Gå til innhold
Arkivverket

Johan Jacob Katzenberger fra Augsburg

Aasmund Beier-Fangen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsker på mestersnedker Johan Jacob Katzenberger og hans møbler med intarsia, innlegning med allegoriske figurer.Disse er laget omkring 1742 til 1764. Han ble født i Augsburg i 1718 og dør i Skien som snedkermester i 1764. I Skien gifter han seg med enken etter mestersnedker Johan Henrich Maas, Maren Lorenzdatter Fichte 1744 og han får borgerskap til Skien i 1746.

Hans familie og bakgrunn i Augsburg er funnet. Det viktige er å spore hans vandring som Gesell fra han forlot Augsburg til han kom til Skien, finne ut hvor han i mellomtiden har oppholdt seg og arbeidet. Det er mulig han er kommet opp til Østersjøkysten, men ingenting har latt seg påvise.

Det har ikke lykkes å finne året han forlot Augsburg og hvor han dro hen, ei heller når han kom til Norge og Skien og, enda viktigere, hvorfra han da kom.

Det var en ikke ubetydelig innvandring av tyske håndverkere til Norge på 1700-tallet.

Har noen erfaringer med å spore deres vandringer på kontinentet og hvilke registre som disse ble registrert og muligens kan finnes i ?

Jeg vedlegger noen eksempler på hans møbler.

Aasmund Beier-Fangen

File0002.jpg

KK skapet 2 utsnitt gavl.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne frem på forsiden igjen i håp om at noen ser den som kan ha, eller kan finne, spor av Katzenberger før han dukker opp i Skien. Det er nok ingen lett oppgave, men man vet jo aldri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg #3:

Eg ville rå deg til å melda deg inn i «Ahnenforschung.net» (det er gratis) og der, til dømes under spesialområde «Bayern», leggja ut dette emnet med bøn om hjelp!

https://forum.ahnenforschung.net/forumdisplay.php?f=15

Det sit stor ekspertise som følgjer denne tyske varianten av «Brukarforum».  Eg har fått svært god hjelp til å løysa mange av «nøttene» mine her.  Det er i alle fall verdt freistnaden!

Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider