Gå til innhold
Arkivverket

Hvor blir det av Hansine Karine Nilsdtr. født 1850 i Gravdal v/Bergen, etter 1865 tellingen?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Jeg trenger en smule hjelp til å finne ut hva som skjedde med Hansine Karine og hvor hun ble av etter 1865.

Hun ble født 04.08.1850 i Gravdal, Laksevåg, Askøy/Bergen av foreldre Nils Olain Hansen 1816 - 1862 og hustru Berthe Gurine Hansdtr. 1826-1866. Begge foreldrene døde altså i løpet av fire år.

I 1865 tellingen finner vi Berthe Gurine som enke med sine barn i Lyngbødalen, Laksevåg.  https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038240005773

Men hun dør altså året etter og jeg finner ikke Hansine Karine etter dette.

Jeg har søkt i kirkebøkene for Askøy/Laksevåg 1865-1900 både blant døde og viede uten å finne henne. Og jeg finner henne heller ikke i Bergen 1875/85, 1900.

Men jeg kan selvsagt ha oversett noe, eller kanskje hun droppet Hansine og brukte mellomnavnet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carl.

Ja, jeg har sett den, og notert den som interessant. Hun bruker ikke mellomnavn, er oppført som født i Bergen, men litt slingringsmonn må man akseptere. 🙂

Så spørs det om det er mulig å finne henne igjen der borte.

Jeg kan forøvrig ikke se at noen av søskene dro over dammen.

Andreas Martin 1849-1888 gift og død i Bergen.

Nils Olai 1852-1919 gift og død i Bergen

Bertine 1854-1938 gift og død i Bergen

Anne Christine 1857-1949 gift to ganger i Bergen , død i Molde (min oldemor)

Christian Cornelius 1860-1932, gift og død i Fana.

Endret av Rune Thorstensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det blir vanskelig å få svar på denne. Jeg kan kanskje lage et nytt tema vedr utvandringen i håp om at noen kan spore henne opp i Canada/Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke sett spor av henne. Jeg finner alle søskene i 1875 tellingen for Bergen og omegn, men henne ser jeg ikke noe til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Grethe Flood skrev:

Når ble hun konfirmert? 

Nummer 35

Hordaland fylke, Strusshamn (Askøy) i Fjell, Klokkerbok nr. A 4 (1852-1864), Konfirmerte 1864, Side 109
Permanent bilde-ID: kb20070319660591
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070319660591
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070319660591.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen. Den skulle jeg selvsagt ha lagt inn, men som jeg skrev i første innlegg finner jeg henne i 1865 tellingen med mor og søsken. Mora dør året etter i 1866 og der forsvinner alle spor etter Hansine.

Søsknene hennes finner jeg ulike steder i 1875 tellingen, Bergen, Askøy/Laksevåg, men Hansine finner jeg ingen av stedene. Huner heller ikke fadder ved nevøer/niesers dåp så langt jeg har klart å bringe på det rene.

Derfor er emigrasjonen som Carl Nilsen fant i går, det heteste sporet da en Hansine Nilsen drar med skipet Kong Sverre fra Bergen til Quebec i Canada i 1871.

Jeg skal se om jeg i løpet av dagen får laget et nytt tema knyttet til den emigrasjonen i håp om å få bekreftet/avkreftet om det er "min" Hansine som dro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Eldar, mange takk for bidraget.

Nå gjenstår det selvsagt både å finne henne i folketellinger etc, samt å finne bevis på at dette er rett Hansine Nilsdtr. Vi vet selvsagt heller ikke om Montreal var bestemmelsesstedet hennes eller om hun har dratt videre over grensen til Amerika. Jeg er bare på telefonen nå, så jeg vil prøve å lage et eget tema knyttet til ut/innvandringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren Andreas Martin Nilsen 1849-1888 var gift men barnløs. Dessverre arvet enken alt i henhold til testamentet og følgelig nevnes ikke hans familie. Jeg prøver de halmstråene som dukker opp, men dette brast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider