Gå til innhold
Arkivverket

Hva er et telefonforkle (1971)?

Inger Hohler
 Del

Recommended Posts

Jeg kom over en lotterigevinst som en av min manns slektninger vant i 1971. I dag selges telefonforklær for at folk skal ha en lomme til telefonen når de lager mat - men i 1971 var det dårlig med mobiltelefoner. Dreier det seg om en slags støvhette til telefonen? https://www.nb.no/items/5748aa043a5eaa54b22542baeb2c96f2?page=1&searchText="Aase Næsheim"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det nok skjedd et uhell under settingen, eller at noen har misforstått. Søkte på andre forekomster der ordet telefon og forklæ var brukt nær hverandre og fant dette i Haugesund Avis fra 1940.

CE3E7AAB-C388-4C15-91BF-FB2E4501AABF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Werner Kvalem Vesterås skrev:

Her har det nok skjedd et uhell under settingen

Tja, her frå ei dansk avis 1919:

image.png.62060fbbc7550aa07665af651e333dce.png

Social-Demokraten 5. jan. 1919 (http://www2.statsbiblioteket.dk/mediestream/avis/search/telefonforklæde)

(men eg aner ikkje kva det eventuelt måtte vera)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle eg tippe, ville eg ha sagt at telefonforklede var arbeidsantrekket til ei "telefonistinde", eller som seinare blei kalla sentalbordoperatør, altså, ei som sat på sentralbordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Gunnar Sigdestad said:

Skulle eg tippe, ville eg ha sagt at telefonforklede var arbeidsantrekket til ei "telefonistinde", eller som seinare blei kalla sentalbordoperatør, altså, ei som sat på sentralbordet.

Det ville jeg ha svelget hvis sammenhengen var en annen. Men det ville neppe fungert som utloddingsgevinst på en basar for Oppstad kirkeforening.
Jeg har forsøkt å lete i gjør-det-selv bøker fra 1970 tallet om det mot formodning skulle finnes mønster på slikt, men det kan hende at det dreiet seg om noe som kunne kjøpes i butikken, a la det Bjarne og Werner viste til.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var stor forskjell på verdien av klær under krigen og rundt 1970. Kontorforkle er forresten noe jeg har sett i bruk. Dof ikke et like fint eksemplar som det folkemuseet har.  I min barndom gikk de mannlige lærerene ved skolen i dress, og de kvinnelige stilte også i pene klær. Men tavlekritt og dress/drakt var en dårlig kombinasjon, så  noen av dem brukte en form for frakk utenpå klærne. Gjerne med strikk rundt håndleddene for å sikre at krittestøvet ikke falt ned i ermet.

Berit Knudsen's lenke går til et moderne forkle med trykk som viser en gammeldags telefon. Det kan for så vidt være at  "telefonforkle" anno 1970 bare betød et forkle med bilde av en telefon på. 
Det er ikke sikkert at vi finner noe godt svar på hvordan disse telefonforklene fra 1970 faktisk så ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rolf Angelsen skrev:

Ikke mange "telefonistinder" igjen i 1971. De aller fleste var nok allerede på museum den gang. Det er ikke så gamle dager 🙂

Novel... ifl wikipedia  https://no.wikipedia.org/wiki/Telefon

kom automatiseringa i gang for alvor i 1966 - det er berre 5 år før 1971, så det var nok ein del at.

Vi hadde sveivetelefon til ca. 1975 - og det sat nok ei dame på sentralen ... 

- og - i denne samanhengen er  vel 1971 veldig lenge sidan.

Om vi skal vende tilbake til det opphavelege spørsmålet...

Det ser ut til at uttrykket "telefonforkle"

- har etterlate seg svært få spor i litteratur og ordbøker (med grunnlagsmateriale)

- har vore godt nok kjendt i eit lokalmiljø til at det gjev meining

Og tingen bak namnet må ha vore interessant/aktuell nok til å vere gevinst i eit lotteri. Då tenkjer eg vi kan sjå bort

frå garderoben til telefonoperatørane.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Og tingen bak namnet må ha vore interessant/aktuell nok til å vere gevinst i eit lotteri. Då tenkjer eg vi kan sjå bort

frå garderoben til telefonoperatørane.

Nettopp. Det er ikke sagt noe om hvor dette lotteriet foregikk.

Selv om det fantes manuelle sentraler frem til 1985, var nok de fleste større sentraler automatisert i 1971 og de fleste telefonoperatørene å finne i mere grisgrendte strøk, og Rikstelefonen selvfølgelig. Apropos 1966, det året startet også prøvedrift av mobiltelefoni.

Tror nok man snakker om et trekk til å ha over telefonen, selv om akkurat det synes meg noe upraktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Rolf Angelsen skrev:

Det er ikke sagt noe om hvor dette lotteriet foregikk.

På 24.12.2020 den 23.37, Inger Hohler skrev:

Men det ville neppe fungert som utloddingsgevinst på en basar for Oppstad kirkeforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det bare er ett annet ord/begrep for et vanlig forkle. Husmødre som stelte på kjøkkenet tørket  alltid hendene i forkle før de tok i "luren" når telefonen ringte. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider