Gå til innhold
Arkivverket

Datoformat

Knut Totland
 Del

Recommended Posts

I lister over døpte er det en kolonne for "far vigd" og "mor vigd". I kirkeboka jeg jobber med nå, er det av og til oppgitt både dato og år for vigsel. Dette gjelder for par som er gift innenfor tidsrommet som kirkeboka spenner, slik at informasjonen har vært lett tilgjengelig for presten.

Ved gjengivelse av fulle datoer har AMF skrevet disse f.eks. 1871-06-22 (YYYY-MM-DD). Jeg er vant til å skrive dette som 22.06.1871 (DD.MM.YYYY), og har endret formateringen under korrekturlesingen. Men så lurer jeg på om dette har noe for seg rent teknisk, og om jeg bare kan la AMF sine datoer stå uendret. I originalen står det forresten 22/6 71 på  det gitte eksempelet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva kyrkjebok gjeld dette, og blir visninga av datoar rett i den databasen som ligg ute no? Om visninga stemmer skulle ein kanskje tru at det ikkje er nødvendig å endre datoformat i excel-fila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:

Kva kyrkjebok gjeld dette, og blir visninga av datoar rett i den databasen som ligg ute no? Om visninga stemmer skulle ein kanskje tru at det ikkje er nødvendig å endre datoformat i excel-fila?

https://www.digitalarkivet.no/source/6518

Datoen vises som den er transkribert, YYYY-MM-DD, og jeg får treff ved å søke på vigselsåret. Jeg kan ikke imidlertid ikke bedømme om dette ligger som tekst eller som dato i databasen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk på deler av datoar ser ut til å fungere:

https://www.digitalarkivet.no/search/76/6518?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=far&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=1871-06-22&introd=&dpstad=&merknader=

https://www.digitalarkivet.no/search/76/6518?forenamn=&etternamn=&kjonn=&rolle=far&stilling_stand=&bustad=&fodestad=&fodselsaar=&fodselsdato=&aar=&dpdato=&stadfesta=&sokn_kyrkje=&ekte_uekte=&vigd=06+10+1874&introd=&dpstad=&merknader=

Alt ser vel eigentleg tilsynelatande ut til å fungere som det skal. Sidan vigselsdato/år ikkje er utgangspunkt for noko berekning (slik som alder -> fødselsår) skulle ein vel tru at datoformatet er greit nok slik som det står?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er best hvis dato-formatet er på formen ÅÅÅÅ-MM-DD (eller YYYY-MM-DD om dere vil). Hvis det står slik fra AMF, ikke endre det. Hvis dere registrere datoer kan dere også bruke DD.MM.ÅÅÅÅ, vi gjør det om til ÅÅÅÅ-MM-DD i de aller fleste tilfeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider