I møte ser din tilbakemelding.

mhv

Per Aase Andresen

42 minutter siden, per aase andresen skrev:

Hei.

Jeg holder på med en biografi om mine foreldre Arnoll Walther Andresen (1917-1981)  og Agnes Margrethe Aase (1908-1983)

Av de opplysningene jeg har fått er 

1. min far fra Sverige som «reservepoliti» like etter frigjøringen for å være med i vaktholdstyrken for fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir.
  2. min mor som frivillig i en hjelpegruppe stasjonert enten på Espeland eller Knappen, eller begge steder .

Mitt spørsmål til Arkivverket er om det finnes noe registre over de norske vaktstyrkene som tjenestegjorde på fangeleirene Espeland og Knappen fangeleir i perioden sommeren / høsten 1945.

Fra Stiftelsen Espeland fangeleir og Gestapohuset i Veiten fikk jeg opplyst at slik informasjon skal finnes i

SAB - A-651   Espeland tvangsarbeidsleir. 1945 - 1952

I møte ser din tilbakemelding.

mhv

Per Aase Andresen

Arkivet etter Espeland tvangsarbeidsleir ser ikke ut til å inneholde opplysninger om vaktmannskaper: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000000733 

Mvh

Terje Nomeland

Arkivverket

Hei.

takk for tilbakemeldingen.

har ikke klart å komme inn på linken du sendte meg.

men hvis ikke finne her noen liste over mannskaper i dette arkivet, har du noen tanker om hvor slike lister kan finnes ?

mvh

Per A

Det var rart, linken fungerer iallfall herfra. (Og når man kommer inn på sida må man trykke på pila ved siden av "Hierarki" for å utvide katalogen.

Under 5C kan du se hva som finnes av materiale om tjenestemenn.

Jeg har kopiert lista her:

05Ca – Lønn 1946 - 1952

05Cb – Skattetrekk 1947 - 1952

05Cc - Søknader, attester, ansettelser 1946 - 1952

05Cd - Oppgaver over tjenestemenn

05Ce – Tjenestebøker 1946 - 1951

05Cf - Sykejournal, kostgodtgjørelse, sengetøy for tjenestemenn 1945 - 1952

05Cg – Vaktordning 1947

05Ch - Instrukser etc. 1946 - 1948

Et eventuelt oppslag i arkivet kan du bestille via skjema:

https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

22 timer siden, Terje Nomeland skrev:

Arkivet etter Espeland tvangsarbeidsleir ser ikke ut til å inneholde opplysninger om vaktmannskaper: https://www.arkivportalen.no/entity/no-a1450-07000000000733 

18 timer siden, per aase andresen skrev:

har ikke klart å komme inn på linken du sendte meg.

8 timer siden, AnitaRiise (Statsarkivet Bergen) skrev:

Det var rart, linken fungerer iallfall herfra. (Og når man kommer inn på sida må man trykke på pila ved siden av "Hierarki" for å utvide katalogen.

@per aase andresen: Det er ei lenke til Arkivportalen, som viser arkivkatalogene. Du finner ikke altså ikke selve arkivdokumentene der, men en beskrivelse av dem.

• Liker 1

Hei. Anita og Kristian

Har fulgt rådet fra Kristian Hunskaar og klikket på Hierarki-knappen.

Fikk da åpnet, og kunne les de alle var lukket for offentlig innsyn, slik som om du beskrev i ditt svar.

Skal gå inn på vedlegget Anita sendte meg, og sende en forespørsel.

Takk for hjelpen så langt begge to

mvh

Per A

• Liker 1

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.