Gå til innhold
Arkivverket

Leter etter moren til Jakob Christian Johannesen f:1831 saltstraumen Bodin, d:1904Baksund Bodin

frank olsen
 Del

Recommended Posts

tusen takk Roy

ser at navnet Stine eller Stina mangler på Pernella har du noen formening om dette?? eller sitter jeg inne med feile opplysninger at om at hun står oppført som Stine Pernilla Osdatter. Finner henne også med disse fornavnene på familysearch o som gift med Johannes Jørgensen og med de rette barna i mine info se link øverst.

https://www.familysearch.org/search/record/results?q.givenName=stine&q.givenName.exact=on&q.surname=olsdatter&q.spouseGivenName=Johannes&q.spouseSurname=Jørgensen&f.recordCountry=Norway&count=20&offset=0&m.defaultFacets=on&m.queryRequireDefault=on&m.facetNestCollectionInCategory=on

mvh frank

nok en gang takk for hjelpen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at jeg ikke finner noen bevis for den koblingen i Geni-profilen om at Stine Pernille Olsdatter er født på Ripnes. Men jeg sitter med bygdeboka, og dersom Ripnes er riktig så er det ikke noen andre kandidater. Men jeg er skeptisk til at Pernille plutselig skal ha begynt å kalle seg for Stine Pernille...

Uansett, Pernille Olsdatter var datter av Ole Pedersen som igjen var sønn av Peder Andersen fra Bakksundholmen (~1728 . 1790). Han var gift 1ste gang med Kjersten Larsdatter, og 2dre gang med Ane Pedersdatter. Det står også:

Ola hadde fram til 1769 vært oppsitter i Kvalvåg. Han var fortsatt der - og Ane på nabogården Valle - ved det andre giftermålet i 1775, men kan ha flyttet hit kort tid etter. I 1778 er i alle fall Ane og Ola på plass på Ripnes, og trulig budde de heile tida i heimen hennes.

I likhet med værfaren står Ola i mantallet for formueskatten i 1789 som Fattig. Da Per døde året etter, ble Ola husmann her aleine og fortsatte som det de ti åra han ennå levde.

Av skiftet 1814 etter Anders, bror til Ane, går det fram at av barna hun og Ola hadde fått, levde nå bare sønnen Hans, som var utkommandert til Trondheim, og dattera Pernelle, som tjente på Fauske i Skjerstad.

Fra 1800 og frem til hun døde, hadde Ane da bodd som innerst hos den nye husmannen her - bror hennes.

I 1814 var altså Pernille Olsdatter fra Ripnes på Fauske, og enda ikke gift, noe som passer bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er dette som er merkelig ale opplysninger jeg har på forhånd er at hun heter stine/a pernille/peternella Olsdatter og i søk på familysearch (som jeg ikke stoler på er barna tilstede) og kjenner ikke til hvor hun som forsker på geni har sine opplysninger fra men som du sier der er opplysningne at hun døde på Ripnes 25jan 1865. og barna som er oppgitt stemmer og også det hun har om Johannes jørgensen

og Stin og jørgen kaller jo opp en datter Ane

mvh frank

Endret av frank olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysningene om Stine på Geni stemmer presis med det som står i bygdeboka, under Arngården på Inner-Tuv (Gulbrandsen: Bodin Bygdebok 6B, s.879). Det står desverre heller ikke noe mer der om Stina. Aner ikke hvorfor hun endte opp på Ripnes, men det trenger ikke å være noen sammenheng med den Pernille som var født der i 1790. Alle de gjenlevende i slekta til Pernille på Ripnes ser ut til å ha dødd i hungersnøden i 1814...

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roy.

Er det mulig for deg å ta et foto av det som står i bygdeboka under Arngården om denne familien?

min email adresse er: rustene73b@outlook.com

Takk for all hjelp så langt setter stor pris på det. Og da må jeg bare fortsatt og grave for å finne ut av

om stine pernille olsdatter er denne peternella olsdatter på Arngården.

mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk Roy 🙂

Så da ser vi at en Stine Pernille Olsdatter på ytter tuv f.ca 1790 død i ripnes 25jan.1865 gifter seg med Johannes Jørnson.

og som Roy også påpeker er jeg skeptisk til at dette er samme person som peternella olsdatter (tror ikke det selv pga navneforskjellen)

Da gjennstår det å lete etter mer info om Stine Pernille Olsdatter,  på ytter tuv f.ca 1790 død i ripnes 25jan.1865.

Ole er navnet på faren ganske så sikkert barna som oftest brukte farens fornavn som etternavn.

er glad for alle innspill og hjelp.

mvh frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alder ved død er noenlunde riktig bør hun finnes i folketellingen i 1801. Om navnet er noenlunde riktig er det ingen kandidat i 1801 i nærområdet. På landsbasis ser det ut til å være ett treff, nemlig i Bergen: 006 Stine Petronelle Olsdatter - 0064 Bergen - 022 22de Rode - Tellingskretsoversikt - Folketelling 1801 for 1301 Bergen kjøpstad - Digitalarkivet

Hun blir konfirmert i Korskirken i 1808: SAB, Korskirken Sokneprestembete, H/Haa/L0007: Ministerialbok nr. A 7, 1736-1839, s. 107
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070321630345

Så dette bør du se nærmere på.

Endret av Leif Johannessen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteslutning i Bergen 20. november 1828 etter Ole Pedersen Hegge, hvor arven fordeles:

"5. Datteren Stine Petronelle, gift med Johannes Jørgensen i Nordland, tilfalder Rigsdaler...."

SAB, Byfogd og Byskriver i Bergen, 06/06C/L0008a: Skifteprotokoller, 1826-1833, s. 54b-55a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111690583

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Leif Johannessen said:

Skifteslutning i Bergen 20. november 1828 etter Ole Pedersen Hegge, hvor arven fordeles:

"5. Datteren Stine Petronelle, gift med Johannes Jørgensen i Nordland, tilfalder Rigsdaler...."

SAB, Byfogd og Byskriver i Bergen, 06/06C/L0008a: Skifteprotokoller, 1826-1833, s. 54b-55a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081111690583

wow tusen takk Leif, dette må jo være rett person med dine opplysninger da er det å fortsette bak i tid fra bergen, nå ble både min far og jeg glad for å tette nok et hull, tusen takk og God Jul

mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden han viser til skiftet og Bergen så har jeg kopiert dette fra 1801 PDF filen.  Det er en bedre utgave av opplysninger en den på nett.

1301 Bergen
Side 362 Digitalarkivet - Arkivverket
Nr. Namn Kj. Siv. Fam. Yrkje Fødd Fødestad

003 Ole Peersen m Begge i 1. ægteskab Huusbonde leyer Bord arbeidsmand 40 (alder)
004 Christina Olsdatter k Begge i 1. ægteskab Hans kone 41 (alder)
005 Inger Catrina Ollsdatter k Fælleds datter 12 (alder)
006 Stine Petronelle Olsdatter k Fælleds datter 8 (alder)
007 Petter Christian Olsen m Fælleds søn 6 (alder)
008 Dorthea Maria Olsdatter k Fælleds datter 1 (alder)
009 Anna Dorthea Jonasdatter k Enke af 2. ægteskab Logeerende Haand arbeide 68 (alder)

Ser en på skiftet er det 2 søstre til Stine som og er gift i Nordland, dessverre uten at mannens navn er oppgitt

SO

fant også  Ole sine opplysninger om dødsfall

PERMANENT ID: pg00000000002643 
Løpenr:1
Rolle: avdød
navn: Ole Peders. Hegge
Kjønn:m
Stilling/stand: Bordarbeidmd.
Alder:70 Aar
Fødselsdato:-
Fødselsår: 1758 (beregnet)
Fødested:-
Dødsdato: 04 - 27
Dødsår: 1828

Årsak:Brystsvaghed
Løpenr:032
Jordfestelsesdato:-
Begravelsesdato: 05 - 03

Endret av SteinarO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/23/2020 at 11:04 PM, SteinarO said:

siden han viser til skiftet og Bergen så har jeg kopiert dette fra 1801 PDF filen.  Det er en bedre utgave av opplysninger en den på nett.

1301 Bergen
Side 362 Digitalarkivet - Arkivverket
Nr. Namn Kj. Siv. Fam. Yrkje Fødd Fødestad

003 Ole Peersen m Begge i 1. ægteskab Huusbonde leyer Bord arbeidsmand 40 (alder)
004 Christina Olsdatter k Begge i 1. ægteskab Hans kone 41 (alder)
005 Inger Catrina Ollsdatter k Fælleds datter 12 (alder)
006 Stine Petronelle Olsdatter k Fælleds datter 8 (alder)
007 Petter Christian Olsen m Fælleds søn 6 (alder)
008 Dorthea Maria Olsdatter k Fælleds datter 1 (alder)
009 Anna Dorthea Jonasdatter k Enke af 2. ægteskab Logeerende Haand arbeide 68 (alder)

Ser en på skiftet er det 2 søstre til Stine som og er gift i Nordland, dessverre uten at mannens navn er oppgitt

SO

fant også  Ole sine opplysninger om dødsfall

PERMANENT ID: pg00000000002643 
Løpenr:1
Rolle: avdød
navn: Ole Peders. Hegge
Kjønn:m
Stilling/stand: Bordarbeidmd.
Alder:70 Aar
Fødselsdato:-
Fødselsår: 1758 (beregnet)
Fødested:-
Dødsdato: 04 - 27
Dødsår: 1828

Årsak:Brystsvaghed
Løpenr:032
Jordfestelsesdato:-
Begravelsesdato: 05 - 03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Steinar, med så mye god hjelp får man en ny boost og lettere å fortsette med slektforskningen.

Takk til dere alle andre her inne på forumet som broker tid på og hjelpe oss som står fast når vi prover å finne våre å er bak i tid 🙂 mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider