Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Ludvig Lundquist, som sto som modell til Kjell Aukrusts figur, Ludvig?

Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter og ser på dokumentaren om Kjell Aukrust som ligger ute på nrk.no.

Når det fortelles om tilblivelsen av Ludvig, fremkommer det at den som sto som «modell» var en kar som kom til Alvdal under flommen i 1934. Han het Ludvig Lundquist. Det fortelles i dokumentaren at han drev litt blikkenslagerarbeid og tok på seg litt sesongarbeid. En av mine «områder» uti slektsgranskingen er reisende. Naturlig, kan en si, da jeg selv er av reisendeslekt. Så da det ble fortalt at Ludvig Lundquist var blikkenslager og sesongarbeider, begynte det å tikke litt ekstra i topplokket, og jeg begynte å lure på er om denne Ludvig Lundquist kunne være blant de reisende, og i tilfelle hvor han hører hjemme hen i det store bildet - for å si det sånn.

Hadde vært artig om noen visste noe om denne karen og kunne tenke seg å dele det her på forumet. Personlig syns jeg jo det hadde vært litt moro om en av Aukrusts viktigste og kjæreste figurer egentlig var reisende.

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Endret av Morten Aasberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Morten Aasberg changed the title to Hvem var Ludvig Lundquist, som sto som modell til Kjell Aukrusts figur, Ludvig?

Hei, Svend

Det der var kjempeinteressant - og det bekrefter jo tikkingen i topplokket mitt. Jeg ser i kirkeboken at far var omstreifer, men jeg klarer ikke å tyde hele teksten. Er du i stand til å tyde, resten, eller kanskje jeg skal legge det ut i tydeforumet?

Mvh

Morten

PS. Det er litt av et sammentreff her - jeg bor på Sletten i det som tidligere var Hof kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Leif

Det beste en kan si om den transkriberingen er vel at den er i overkant kreativ.

Det jeg klarer å se av den skannede siden er:

Foreldre:

Blikkenslager Carl August Lundkvist (kvist står rett under Lund)

Pige Karen Jensdr.

Bopel:

Omstreifende (????

???) ?????

Hva som står under Faddere og Anmerkninger klarer jeg ikke å tyde.

Jeg prøver en runde på tydeforumet. Takk for all hjelp

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Leif - det der var en interessant oppdagelse. Jeg fant en gammel avisartikkel, der det står at Ludvig Lindquist fortalte at han var fra Stange, så her knyttes trådene sammen.

Takk

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er familen i FT1891. 

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052744000780

Hvis du skal lete videre bakover i tid så er dette en kandidat til Karen.

FT 1865

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038035006063

Dåp

https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000011733577

Svensken  Ludqvist må Sverige-spesialistene ta seg av. 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få helt klarhet i hva som står under Ludvigs dåp, tok jeg turen innom Tydeforumet for å søke hjelp. Der har Richard Johan Natvig gjort en kjempeinnsats, og her er resultatet:

Foreldre:

Blikkenslager Carl Magnus Lundkvist (kvist står rett under Lund)

Pige Karen Jensdr.

Bopel:

Omstreifende. (Midler

tidig: Ommestadslet.

Faddere:

Halvor/Halvar Johannesen Nygaard, Martin

Olsen Sletten med Hstr. Pige Hanne(?)Hermane(?)

Olsen ibid

Anm:

Opg. af Barnets Moder som

hendes 6te Leiermaal, og hans

5te

Igjen tusen takk for all hjelp.

Med vennlig hilsen

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren til Carl Magnus

18071002

Lundqvist, Erland Magnus Leonard
Guldsmed

Fattigstugan

Död 22/9 1890.

Kyrkobokförd i Vrigstad (Jönköpings län, Småland).

Född 2/10 1807 i Stenbrohult (Kronobergs län, Småland).

Änkling.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2017:
Vrigstad-Hylletofta, Sävsjö kn (Jönköpings län, Småland)

Födelseförsamling i källan:
Stenbrohult (Jönköpings län)

Källor:
DB, HFL (sida: 410)

Post-ID:
SDB7_12043619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven

Takk igjen. Da jeg så, i de kildene du postet her, at Ludvig Lundqvist var omstreifer begynte jeg å kikke litt etter inne på Anbytarforum. Der er det vanligvis god oversikt over reisende familier i Sverige. Til min overraskelse fant jeg ingenting om denne familien. Når du nå har funnet Carl Magnus sin dåp med informasjon om at hans far var fattig gullsmed, lurer jeg på om dette egentlig er en fastboende familie som har blitt tvunget ut på fantestien på grunn av armod. Merkelige greier.

Med vennlig hilsen 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Hei Morten Aasberg. Jeg fant plutselig denne tråden her, og har hele historien om Ludvig Lundkvist. Han var min farmors bror, og jeg har brukt lang tid på å lete opp historien om han, hans liv og familie. Jeg mener bestemt at familien ikke var reisende, men man skulle nesten tro det på det omflakkende livet som Ludvig levde, før han slo seg ned som blikkenslager og kobberslager i Alvdal. En av forfedrene var "reisende" i Guds tjeneste, da han var predikant og reiste mye. Mvh Marita Karlsen, Stange. Vil du vite mer, så kan du sende meg en PM på Messenger https://www.facebook.com/marita.karlsen1/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Marita

Så morsomt. Og ja - jeg vil gjerne vite mer. Jeg er blant de frafalne når det gjelder Facebook, så messenger er ikke blant mine muligheter. Om du i stedet kan kontakte meg på morten@aasberg.as, ville jeg sette pris på det.

Mvh

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.