Gå til innhold
Arkivverket

Surland på Røros og i Trondheim, opprinnelsen til slektsnavnet Surland

Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Johan Reinholtsen Surland på Røros, født ca 1683 ifølge alder ved død, gift 1720 med Guri Jensdatter/Hansdatter. De hadde tre sønner  i live i følge skiftet etter Guri Hansdatter i 1755: Jens 31 år, Reinholt 29 og Hans 25 år. Disse har mange etterkommere.

Johan Reinholtsen Surland, født ca 1683 ifølge alder ved død. Hans opphav er ukjent. Han er ikke IKKE sønn av Reinholt Petersen Surland, skifte etter ham i Trondheim 1708. Her nevnes tre barn: Anders Morten, Protz og Susanna. Han kunne ha vært en uekte sønn, men det lar seg ikke bevise.

Johan Surland arbeidet som knegt og bergsell ved den gruve som senere kalles Christianus Sextus.  Her finner man også Mathias Volqvarts Brun som som knegt og bergsell og til slutt som stiger.

Johan Surland bodde som leilending på Sandkjernan gård i Rugeldalen, som eides av Mathias Volqvarts Brun, som han hadde arvet etter sine foreldre. Gården nevnes i skiftet etter sistnevntes mor Anne Margrethe Svendsdatter Busch i 1723.

Mitt siste og viktigste spørsmål er: Hva er opprinnelsen til slektsnavet Surland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

Ett innlegg fra 1999.

Takk, jeg har sett temaet du viser til. Jeg har personer på Facebook med etternavn Suurland. Språket er nederlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.