Gå til innhold
Arkivverket

Glem denne. Er det bare jeg som ikke kommer inn på de skannede kirkebøkene i dag?

Anne Hildrum
 Del

Recommended Posts

• Anne Hildrum changed the title to Glem denne. Er det bare jeg som ikke kommer inn på de skannede kirkebøkene i dag?
Akkurat nå, Anne Hildrum skrev:

Tusen takk for svar, da er det bare å slappe av å vente til det er i orden igjen. Beklager at det ble lagt inn to ganger.

Anne - du kan drøyme deg tilbake til den tida kyrkjebøkene var på rull som du kunne bestille på biblioteket og hente eit par veker etterpå 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase , dit drømmer jeg meg ikke. Husker hvor kvalm jeg ble og sluttet med det. Det var bare godt å høre at det var et problem og ikke hos meg det hadde gått på trynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tak i en gammel filmkortleser fra jobben og kjøpte en haug med kirkebøker på filmkort (microfiche). Disse var kopiert gjennom ca fem generasjoner og kvaliteten var deretter. Leseren hadde ei vifte som låt som et gammelt bombefly. Dette levde jeg med fra 1997 til ca. 2006 da bøkene kom på nett.

Disse filmkortene har jeg ennå, og hvis noen har lyst på dem kan vi sikkert bli enige om en pris 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da trorjeg dere kan slutte å rote frem gamle microfiche, det ser ut som de skannede kildene er oppe igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Anne - du kan drøyme deg tilbake til den tida kyrkjebøkene var på rull som du kunne bestille på biblioteket og hente eit par veker etterpå 😄

For nokre få år sidan tok eg meg ein tur til biblioteket i Bergen. Når ein trengde å gjere eit oppslag i Bergens Tidende eller Bergensavisen kunne ein berre gå i skuffa og hente fram rett mikrofilm. Tilsvarande gjaldt vel også fylkesbiblioteket i Førde for aviser frå Sogn og Fjordane.

No er det meste tilgjengeleg på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anne Hildrum skrev:

Aase , dit drømmer jeg meg ikke. 

Ikkje eg heller - men det hender eg minner meg sjølv på det når eg tykkjer det tek litt lang tid å laste ei side 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider