Gå til innhold
Arkivverket

Trenger hjelp til å spore opp Hansine Karine Nilsdtr. f.1850 i Gravdal v/Bergen. Emigrerte 1871 til Montreal, Quebec, Canada fra Bergen. Er dette rett person?

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hansine Karine Nilsdtr. ble født 04.08.1850 i Gravdal v(Bergen. Foreldrene var Nils Olai Nilsen 1816-1862 og Berthe Gurine Hansdtr. 1826-1866.

I forbindelse med et tema jeg har om henne, fremkommer det en teori at hun kan være identisk med den Hansine Nilsen som emigrerte med skipet Kong Sverre fra Bergen til Montreal, Quebec, Canada 30.04.1871 med ankomst 08.06.1871.

https://www.digitalarkivet.no/view/194/pe00000000350154 utvandringen

ankomsten  https://www.bac-lac.gc.ca/eng/discover/immigration/immigration-records/passenger-lists/passenger-lists-quebec-port-1865-1900/Pages/item.aspx?IdNumber=191510&

Jeg har ikke maktet å finne henne etter folketellingen 1865. Hun er heller ikke å se i 1875 tellingen i Bergen og omegn ei heller som fadder til nevøer og nieser.

Mitt siste halmstrå er da denne utvandringen i håp om at det kan være "min" Hansine, søster til min oldemor. Jeg trenger derfor hjelp til om mulig å finne vedkommende igjen enten i Canada eller Amerika enten for å få bekreftet eller avkreftet om det er rett person.

Lenke til tidligere tema.

https://forum.arkivverket.no/topic/262237-hvor-blir-det-av-hansine-karine-nilsdtr-født-1850-i-gravdal-vbergen-etter-1865-tellingen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid at man får sine ønsker oppfylt, og oldemors søster forblir skjult men ikke glemt.

Jeg vil likevel takke for all hjelp og bistand både i denne saken og de mange andre temaene jeg har hatt oppe i løpet av 2020.

Hjertelig takk og En Riktig God og Fredfull Jul til dere alle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skudd i blinde - siden damen er oppgitt født i juli (ikke august) 1850, men hun er det nærmeste (skuddet i blinde) jeg har kommet:

https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:MSPH-Z6G

Name: Sina Nelson
Event Type: Census
Event Date: 1900
Event Year: 1900
Event Place: Yonkers City Ward 3, Westchester, New York, United States
Event Place (Original): ED 129 Yonkers City Ward 3, Westchester, New York, United States
Marital Status: Single
Race: White
Race (Original): W
Birth Date: Jul 1850
Birthplace: Norway
Father's Birthplace: Norway
Mother's Birthplace: Norway
Relationship to Head of Household: Servant
Relationship to Head of Household (Original): Servant
Sheet Letter: A
Sheet Number: 10

Husstand Rolle Kjønn Alder Fødested
John E Andrus Head M 59 New York
Julia Andrus Wife F 53 Switzerland
Will S Andrus Son M 29 New York
John E Andrus Jr. Son M 17 New York
Hamilton F Andrus Son M 15 New York
Idea B Andrus Son M 13 New York
Heln W Andrus Daughter F 12 New York
Katherine Andrus Mother F 79 New York
Cellia Butler Servant F 33 New York
Mary Mooney Servant F 25 Ireland
Sina Nelson Servant F 50 Norway

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Grethe for nytt bidrag.

Det at fødselsmåned evt dato ikke treffer helt, så vet vi av erfaring at det utelukker ikke at det kan være rett person. Hadde hun giftet seg, så ville vi muligens ha fått frem opplysninger om far eller begge foreldrene.

Det er heller ingen andre i nær familie som emigrerte, så der er det heller ikke mye hjelp å få.

Men jeg noterer med henne som interessant, så får jeg se om det er mulig å finne ut noe mer om henne i håp om å få avklart om dette er "min" Hansine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider