Gå til innhold
Arkivverket

Gifte foreldre med ulikt oppgitte bosteder

Knut Totland
 Del

Recommended Posts

I kirkeboka jeg jobber med nå, døpte Hemne 1868-1878, har jeg hittil vært borti fire tilfeller hvor barnets foreldre tilsynelatende er oppgitt med ulike gårdsnavn. 

Eksempel, foreldre Jægteskipper John Jakobsen Strand og H. Ingeborg Anna Estensdtr. Støen. Ingen av disse er å betrakte som typiske slektsnavn, men er bosteder i samme grend.

https://media.digitalarkivet.no/view/6518/47 (nederst)

To av de fire tilfellene gjelder dette ekteparet. Man kan gjette på at John har tatt slektsnavnet Strand og at de bor på Støen, men kilden sier ikke noe om dette.

Ved de to andre tilfellene er fedrene oppgitt med husmannsplasser som bosted, mens mødrene har gårdsnavn som bosted. Her er det mer tvilsomt at de har tatt fedrenes slektsnavn. I alle tilfellene står det at foreldrene er gifte.

Jeg har inntil videre satt (i eksempelet nevnt over) Strand som bosted på faren og Støen som bosted på mora, og angitt i merknader "[Foreldrene oppgitt med ulike bosteder]", men er veldig i tvil på om jeg bør føre dette annerledes og ber om innspill på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel gjerne slik at dersom eit ektepar var tenestefolk kunne dei vere oppgitt med kvar sin bustad. (Dette ser ein også ein del av i f.eks. FT1801). Ofte var det vel også slik at ved dåpen til den fyrstefødde var far oppgitt med garden han kom frå eller budde på og mora med garden ho kom frå/budde på. Og for uektefødde born var dette det vanlege. Eg har mest erfaring frå Sunnfjord, men gjeld vel også andre stader i landet.

Eg har så langt ikkje registrert døypte, så korleis dette skal førast får andre svare på. Eg vil tru at evt. felt for fødestad/bustad til borna uansett skal vere blanke så lenge som desse ikkje er oppgitt i kyrkjeboka. Det er foreldra sin(e) bustad(er) som er oppgitt(e), og som skal registrerast.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er eit eksempel, rett nok frå ei kronologisk liste og ein annan tidsepoke. Men her er det slik som eg seier. Barnet sin fødestad og bustad er blank, det er foreldra sine bustader som skal registrerast:

https://www.digitalarkivet.no/view/261/hd00000001705637

Og her er det berre far sin bustad som er registrert. Mors bustad er blank (dvs. ikkje spesifikt oppgitt i kjelda):

https://www.digitalarkivet.no/view/261/hd00000001705636

Og her er fars bustad blank og mors bustad oppgitt:

https://www.digitalarkivet.no/view/261/hd00000001705635

Spørsmålet er evt. om ein i dei to sistnemnde tilfella burde ha konstruert ein bustad på den andre ektefellen med tanke på søkbarheit.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Knut Totland: bare registrer slike tilfeller slik du har gjort det til nå. Altså Strand som bosted for barnefar og Støa for barnemor selv om de er gifte og da vanligvis bor samme sted. Det er imidlertid ikke nødvendig å kommentere i merknadsfeltet at de tilsynelatende er oppgitt med ulike bosteder.  

@Torbjørn IgelkjønI tilfeller der bosted (gårdsnavn) står bare på en av foreldrene - skal bostedet (gårdsnavnet) skrives på den av foreldrene det står på. Men - det går fint an å også skrive det på den andre forelderen men da med en * bak bostedsnavnet (gårdsnavnet) for å vise at det er konstruert.    

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider