Gå til innhold
Arkivverket

Søk i sjøfarts-annotasjonsrulle for fjellberg og Bergen 1860-1948

Arne Hansen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg er usikker på hvor jeg finner  sjøfolk fra Ølen-Fjelberg i arkiver.

Det gikk greit å finne en sjomann i Bergen. (Hans Hansen Sætre født 17.10.1832)

Aktuell person å finne:

1. Karl Peder Karlsen (Solheim) fra Bjoa (Ølen?) født 26.9.1874. Han reiste mye utenriks.

Fra annotasjonsrulle for Bergen har jeg funnet disse skip: (Vedlegg)

Ceres, Union og Kong Sverre. Finner ikke rette skip på søk.

Mvh Arne Hansen

Hans Hansen Sætre sjømann 2 -115.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arne Hansen skrev:

usikker på hvor jeg finner  sjøfolk fra Ølen-Fjelberg i arkiver.

Folk frå Ølen/Fjelberg/Bjoa høyrde til Bergen, men kunne antakeleg også ta hyre via Haugesund. Eg har (førebels) ikkje klart å finna Karl Peder Karlsen verken i Bergen eller Haugesund (i dei tilgjengelege registra som sikkert du også har sett i).

1 time siden, Arne Hansen skrev:

Fra annotasjonsrulle for Bergen har jeg funnet disse skip: (Vedlegg)

Ceres, Union og Kong Sverre. Finner ikke rette skip på søk.

Usikker på kva du meiner med "rette skip på søk". Uansett, greit med lenke:

SAB, Innrulleringssjefen i Bergen, F/Fc/L0001: Sjøfartshovedrulle, nr. 1 - 794, 1869-1871, s. 58
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ru10611710170060

Endret av Richard Johan Natvig
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for hjelp!

Jeg har søkt på internett etter båtene D/S Ceres, D/S Union og D/S Kong Sverre. Gikk ut fra at det kunne bli noen treff. Men ikke så langt, som passer.

Hvordan tolker en Kong Sverre og D/S Sunderland til Australia? Var Kong Sverre et tilbringerskip til D/S Sunderland? Reiste Hans til Australia?

https://www.digitalarkivet.no/ru10611710170060

Det står en kommentar helt til høyre.  (11/10 ...? Hva?

Skal prøve å finne ut mer og Karl Peder karlsen.

Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Arne Hansen skrev:

Hvordan tolker en Kong Sverre og D/S Sunderland til Australia? Var Kong Sverre et tilbringerskip til D/S Sunderland? Reiste Hans til Australia?

Det dette på denne linja betyr er: han mønstra på datoen til venstre, på skuta Kong Sverre, i Bergen (do, som det står = gjentakelse av det som står over), skuta skulle til Australia (første oppgitte reisemål er det som står i sjøfartsrullane, vidare reiserute var gjerne ikkje bestemt enno). Så kjem avmønstringsdatoen (16/10 83). Staden han mønstra av var Sunderland i England. Det som står heilt til høgre gjeld linja over, der han avmønstra  20/9 81 i Rotterdam. Merknaden: "11/10 81 meldt Hjemkomsten" - han har altså meldt frå om at han er heimkommen denne datoen.

Sikkert noen som kan hjelpa med å finna informasjon om dei tre skutene (ikkje sikkert dei var damskip, vel?), meiner eg har vore borti både Ceres og Kong Sverre.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Arne Hansen skrev:

Er jobben å lete fra side til side  i sjømannsrullene, i dette tilfelle på E-delen (Elias)?

https://media.digitalarkivet.no/view/78930/1

ja, eller for Bergen sitt tilfelle, søk i dei søkbare registra (https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=&from=1860&to=1930&format=all&archive_key=&st[]=RERU&m[]=1301)

Noen manuelle registre er elles ordna etter førenamn, andre etter etternamn. 

Eg har heller ikkje funne Elias, verken i Bergen eller i Haugesund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.