Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av inskripsjon på skatoll

Trond Myrstad
 Del

Recommended Posts

2 hours ago, Grethe Flood said:

Jeg leser også J. Ø. S. S. Hvor i landet er vi?

Skatollet står på Nordgard Bjørke, Sør-Fron.

Ø.S. er sannsynligvis Ø(sten)s(on)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aasmund Beier-Fangen skrev:

Bokstavene har forsiringer og de kan kanskje også være I og O.

Skiljet mellom (store) I og J var ikkje heilt etablert før på slutten av 1800-talet.
I 1838 kan dette vere både Ivar og Jon.

Aasmund har rett i at ein forsira O lett kan sjå ut som ein Ø.  Eg ville lest Ø, men ikkje utelukka O.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Ivar S. Ertesvåg said:

Skiljet mellom (store) I og J var ikkje heilt etablert før på slutten av 1800-talet.
I 1838 kan dette vere både Ivar og Jon.

Aasmund har rett i at ein forsira O lett kan sjå ut som ein Ø.  Eg ville lest Ø, men ikkje utelukka O.

Den foreløbig mest aktuelle kandidaten for Ø, Østen, hadde "dessverre" to sønner, Iver og Johannes ... 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Trond Myrstad skrev:

Den foreløbig mest aktuelle kandidaten for Ø, Østen, hadde "dessverre" to sønner, Iver og Johannes ... 🙂

Disse? Riktignok fra Nord-Fron, men fant ingen fra Sør-Fron som passet med 1838

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038060000328

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038060000324

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Steinar Vasaasen skrev:

Siden det er 2 * S, bør den siste S. representere bosted som begynner på "S".

Jeg mener det ofte/alltid står S eller D til slutt for -son og -dotter. Stedsnavn var ikke vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Jeg mener det ofte/alltid står S eller D til slutt for -son og -dotter. Stedsnavn var ikke vanlig.

Helt enig, men da er det som regel 3 initialer. Her er det fire, og hvis Sven Hjortland (ovenfor) har funnet de riktige kandidater, så heter gården "Skaaden" som da passer godt med min "teori".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Elin Galtung Lihaug skrev:

Det er nok ikke helt uvanlig med bokstav for stedsnavn også. På en gammel gulvklokke jeg har står det OKSØD 1802. Bokstavene står for Ola Knutsen Ørbekkedalen (min 3xtipp). Her er det hele fem bokstaver, og de to siste (ØD) står for stedsnavnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.12.2020 den 15.00, Elin Galtung Lihaug skrev:

2 timer siden, Ronny R. Haugen skrev:

Det er nok ikke helt uvanlig med bokstav for stedsnavn også. På en gammel gulvklokke jeg har står det OKSØD 1802. Bokstavene står for Ola Knutsen Ørbekkedalen (min 3xtipp). Her er det hele fem bokstaver, og de to siste (ØD) står for stedsnavnet.

Det varierer kanskje noko med geografien; men det er ikkje spesielt vanskeleg å finne almugefolk som har identifisert seg med gardsnamn som etternamn;

både fullt utskrive namn og initialar. (Og vi snakkar om dei som skriv sjølve - ikkje innskriving i ein eller annan protokoll.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt eg kan sjå, er dei to nemnde kandidatane ca 21 og 23 år i 1838. 

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill. Jeg er ganske sikker på at initialene står for Johannes Østensen Skaaden. Han var født i 1815, og var bruker på Skaaden Øvre / Uppigard Skoe i Nord-Fron fra 1851 til han døde ugift og barnløs i 1890. Jeg har fått opplyst at det var auksjon på Skoe i 1905, og da har nok løsøre m.m. blitt spredt utover, og dette skatollet har via diverse omveier havnet på Nordgard Bjørke på Sør-Fron

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.