Gå til innhold
Arkivverket

Dom i rettsprotokoll

knutmathisen5
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg trenger hjelp til å tyde Hans Larsen og Kari Nilsdatter sin dom av 23. april 1870.

https://media.digitalarkivet.no/view/41269/105?fbclid=IwAR1T3x6IIXp3P_uTrF_1jIvfepygZnmOLHp8endFT2eZm0p0Wt_U0S9GcH4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være korteste dom ever. Bare synd at jeg ikke klarer ‹parentesen› hvor selve dommen står. Kan se ut som de har fårr en bot(?) på 116 1/2 et-eller-annet. Synes ikke det ser ut som Spdl, og 1870 er vel for tidlig for kroner.

Aar 1870 den 23de April blev Retten satt paa Sorenskriverkon-

toret og betjent af Sorenskriveren i bevær(?) af underskrevede Vidner.

Hvorda. I Justitssagen mod Hans Larsen Stensveen og Kari Nielsdatter Vestager(?)

blev afsagt følgende

Dom

/: (??) (??) (??) 116 1/2 (??) / :

Retten hævet og Protokollen underskrevet. –

[signaturer]

Mvh

Endret av Even Stormoen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Even Stormoen skrev:

Må være korteste dom ever. Bare synd at jeg ikke klarer ‹parentesen› hvor selve dommen står. Kan se ut som de har fårr en bot(?) på 116 1/2 et-eller-annet. Synes ikke det ser ut som Spdl, og 1870 er vel for tidlig for kroner.

Aar 1870 den 23de April blev Retten satt paa Sorenskriverkon-

toret og betjent af Sorenskriveren i bevær(?) af underskrevede Vidner.

Hvorda. I Justitssagen mod Hans Larsen Stensveen og Kari Nielsdatter Vestager(?)

blev afsagt følgende

Dom

/: (??) (??) (??) 116 1/2 (??) / :

Retten hævet og Protokollen underskrevet. –

[signaturer]

Mvh

Merkelig. Er ikke 116 1/2 betaling for rettslokaler til gårdeier. Disse to er jo dømt tidligere og Hans fikk da 14 dager vann og brød, samt 1,5 års straffearbeid for det 1. leijermaalet med blodskam. Og nå er de så godt som frikjend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette leser jeg slik:

(Se Overhret. Side 116 1/2 ..?..)

Overhret. ville være en naturlig forkortelse for overhoffrett.

• Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen alle sammen. Betyr det da at jeg må se den fullstendige dommen i en overhoffretsprotokoll eller stiftsoverrett protokoll? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, knutmathisen5 skrev:

Takk for hjelpen alle sammen. Betyr det da at jeg må se den fullstendige dommen i en overhoffretsprotokoll eller stiftsoverrett protokoll? 

Det kan virke slik, men jeg overlater til de adskillig mer kunnskapsrike enn meg å gi et sikkert svar. Jeg har ‹gufa› nok for idag (igår) 😉

Mvh

EDIT: Å «gufe» betydde – da jeg var adskillig yngre – å bomme, ta feil, kløne til. I farten tenkte jeg ikke på at det uttrykket muligens burde forklares. 🙂 

Endret av Even Stormoen
  • Takk 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider