Gå til innhold
Arkivverket

Inderøy - finne foreldrene til Sivert Johannessen f.ca 1832 og kone Peternella Jacobsdatter f.ca1837

Aud Signe Melleby
 Del

Recommended Posts

Her er fedrene.

Peternella Jacobsd: Rostad - Ministerialbok for Inderøy prestegjeld, Sakshaug sokn 1855-1865 (1729P) - Digitalarkivet

Foreldre til Peternella

Petternella Jacobsdatter* - Ministerialbok for Inderøy prestegjeld, Sakshaug sokn 1830-1839 (1729P) - Digitalarkivet

Mulige foreldre til Sivert

Johannes Pedersen - Klokkerbok for Inderøy prestegjeld, Hustad sokn 1816-1881 (1729P) - Digitalarkivet

Det er nok rette folket. Da Sivert gifter seg står han som født på Stornæs. Mora Karen står oppført med boadresse Stornes når Sivert blir døpt

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sjekker den skannede siden ser du at Johannes er født utenfor ekteskap, jeg vil anta at moren Karen Karstensdtr. kommer fra husmandsplassen Karstensveet under gården Stornæs. Faren Karsten var nok den som ryddet denne plassen rundt 1810.

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok vielsen til Petronellas foreldre:

1 brudgom Jacob Pedersen   1808 (beregnet)   Bostad
2 brur Oline Johannesd:   1810 (beregnet)   Rostad
3 brudgommens far Peder Jacobsen        
4 bruras far Rostad Ligstad      

Jacob Pedersen - Ministerialbok for Inderøy prestegjeld, Sakshaug sokn 1830-1839 (1729P) - Digitalarkivet

AMF har bommet på transkriberingen av henens foreldre, de har brukt bosted kolonnen. Faren hennes skal være Johannes  Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.12.2020 den 16.16, Oddgeir Fossli skrev:

Her har du det som er skrevet om Jacob og Oline på husmandsplassen de bodde på under gården Rostad

image.thumb.png.cbf69cf6c643b121a6b68bafd5244143.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spørsmål jeg har: Min mormor Signe Elfrida Sivertsen fra Inderøy ble som 2 åring plassert hos besteforeldre i Lofoten og ho er der også som 12 åring. Men jeg klarer ikke å finne ut hvor ho ble konfirmert; var det i Tronheim der foreldrene Johannes Sivertsen og Oleanna Rebekka Johansen bodde eller i Lofoten hos Johan Berntsen og Anna Chjerstine Hansdatter.  Kunne de tilhøre noe privat menighet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Aud Signe Melleby said:

Tusen takk, jeg fant noe lignende på en Kulturside der de omtaler Rostadbakken og Johannesplassen.Men hvor fant du dette innlegget?

Aud Signe

I Inderøy bygdabok se lenke nedenfor:

Soga om husmenn, plassar og strandbuarar (nb.no)

Endret av Oddgeir Fossli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Aud Signe Melleby said:

Du skriver at Johannes er født utenfor ekteskap og at Karen er hans mor.  Men er ikke Karen hans hustru?

Aud Signe

Skrivefeil skal være Sivert og ikke Johannes.

Sivert sine foreldre var ikke gifte når han ble døpt. Ifølge kirkeboken er det Johannes første barn utenfor ekteskap og Karen sitt andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Aud Signe Melleby said:

Et annet spørsmål jeg har: Min mormor Signe Elfrida Sivertsen fra Inderøy ble som 2 årinng:.........

Nåt var hun født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider