Gå til innhold
Arkivverket

Manntall Våler 1664 - Hva heter oppsittere, sønner og drenge, husmenn og deres barn?

tom askerøi
 Del

Recommended Posts

Berg: | Jens Mortensen  44 Aar | Per Jensen 11 Aar | Morten Perss 86 Aar Lauritz Brynuldss 42 Aar | Brynil Larssen 7 Aar

Birkedal: | Niels Olssen 27 Aar Villum Aslachssen 27 Aar bruger huer halffve |

Vestland: | Mathis 62 Aar | Ole 10 Aar Ingebret 9 Aar Gunder 8 Aar | Hans Halvorssen 41 Aar Per Olss 32 Aar |

Stanger: | Major de Roching. Anders 24 Aar |

Field: | Anders 42 Aar | Alf 6 Aar | Torgar Biørnss 42 Aar | Jon Torgarss 10 Aar |

Kaabel (33) | Jon Nielssen 81 Aar |  | Lauritz Skomager 42 |

Kaabell (34) | Jon Hanss 61 Aar Rasmus 41 Aar | Helge 12 Aar Hans 10 Aar |

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jag har prøvd sjøl (men pleier alltid å bli rettet på): 

1 Berg: Jens Mogensen 44; Thor Jonsøn 2; Mogens Thorsøn 86; Lauritz Brynnildsøn 42; Brynnild Lax... 2

8 Birchedal: Nils OLsøn 27; Villum Aslachsøn 27

15 Westland: Mathis 52; Ole 10; Ingebret 9; Gunder 8; Hans Halvorsøn 41; Thor Olsøn 32; Andreas 8; Hans 5; Rolyv 2

18 Stanger: Major de Rocsing Andreas 24; 

20 Field: Andreas 42; Alf 5; Torgar Biørnsøn 42; Jon Torgar 10

33 Kaabel S: Jon Rolvsøn 81; Lauritz Skomag 42

34 Kaabel N: Jon Hansøn 61; Rasmus 41; Helge 12; Hans 10

Jeg har skrevet slikt før, men får ofte helt andre svar så selvtilliten er ikke så veeeeldig stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK, Even - her skrev vi samtidig. Men nå ser Ivar at mine forsøk ikke er særlig vellykkede.

G O D   J U L  !! (til dere begge)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men noen bedre forslag enn mitt "Rolyv" som navn på yngstesønnen på 2 år (under Andreas 8 og Hans 5) på Westland? Kanskje Rivold som er et navn (med mange stavemåter) som går igjen på Berg tidlig på 1700-tallet?

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tom askerøi skrev:

Men noen bedre forslag enn mitt "Rolyv" som navn på yngstesønnen på 2 år (under Andreas 8 og Hans 5) på Westland?

Er ikkje særleg sprek i denne skrifta, eg heller, synest den er vrien, så derfor synest eg du gjer ein god innsats.men lurer på om det erHelge. (Eg samanlikner med andre bokstavar som må vera H, og e, osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tom askerøi skrev:

jag har prøvd sjøl (men pleier alltid å bli rettet på): 

Det er vel likevel den beste/raskare måten å lære det på ... (det tek lenger tid å oppdage eigne feil)

Even (som var først) hadde det meste.

Eg meiner det står (nr.8) "Birckedal" og "Aslacksen"  ("ck" i begge)

nr. 15 "Vestland", den siste les eg (også) som "Helge"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 TAKK til Richard og Ivar.

Til sistnevnte: Jeg prøver alltid selv først - og alle tidligere ganger har jeg lagt ut mine "forslag" - og fått svar nesten raskere enn jeg rakk å spørre. Jeg fikk (sannsynligvis feilaktig) inntrykk av at "de gode hjelperne" skrev hva de så uavhengig av hva jeg skrev så jeg tenkte jeg skulle holde mine "forslag" for meg selv og sammenligne etterpå. Men jeg skjønner at det var dumt - det ser bare ut som jeg forventer at andre skal "stå på pinne for meg". Det var ikke meningen - jeg prøver hele tiden å lære - og skal for fremtiden vise at jeg har prøvd før jeg spør.

Ut fra den svake "skjevheten" i skriften (og den mulige oppkallingen på sistemann) lurer jeg på om de to siste, Helge? og Hans begge er sønner av Jon Hansen - eller om det er en sønn av hver? Noen som har synspunkter på det?

Fortsatt GOD JUL til alle dere gode hjelperne der ute - jeg ER takknemlig!

Endret av tom askerøi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, tom askerøi skrev:

Ut fra den svake "skjevheten" i skriften (og den mulige oppkallingen på sistemann) lurer jeg på om de to siste, Helge? og Hans begge er sønner av Jon Hansen - eller om det er en sønn av hver? Noen som har synspunkter på det?

Eg synest ikkje vi har haldepunkt nok her til å seie kven av Jon og Rasmus som er far/fedre til Helge og Hans.  Det treng ikkje vere oppkalling, og for den del kan Rasmus vere gift med ei Hansdotter.  Det er tilsvarande med Andreas 8; Hans 5; Helge 2, husmannssøner på Vestland. Det er ikkje klart om det er Hans eller Per som er far til kvar av dei.

Ein kan argumentere slik og sånn, men sånn manntalet er ført, kan vi ikkje seie det sikkert.

Det ser ut til at oppsitjar-sønene oftare er førte inn med farsnamn, slik at ein lettare kan skilje mellom barneflokkane.  Men då kan ein steson lett "forstyrre" biletet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å "overtolke" - og fjerde kolonne inneholder jo ikke bare deres (husmennenes) sønner men også (tjeneste)drenger under 12 år - de behøver jo ikke være i slekt i det hele tatt. Der lærte jeg noe igjen!

Men det ER fristende noen ganger, som å tro at husmann Morten Pers. er far til Jens Mortens og at Lauritz Bynilds er far til Brynild Larss - alle på Berg... 

Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser oppsitterne på Westland slik:

15 Westland: Mathis 52 Aar, Ole 10 Aar, Ingebret 9 Aar, Gunder 8 Aar, Hans Halvorssen 41 Aar. Jfer Olss 32 Aar, Anders 8 Aar. Hans 5 AarHelge 2 Aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Else B. Rustad skrev:

Jeg leser oppsitterne på Westland slik:

15 Westland: Mathis 52 Aar, Ole 10 Aar, Ingebret 9 Aar, Gunder 8 Aar, Hans Halvorssen 41 Aar. Jfer Olss 32 Aar, Anders 8 Aar. Hans 5 AarHelge 2 Aar.

Jfr. Post nr. 3 i dette emnet.

Og der hadde jeg selvsagt ‹glemt› de tre i siste kolonne – Anders, Hans og Helge. Beklager. 

Tusen takk, Else B., for korrigering.

Dog, et par spørsmål til deg: Ang. Jfer. Sammenlignet med f. eks. høyre sides nr. 22 2den kolonne Præste Encken, så ser det ut for meg som om den ‹kombinasjonen› du leser som Jf er ganske så lik P-en i Præste, slik at jeg drister meg til å foreslå at navnet ikke er Jfer men Per, som jeg skrev i post 3. Hvor jeg også har fått med meg alle Aar, så jeg skjønner ikke helt dén korrigeringen?

Og ja –  førstemann Mathis, er ikke han toogseksti år?

I beste mening, og med vennlig romjuls-hilsen fra

Even S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har, selvfølgelig, helt rett i begge deler: Mathis er 62 år gammel, og nå ser jeg at det ordet jeg skrev, Jfer, like godt kan leses som Per.

Rettingen av årene er stilet til Tom A.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider