Gå til innhold
Arkivverket

Foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth

Dag Arne Danielsen
 Del

Recommended Posts

3 minutes ago, Svehn Ruskelöv said:

Jeg har sjekket den tidligere, det står bare konens navn.

Ops. mente op var ute etter foreldre til Marthe  og hvor Marthe ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan

Ja du har helt rett i at det foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth og hvor hun ble født jeg er ute etter, som nevnt i mitt første innlegg.

I ditt innlegg igår får jeg ikke se hva som vises bak din andre lenke. 

Dvs  der du skriver :"Mor  og far til Marthe er nevnt i siste lenke. Finner kun ett sted i norgeskart ved navn Apneset i Sunnfjord (Askvoll, Fjaler og søndre Kinn).Kanskje morens finnes her?"

Så kan du være vennlig å skrive av all teksten du har bak der?

Jeg har fra før sjekket på stedet Apneset, men med flere data fra deg, kan jeg prøve pånytt.

Endret av Dag Arne Danielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin

Hun er også min xx oldemor.

Du skriver:

Paul Pedersen Fromreide finnes i databasen over gravlagde i Manger.

"Paul Pedersen Fromreide 56 Herløe 1794"

Finner ikke den årgangen over gravlagte, så kan du sende meg lenken til Paul sin gravlegging?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Dag Arne Danielsen said:

Hei Jan

Ja du har helt rett i at det foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth og hvor hun ble født jeg er ute etter, som nevnt i mitt første innlegg.

I ditt innlegg igår får jeg ikke se hva som vises bak din andre lenke. 

Dvs  der du skriver :"Mor  og far til Marthe er nevnt i siste lenke. Finner kun ett sted i norgeskart ved navn Apneset i Sunnfjord (Askvoll, Fjaler og søndre Kinn).Kanskje morens finnes her?"

Så kan du være vennlig å skrive av all teksten du har bak der?

Jeg har fra før sjekket på stedet Apneset, men med flere data fra deg, kan jeg prøve pånytt.

hei

mulig det er ett blindspor.men her er  skjermutskrift.mvh

dag.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Naustdal er tilgjengelig på nett i Nasjonalbiblioteket. Men jeg kan ikke se at det er oppført noen Paul gift med Guri i det aktuelle tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Bygdeboka for Naustdal er tilgjengelig på nett i Nasjonalbiblioteket. Men jeg kan ikke se at det er oppført noen Paul gift med Guri i det aktuelle tidsrommet.

44

4 minutes ago, Rune Thorstensen said:

Kanskje han kan kontakte kilden Sverre Sørum? mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det vil være fornuftig.

Det er en Paul som døper to døtre Marthe i 1734 og 1736, men der er ingen opplysninger om hvor Marthe f.1736 tok veien. Men mora het ikke Guri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune og takk for fine innspill.

Har du anledning å sende meg adresse til Sverre Sørum? Evt. direkte til meg som en melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Dag Arne. Jeg har dessverre ikke adressen til Sverre Sørum. 

Ellers er jo den Paul Olsen du viser til på Liseth i Askvoll boka den samme som jeg skrev om i mitt første innlegg (nr.5) Men jeg klarte aldri å finne at han hadde noen datter Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Du har helt rett i at det er samme Paul Olson som du hadde i ditt innlegg nr. 5.

Her finnes en Poul Olsen som giftet seg 20.01.1726 med Gurri Safland (Savland i Naustdal) som kan være samme Paul Olson.

https://www.familysearch.org/tree/person/details/MN3C-FGF

Andre datter til Marte Paulsdatter Liseth fikk navner Guri.

Får sjekke det nærmere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.12.2020 den 23.57, Svehn Ruskelöv skrev:
  På 12.12.2020 den 23.15, Rune Thorstensen skrev:

Hei Svehn.

Ja, her blingset jeg godt. Selvsagt står det at han ble gift 1726. Beklager glippen.

Poul Apneset er nok identisk med Paul Anderson Apneset 1699-1744 gift  1722 med Else Olsdtr. d. 1741 på Apneset . De fikk 2 døtre døpt Marta i 1734 og 1736 men bygdeboka for Naustdal sier ingen om hva som skjedde med dem.

På 12.12.2020 den 23.57, Svehn Ruskelöv skrev:

Dette er nok "Marthe" fra "Apneset" i tjeneste i ft 1801 : https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058404002786

Den förste "Marthe/ Marta" döde nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svehn.

Med "Marthe" fra "Apneset" i tjeneste i ft 1801 - er det nok avklart at hun ikke er vår Marthe Paulsdatter Liseth.

Se ellers mitt innlegg ovenfor om akkurat det.

Da heller jeg mer mot side 94 i Askvoll bygdebok. 3 : Folket : slektssoge for Førdefjord-området  med nr. 22: Poul Olson Liseth (født 1726) som faren til vår Marthe Paulsdatter Liseth.

Jeg fant nettopp skifte for Paul Paulsen, som kan være skifte mannen til Marthe Paulsdatter Liseth.

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000008727

https://www.digitalarkivet.no/sk20081117620797

Jeg sliter med å tyde navn på barn (og konen) i dette skifte, så kanskje noen kan bistå der ?

PS: Etter råd så la jeg nettopp inn spørsmål om hjelp til å tyde dette skifte i forumet for Tyding av skannede kilder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jan Eikeland skrev:

hei

mulig det er ett blindspor.men her er  skjermutskrift.mvh

dag.jpg

Kilden "Sverre Sörum" har nok trott som jeg fra begjynnelsen att "Poul Liseth" og "Poul Apneset" kunne vere en og samme person, men det har jo "Rune" bekreftet att det ikke er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dag Arne Danielsen skrev:

Da heller jeg mer mot side 94 i Askvoll bygdebok. 3 : Folket : slektssoge for Førdefjord-området  med nr. 22: Poul Olson Liseth (født 1726) som faren til vår Marthe Paulsdatter Liseth.

"Poul O. Liseth" var födt ca. 1700, gift 1726 med "Guri Safland", en datter "Giertrud" födt 1725.

Enig med dig "Dag Arne", som det ser ut nå så er det nok desse vi skal konsentrere oss om, også med tanke på navnet "Guri" som mulig oppkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det ikke finnes noe mer om denne familien på "Liseth" etter år 1726 i bygdeboken så er det ikke umulig att de har flyttet på sig, event. til området "Bergen".

Jeg har en "Giertrud Paulsdtr." som dör 42 år gammel i 1765, födselsår 1723 : https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000000514300

Kan det vere den samme "Giertrud" som får en datter "Guri" 21 juli 1762? : https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006063235

Og her en sönn "Lars" 21 juli 1762, merkelig nok så heter en av faddrene "Paul Olsen" : https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006063227

Endret av Svehn Ruskelöv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Svehn.

Tusen takk for dine flotte innlegg !! 

Veldig spennende med ditt siste funn med dåpen av Lars den 21 juli 1762 med fadder "Paul Olsen" : https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000006063227 !

Og finner vi bryllupet (trolig i Bergen ?) for foreldrene til Lars, Rasmus Andersen og Giertrud Paulsdtr, så fremgår kanskje der hele navnet faren til Giertrud Paulsdtr,

Jeg har prøvd å finne "Paul Olsen" i Bergen og fant denne født 1697 og død 1774, som "kan" være vår Poul Olson Liset:

https://www.digitalarkivet.no/view/267/pg00000001069269

1. Skulle også gjerne ha funnet hans kone Gurri Safland's død - trolig i Bergen.
  2. Og noe om deres andre datter "vår" Marte Paulsdatter Liseth, som er utgangspunktet for denne tråden.

Se ellers her Poul Olsen Linset og Gurij Safland sitt bryllup 20.01.1726 i kirkeboken:

Poul Olsen Linset og Gurij Safland er jo rett

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Svehn for flott innlegg!

Se ellers under "Tyding av skannede kilder":

Skifte etter Paul Paulsen viser "barna Paul Paulsen 8 1/2 år gamal, og Kari Gurina Paulsdatter som er 2 år gamal."

Dette stemmer helt med barna vi kjenner til for Paul Persen Blom (Fromreide) og Marte Paulsdatter Liseth !

Men konen som er i skifte oppgitt i skiftet er  "Gurii Johannesdtr" !

Er det feil skifte vi har funnet her:

https://www.digitalarkivet.no/view/27/pa00000000008727

https://www.digitalarkivet.no/sk20081117620797

Eller har kanskje Paul Persen Blom (Fromreide) giftet seg pånytt og Marte Paulsdatter Liseth har falt fra før mannen døde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Mye interessante innlegg her siden i går! 

Det var i et tidligere innlegg spørsmål om kilden til dødsfallet for Paul Pedersen Fromreide i 1794. Det jeg la ut er kopiert ifra det gamle digitalarkivet der gravlagde i Manger var søkbar og der ganske mange dødsfall rundt 1780-1815 var listet kun med årstall og uten dato. Jeg finner heller ikke disse dødsfallene i det nye digitalarkivet. Kanskje er det andre registre enn kirkeboken dette stammer fra? Jeg legger inn et spørsmål til statsarkivet i Bergen og spør om hvor kilden finnes.

Mvh Martin

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paul Pedersen Fromreide hadde en sønn Paul Paulsen Fromreide (1764-1802). Denne Paul Paulsen Fromreide var gift med Guri Johannesdatter og hadde barna Johannes, Paul og Kari, se 1801 tellingen og døpte i Manger. Det er nok skifte etter Paul Pedersen Fromreide sin sønn det vises til i tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin.

1) Skifte:

Ja du har helt rett, det er skifte etter Paul Persen Fromreide og Marte Paulsdatter Liseth sin sønn Paul Paulsen Fromreide (1764-1802) det vises til i mitt tidligere innlegg.

I skifte hans står blant annet :
"..imellem den Afdødes efterladte Arvinger som paa den eene Side er Stervboe Enken Gurii Johannesdr. med Lougværge Iver Iversen Fromerede (?) tilstæde, og paa den anden Siide deres tilsammen udj Ægteskab avlede 2de Børn 1 Søn og 1 Datter af Navne og Alder som følger:
1 Sønen Paul Poulsen der er 8 1/2 Aar gl., med Form. Peder Paaulsen Fromræde tilstæde
2 Datteren Kari Gurina Poulsdr. der er 2 Aar gl. med Form. Rasmus Hansen Fromrede."

Siden Paul Paulsen Fromreide (1764-1802) sin eldste sønn Johannes ikke er nevnt, må det bety at han døde før 1802.

2) Dødsfall og skifte:

• Fint at du legger inn et spørsmål til Statsarkivet i Bergen og spør om hvor kilden finnes for dødsfallet for Paul Pedersen Fromreide i 1794.
  • Kanskje du samtidig kan spørre om Statsarkivet i Bergen kan se om de i samme kilde finner dødsfallet til hans kone Marte Paulsdatter Liseth?
  • Og samtidig spør om de har noe skifte etter Paul Persen Fromreide og hans kone Marte Paulsdatter Liseth ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Martin for at du fikk sjekket ut dette !

Jeg har på min side sjekket ut diverse gårder Liseth og Liset  både gjennom Digitalarkivet og i flere bygdebøker hos NB.

Men dessverre ikke funnet noen sikre spor etter foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth,

som giftet seg i Manger kirke den 4.6.1759 med Paul Pedersen Blom (Fromreide) (ca 1738 - 1794).

Poul Olson Liset på gården Liset, i Askvoll i Sogn og Fjordane er en kandidat nevnt i innlegg nr 7 ovenfor av Svehn Ruskelöv.

At Poul Olson Liset med familie reiste til Bergen - er en teori. Men verken Poul Olson Liset eller hans (evt.) datter Marthe finner jeg noe spor etter.

Så jeg må innrømme at er jeg veldig usikker på hvor vi nå skal lete etter foreldrene til Marthe Paulsdatter Liseth.

Så alle innspill tas imot med takk !

GOD JUL !

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider