Gå til innhold
Arkivverket

Jeg søker informasjon om min far, Fritz Dagfinn Aasbergs tjeneste i Tysklandsbrigaden

Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Min far, Fritz Dagfinn Aasberg, født 28/11-1928 tjenestegjorde i Tysklandsbrigaden. Dessverre fortalte han lite om dette, og det eneste jeg har igjen etter ham fra denne delen av livet hans er noe som minner om en metallspenne, som ser ut til å høre hjemme på et bånd, eller smalt belte.

Spennen (se vedlagte bilde, som dessverre er av dårlig kvalitet) har følgende tekst:

TYSKLANDSBRIG.

5b. Kp. (Til venstre for Riksvåpenet)

BRIG. 492 (Til høyre for Riksvåpenet)

SCHLESWIG

Korp. Aasberg

Ut fra fars alder, vil jeg tro at han tjenestegjorde i 1948, eller 1949.

Er det noen der ute som har kunnskap, informasjon, eller kilder som kan hjelpe meg å finne ut mer - både om når konkret han tjenestegjorde, hvem han tjenestegjorde under, hvilke oppgaver de utførte, hvor konkret de var lokalisert, osv. osv?

Jeg har surfet litt rundt på internettet, og ser at det finnes relativt mye generell informasjon, men har ikke klart å finne noe som spesifikt kan hjelpe meg med å sirkle inn min fars tjenestetid i brigaden.

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

IMG_2044.jpeg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunnar, Allan og Grethe

Takk skal dere ha. Dette kan jeg bruke til å lete videre på en mer systematisk måte. Det å sette seg ned å lese i Brigadeboka, som du Allan sendte lenke til, føltes veldig spesielt. Det er første gang jeg i detalj har kunnet sette meg ordentlig inn i noe som handler om min fars liv på en direkte måte. Så selv om han hverken er nevnt, eller avbildet, kunne jeg se ham for meg som en del av denne beretningen - og det gjorde meg i stand til å kjenne en form for hans tilstedeværelse i teksten. Takk.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten,

min far tjenestegjorde i Brigade 491. Han fikk utdelt medalje for deltagelse post mortem nå i november, som jeg tok i mot på hans vegne. Har din far fått denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, det var hyggelig. Jeg har ikke mottatt. noen medalje - hvem vet - kanskje det kommer. Fortalte din far deg noe om sin tid i Brigade 491?

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider