Gå til innhold
Arkivverket

Julenøtt: Heggesmauet i Bergen, hvilken Hegge ga navn til gatestumpen fra Baneveien?

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Jeg satt og tittet på noen gamle fotografier og ser navnet Heggesmauet. Min far, Nils Hegge var født 1916 i Fana og familien bodde i Bergen. Navnet Hegge som pappa fikk når navneloven kom i 1923 var fra hans farmor, Anna Chatarine Bernhoft Hegge. Jeg har ikke funnet noen nære slektning med navnet Hegge som har bodd i Bergen, Anna har navnet fra Thorber Olufsen Hegge fra gården Hegge utenfor Steinkjer. På Geni ser man Thorbers etterslekt med mange «Hegge». Men, det er jo flere Hegge familier i Norge. Så jeg undrer på om det er noen som kjenner Bergens historie som kan knekke nøtten?

God jul till alle på Brukerforumet,

Niels Hegge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av Heggesmauet. Navnet kom i 1881.

https://www.pinterest.com.mx/pin/732890539340660642/?amp_client_id=CLIENT_ID(_)&mweb_unauth_id=&from_amp_pin_page=true

https://no.pinterest.com/pin/483362972486432866/

Vedrørende navnet så kanskje det vokste noen hegge trær der på 1880 tallet?.. Heggebakken er også et gatenavn i Bergen

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Nøstet lå det flere navn som henspiller på trær; Oldesmuget, Rognesmuget, Heggesmuget, så det er nok ikke et familienavn som var opprinnelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utklipp fra Bergen byleksikon

Heggen, eller Bispengen, område som lå i strøket Bispengsgaten og Heggebakken og hadde navn etter «de mange af ædle ærværdige Træer hvormed dette Strøg er bevoxet», ifølge en beskrivelse fra 1760. Heggetrærne skal opprinnelig være plantet av munkene i fransiskanerklosteret som lå ved den senere Domkirken i middelalderen. Heggen ble kjøpt av kommunen 1885 for å «hindre uheldig bebyggelse». Bl.a. Bergens Arbeiderforenings aldershjem, Bergens Fagskole og Bergen katedralskoles rektorbolig ble oppført på området.

Ha en fin dag videre og en God jul når den kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Så da er nøtten knekt! Gårdsnavnet kom også fra tredet ifølge Ryghs Norske Gaardnavne. Heggevegen i Steinkjer har jeg også fotografert, den går forbi gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider