Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebok Våler 26. september 1751. Hva skrives om Anders Olsøn Blixöen og Karen Haagensdatter her?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/kb20061025010395

3. nederst i kolonne nr 2 fra venstre. Jeg (tror jeg) forstår at det handler om personene i tittelen og at en Gisle Pedersøn og en Gudmund Enersøn er nevnt, men forøvrig falt jeg helt av lasset...

Når jeg leser videre jeg ser nå at samme par blir viet 21. oktober samme år nokså midt i kolonnen ytterst til høyre, så da er det vel en trolovelse jeg først spurte om? (Men jeg vil fremdeles fryktelig gjerne vite hva det står i tillegg til navnene...)

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

Despons Enchemand Anders

Olsen Blixøen med Pigen

Karen Haagensd. Binsedal(?)

forl. Gisle Peders. Onum – Gud-

mund Enersen(?). Morsero(?)

Dette er altså en forlovelse.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK begge to.

Det var nok først og fremst ordet "despons" som forvirret meg.

Gården dere er uenige om skal nok være Bjørkedal i Våler (iflg Rygh)

og Gudmund Enersen gård må være Mosseros (også iflg Rygh) - men jeg hadde aldri funnet ut det uten deres svært nære forslag.

Gisle Pedersens gård er fremdeles en gåte. Iflg Rygh skal det være en gård i Våler som heter Ommundrud - men det er ikke det det står (selv om det kanskje er det som menes?) Men han er (i hvert fall foreløpig) den mist interessante personen i dette notatet...

"With a little help from my friends" - kanskje Beatles tenkte på Digitalarkivets gode hjelpere?

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tom askerøi skrev:

Gården dere er uenige om skal nok være Bjørkedal i Våler (iflg Rygh)

Bare for ordens skyld, vi er ikke uenige. Jeg hadde trøbbel med å lese ordet, Else hjalp meg (oss) 🙂

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, tom askerøi skrev:

Det var nok først og fremst ordet "despons" som forvirret meg.

Jeg kan trøste deg med at du ikke var den eneste forvirrete. . . Jeg leste først Begrav, men fant etter hvert ut at dét nok ville være en smule underlig. 😉 Enkemann begravet med pike?? Så datt latinen inn og lyset gikk opp 🙂

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis jeg var ufin - det var overhodet ikke vondt ment - bare en klønete måte å si at den gården dere tolket litt forskjellig nok var en "mellomting".  Og igjen: jeg hadde aldri kommet fram til løsningen uten dere. Jeg skal prøve å uttrykke meg mer presis i fremtiden.

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tom askerøi skrev:

Beklager hvis jeg var ufin - det var overhodet ikke vondt ment - bare en klønete måte å si at den dere tolket en litt forskjellig nok var en "mellomting".  Og igjen: jeg hadde aldri kommet fram til løsningen uten dere. Jeg skal prøve å uttrykke meg mer presis i fremtiden.

Nei kjære vene, ingen problem! Ville bare klargjøre. Ta det med knusende ro. Overhodet ikke oppfattet som noe i nærheten av «ufint». Jeg må beklage hvis jeg virket snurt på noe vis.

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider