Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

Hei.

Jeg leter etter hvem som var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Er det noen som vet hvilken Liseth det her er snakk om og hvem som er hennes foreldre ? 

Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794).

image.thumb.png.cb9593e0670aad1155629a2fb709f75e.png

Her er lenke til deres vielse i Manger kirke  4,juni 1759:

https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630613

URN:NBN:no-a1450-kb20070514630613.jpg

På forhånd takk for alle innspill !

Hilsen Dag Arne Danielsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipper dette fra tråden i 2012:

"Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794). Paul og Marte bodde på Fromreide og fikk barna Peder (1759), Nils (1761), Kari (1762), Paul (1764), Kari (1768) og Guri (1770". 

Peder er oppkalling etter farfar og Paul er oppkalling etter morfar. Så er det to stk Kari og en Guri. 

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for to flotte innlegg Grethe !

Ja jeg er kjent med innlegget tilbake fra 2012, som heller ikke fant noen løsning på hvem som er foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Som angitt i kirkeboken da de ble gift heter hennes mann Paul Persen Blom.

Mannens far heter  Per Mikkelsen Blom og mannens mor heter Kari Nilsdatter Dale.

Og helt rett som du skriver at Paul er en oppkalling etter morfaren Paul Liseth.

Mannen hennes Paul Persen Blom kommer fra Blom i Øygarden i da værende Manger i Hordaland. 

Paul  og Marte  bosatte seg like ved på Fromreide på Askøy i Hordaland.

Men det store spørsmålet er fortsatt  : HVOR fra kommer Marthe Paulsdatter Liseth  ?

Jeg finner ingen gårder ved navnet Liseth  verken i Manger eller Askøy 

Søk på gårdnavnet Liseth  gir følgende 13 treff på hele Vestlandet:

https://www.digitalarkivet.no/search/properties?s=&from=&to=&municipality_parish=&address=Liseth &municipality_no=&plot_no=&unit_no=&property_no=&serial_no=&urban_property_no=&fire_ass_no=&r[]=3&sort=rel

Søket ditt ga 13 treff som inneholder alle søkebegrepene
  • 1
ui.sorting Relevans Gårdsnavn/gateadresse, kommunenummer (knr), hendelsesdato Gårdsnavn/gateadresse, kommune/sogn, fogderi/prestegjeld Kommunenummer (knr), gårdsnr., bruksnr., løpenr.  Kommunenummer (knr), løpenr. , gårdsnr., bruksnr. Kommune/sogn, fogderi/prestegjeld, gårdsnavn/gateadresse Kommunenummer (knr), hendelsesdato Hendelsesdato  Relevans

Liseth under 1 3 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth 1 3 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth 1 1 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth under 1 1 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth - - - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1801 for 1429P Ytre Holmedal prestegjeld
Brandal (Liseth) - - - 103ab - - Møre og Romsdal Folketelling 1875 for 1516P Ulstein prestegjeld
Liseth - - - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1920 for 1432 Førde herred
Raudvin, D. Liseth - - - - - - Møre og Romsdal Folketelling 1920 for 1513 Rovde herred
Liseth 54 75 - - - - - Branntakstregister 1846-1963 for Hordaland
Liseth 28 173 - - - - - Branntakstregister 1846-1963 for Hordaland
Liseth - - - - - - - Sølvskatten 1816, nr. 44: Nordre Bergenhus amt, Sunn- og Nordfjord fogderi, 1816-1828
Liseth - - - - - - - Sølvskatten 1816, nr. 44: Nordre Bergenhus amt, Sunn- og Nordfjord fogderi, 1816-1828
Åstestølen (Liseth) 21 - - - - - - Utskiftningsregister Hordaland 1859-1980

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket  om det er skifte  etter ektemannen, med tanke på om Marthe var i live på det tidspunktet?

Jeg har en Paul Olsen på Liset i Førde/Vefring. Han levde 1700-1726 . Han fikk i følge bygdeboka en datter Gjertrud i 1725, men hvem han var gift med og om han rakk å få flere barn før han døde i 1726 står det ingenting om i bygdeboka.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Rune Thorstensen skrev:

Har du sjekket  om det er skifte  etter ektemannen, med tanke på om Marthe var i live på det tidspunktet?

Jeg har en Paul Olsen på Liset i Førde/Vefring. Han levde 1700-1726 . Han fikk i følge bygdeboka en datter Gjertrud i 1725, men hvem han var gift med og om han rakk å få flere barn før han døde i 1726 står det ingenting om i bygdeboka.

Nå vet ikke jeg om det er samme bygdebok vi ser i "Rune?, men i "Askvoll" bygdebok b. 3 sörsiden av"Fördefjorden" så mener jeg det står att han var gift 1726 og ikke död.

Jeg har en "Marthe" döpt 15 januar 1736 i "Förde" med far "Povel Apneset", rett over fjorden fra "Liset", kan det vere en forbindelse mon tro? 🧐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svehn.

Ja, her blingset jeg godt. Selvsagt står det at han ble gift 1726. Beklager glippen.

Poul Apneset er nok identisk med Paul Anderson Apneset 1699-1744 gift  1722 med Else Olsdtr. d. 1741 på Apneset . De fikk 2 døtre døpt Marta i 1734 og 1736 men bygdeboka for Naustdal sier ingen om hva som skjedde med dem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Svehn Ruskelöv skrev:

"Poul Olsen Liseth" blev vigd med "Gurri Safland"? den 20 jan. 1726, v. side 2 rad : https://www.digitalarkivet.no/kb20070227240480

Trolovelsen nederst høyre side, spalte 1:

Sogn og Fjordane fylke, Førde, Naustdal, Vevring, Haukedalen, Holsen i Førde, Ministerialbok nr. A 1 (1720-1727), Trolovede 1725, Side 125: https://media.digitalarkivet.no/view/11402/56

Safland er vel Savland?

Endret av Grethe Flood
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inget problem "Rune", sånt hender 👍🧐

Desverre så finnes ikke "Förde" kirkeböker for födte/ döpte tilgjengelig for tiden 1727-1781, så det kan finnes flere barn på "Liset".

Hmm, ellers kan det vere ett bra spor her med navnet "Guri" 🙄

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

Hei Svehn.

Ja, her blingset jeg godt. Selvsagt står det at han ble gift 1726. Beklager glippen.

Poul Apneset er nok identisk med Paul Anderson Apneset 1699-1744 gift  1722 med Else Olsdtr. d. 1741 på Apneset . De fikk 2 døtre døpt Marta i 1734 og 1736 men bygdeboka for Naustdal sier ingen om hva som skjedde med dem.

Dette er nok hun fra "Apneset" : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058404002786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Svehn Ruskelöv skrev:

Ja, jeg hadde jo ikke noe håndfast bevis på at "min" Paul Olsen var faren til den Marthe trådstarteren spurte om.

Men som han selv skrev så er det jo noe begrenset med steder som het Li/Lieset/h, så det var et skudd i mørket. Og som kjent skal du være en god skytter for å treffe det du sikter på i mørket, med mindre du har utstyr som er beregnet til nettopp det :-).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle flotte innspill !

Paul Olsen på Liset i Førde/Vefring  virker å være en annen en den jeg søker.

Men jeg har prøvd Rune sitt gode råd om å sjekket  om det er skifte  etter ektemannen.

Jeg fant skifte etter en Paul Paulsen Frommereid, men er usikker på om dette kanskje er sønnen til Marthe og Paul ?

Kanskje noen klarer å tyde teksten og kan avklare det ?

Og om det kanskje kan føre oss nærmer til å få avklart hvem som var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

På forhånd tusen takk.

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000008727

https://www.digitalarkivet.no/sk20081117620797

URN:NBN:no-a1450-sk20081117620797.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag Arne.

Beklager at skuddet mitt i mørket ikke traff mål, men det var verdt et forsøk.

Øynene mine sliter nok dessverre med å lese disse skiftene, men jeg tror  det må være sønnen Paul's skifte 12.04.1802. Etter hva jeg kan se nevnes 2 barn, en sønn og en datter. Sønnen Paul var 8 1/2 år mens datteren Kari var 2 år?.

Håper andre kan gi deg et bedre innblikk i skifters innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Du behøver ikke å beklage skuddet ditt.

Som du ser i mitt andre innlegg så er det flere Liseth i Førde området, så det kan jo fortsatt hende at løsningen ligger der oppe ?

Eller har du nok helt rett i at det er sønnen Paul's skifte 12.04.1802.

Sønnen Paul har sønnen Paul og datteren Kari !

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058387003174

image.thumb.png.a3c4fb2398c97b7b2530b62bf78a8eb2.png

Så da får jeg bare lete videre etter Liseth.

Uansett tusen takk for bistand så langt !

Mvh Dag Arne Danielsen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2020 den 17.52, Dag Arne Danielsen skrev:

Tusen takk for to flotte innlegg Grethe !

Ja jeg er kjent med innlegget tilbake fra 2012, som heller ikke fant noen løsning på hvem som er foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Som angitt i kirkeboken da de ble gift heter hennes mann Paul Persen Blom.

Mannens far heter  Per Mikkelsen Blom og mannens mor heter Kari Nilsdatter Dale.

Og helt rett som du skriver at Paul er en oppkalling etter morfaren Paul Liseth.

Mannen hennes Paul Persen Blom kommer fra Blom i Øygarden i da værende Manger i Hordaland. 

Paul  og Marte  bosatte seg like ved på Fromreide på Askøy i Hordaland.

Men det store spørsmålet er fortsatt  : HVOR fra kommer Marthe Paulsdatter Liseth  ?

Jeg finner ingen gårder ved navnet Liseth  verken i Manger eller Askøy 

Søk på gårdnavnet Liseth  gir følgende 13 treff på hele Vestlandet:

https://www.digitalarkivet.no/search/properties?s=&from=&to=&municipality_parish=&address=Liseth &municipality_no=&plot_no=&unit_no=&property_no=&serial_no=&urban_property_no=&fire_ass_no=&r[]=3&sort=rel

Søket ditt ga 13 treff som inneholder alle søkebegrepene
  • 1
ui.sorting Relevans Gårdsnavn/gateadresse, kommunenummer (knr), hendelsesdato Gårdsnavn/gateadresse, kommune/sogn, fogderi/prestegjeld Kommunenummer (knr), gårdsnr., bruksnr., løpenr.  Kommunenummer (knr), løpenr. , gårdsnr., bruksnr. Kommune/sogn, fogderi/prestegjeld, gårdsnavn/gateadresse Kommunenummer (knr), hendelsesdato Hendelsesdato  Relevans

Liseth under 1 3 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth 1 3 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth 1 1 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth under 1 1 - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1900 for 1438 Bremanger herred
Liseth - - - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1801 for 1429P Ytre Holmedal prestegjeld
Brandal (Liseth) - - - 103ab - - Møre og Romsdal Folketelling 1875 for 1516P Ulstein prestegjeld
Liseth - - - - - - Sogn og Fjordane Folketelling 1920 for 1432 Førde herred
Raudvin, D. Liseth - - - - - - Møre og Romsdal Folketelling 1920 for 1513 Rovde herred
Liseth 54 75 - - - - - Branntakstregister 1846-1963 for Hordaland
Liseth 28 173 - - - - - Branntakstregister 1846-1963 for Hordaland
Åstestølen (Liseth) 21 - - - - - - Utskiftningsregister Hordaland 1859-1980

Jeg tror vi skal holde oss i närområdene til "Bergen" by da det i flg. listen over finnes ett bruk "Liseth" under "Jamne" i "Vaksdal" og "Liseth" under "Damsgård store" i "Laksevåg".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når döde "Marthe" og hvor gammel var hun?

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2020 den 17.05, Grethe Flood skrev:

Klipper dette fra tråden i 2012:

"Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794). Paul og Marte bodde på Fromreide og fikk barna Peder (1759), Nils (1761), Kari (1762), Paul (1764), Kari (1768) og Guri (1770". 

Peder er oppkalling etter farfar og Paul er oppkalling etter morfar. Så er det to stk Kari og en Guri. 

Fadderne på barnas dåp gir oss ingen hint om hvem mora "Marthe" var desverre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svehn.

Takk for gode tips.

Jeg er enig i det er best å starte letingen i nærområdene til Bergen by.

Vil prøve på de steder du nevner med "Liseth" under "Jamne" i "Vaksdal" og "Liseth" under "Damsgård store" i "Laksevåg".

Dessverre har vi ti nå ikke funnet noen fødselsår eller dödsår for Marthe Paulsdatter Liseth.

Hun ble som nevnt i mitt først innlegg gift 4.6.1759.

Med barn født fra 1759 til 1770, bør vi vel anta at hun i allefall ikke er født før 1720.

Så født etter 1720 og død etter 1770 er det jeg vet til nå.

Den eldste sønnen til Marthe Paulsdatter Liseth og mannen hennes Paul Pedersen Blom bor i 1801 på gården Fromreide på Askøy som vist her:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058387003196

Da ingen av foreldre bor der da, er det grunn til å anta at de begge døde mellom 1770 og 1800.

Så da får jeg lete videre i kirkebøkene på Manger mellom 1770 og 1800.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I flg. den andre etterlysingen så skulle "Paul P. Blom" vere död 1794, men finnes det noen kilde for det mon tro? 🧐

Fant att det i fortid skulle vert ett sted "Liseth" i "Stord", "Tysnes" og "Eidfjord" også.

Her er de eneste kandidatene i "Hordaland" fra familysearch>>:

1678960378_Screenshot_2020-12-15Skresultatfrmarthe(1).thumb.png.c8816fc557cc895459655e12a717de83.png

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svehn.

Du har helt rett i at i dette innlegget fra 2012 fra Kenneth Fromreide er det oppgitt  at Paul P. Blom skulle være död i 1794.

"Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (f.ca.1738 d.1794)"

Men jeg har dessverre ikke funnet noen kilde for dette enda.

Takk for ditt innspill om de 5 mulige kandidater i  "Hordaland" fra Family Search !

Jeg skal sjekke de nærmere.

Tusen takk for ditt innspill !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg leter fortsatt etter hvem som var foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Hun giftet seg i Manger den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom.

Her er lenke til deres vielse i Manger kirke  4,juni 1759: https://www.digitalarkivet.no/kb20070514630614

URN:NBN:no-a1450-kb20070514630614.jpg

Jeg har nå pløyd gjennom alle de foreslåtte bygdebøker (blant annet for Naustdal  og Bremanger), men uten resultat.

Det jeg lurer på er om det er noen som klarer å finne dødsår for Marthe Paulsdatter Liseth og hennes mann Paul Pedersen Blom.

Har søkt og lett i Ministerialbok for Manger prestegjeld fra 1730 til 1820

og i skiftemateriale fra samme periode for Manger , men uten resultat.

Kanskje "nye øyne" ser noe jeg har oversett ?

På forhånd tusen takk for alle  innspill.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har også leitet etter foreldrene til min x-tipp oldemor Marthe Paulsdatter lenge uten å finne dem. Flott at andre også leiter, kanskje er det mulig å finne henne.

Paul Pedersen Fromreide finnes i databasen over gravlagde i Manger.

"Paul Pedersen Fromreide 56 Herløe 1794"

Mvh Martin Halvorsen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, kan dette være aktuellt?

https://www.myheritage.no/research?s=140745121&formId=master&formMode=1&useTranslation=1&exactSearch=&action=query&p=1&qname=Name+fn.paul+fnmo.1+ln.blom+lnmsrs.false&qevents-event1=Event+et.birth+ey.1738+epmo.similar+me.true+mer.0&qevents=List

https://www.myheritage.no/research/collection-1/myheritage-familietraer?itemId=342606011-1-501296&action=showRecord&recordTitle=Marthe+Paulsdatter+Persen+Blom+(born+Pålsdatter+Liset)0

Mor  og far til Marthe er nevnt i siste lenke. Finner kun ett sted i norgeskart ved navn Apneset i Sunnfjord (Askvoll, Fjaler og søndre Kinn).Kanskje morens finnes her?

Ovenevnte er ikke kildesjekket. mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok samme familie. Kunne ikke se at det var noe informasjon om opphavet til Marthe Paulsdatter der, men foreldre/besteforeldre til ektemannen Paul Pedersen Blom er kjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider