Marius Holm Enerud Skrevet Desember 25, 2020 Del Skrevet Desember 25, 2020 (endret) Jeg har forsøkt meg på å tyde en gammel tekst fra et skifte i 1781. Har en del ord jeg ikke helt greier å tyde. Flott om noen der ut kan hjelp meg. Her er det jeg har fått til så langt: 01 (?)amfrende Skiftebrev efter 02 Mad: Ana Maria Scheitli 03 Jørgen Hiort 04 Deres Kongl. (?) Etatz-Raad 05 og Justits Raad saa(?) og Bærg haupt- 06 mand ved Kongsberg Sølvværk, 07 og et Syndefieldste Bærgverker i 08 Norge. 09 Leonhard Schejtli, 10 Soren-Skriver udi Øvre Romme 11 rige. 12 Frantz Hanch, 13 Kiøb- og Handelsmand i Strømsøe 14 Gjør vitterligt: at som jeg Soren- 15 skriver Schejtli ved Kongl. allernaa- 16 digst Disponsation paa min kjære Hus- 17 tru Anna Maria Hjorts Død har 18 siddet i uskift 6 Aar, saa (?) sig funden 19 (?) Samme i min ogsaa nærværelse 20 ved Lensmand Andreas Petresch og Niels 21 Ferrin(?) at L(?) Registrer, og naar de 22 alting af overmeldt naar Svogrer er 23 overseet eller over (?)vist, at for(?) 24 et Lovligt Skifte imellem mig og mine 25 Børn. Til den(?) Just modtagne hos 26 den Kongl. Allernaadigst Dispensa – 27 tion paalydende: 28 (?) 4 Rud)?= 29 Kristian den 30 Syvende af Guds Naade Konge 31 til Danmark og Norge, et Venders og 32 Gothers, Hertug udi Slæsvig, Holstein(?), 33 Storman(?) og Dy(?). Greve udi Ol – 34 tenborg(?) og Dalmanhorst(?). Gjør alle 35 Vitterligt, at vi Adm. Leonhard Scheijt- 36 li, Sorenskriver over Øvre Rommerige 37 i Aggershuus i Vort Rige Norge, have(?) 38 herom(?) All(?) danigst gjorde An- 39 føyning og L(?), allernaadigst have(?) 40 bevilget og tilbudt, s(?) og L(?) bev(?) 41 og tilaat, at (?) foruden Rett(?) Mid- 42 ler For(?) , Registering og Vurde- 43 ring etter Loven med hans, og hans 44 ved Døden Afgh. Hustrues Anna 45 Maria Hiorts fælles Sammen- 46 avleet(?) og myndige Børn, udi vi(?) 47 skift Bror(?) maa blive (?) 48 saa Længe han i Link til teksten er her (begynner på venstre side): https://media.digitalarkivet.no/view/25601/595 På forhånd mange takk! Mvh Marius Endret Desember 25, 2020 av Marius Holm Enerud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Desember 26, 2020 Del Skrevet Desember 26, 2020 (endret) Et forsøk: 01 Samfrende SkifteBrev efter 02 Mad: Ana[ strek over n altså dobbeltkonsonant] – Anna Maria Scheitli 03 Jørgen Hiort 04 Deres Kongl. Maits [majestets] Etatz-Raad 05 og Justits Raad saa(ja) og Berg haupt- 06 mand ved Kongsberg Sølv Værk, 07 og de Syndenfieldske Bergværker i 08 Norge. 09 Leonhard Schejtli, 10 Soren-Skriver udi Øvre Romme 11 rige. 12 Frantz Hanch, 13 Kiøb- og Handelsmand i Strømsøe 14 Gjør vitterligt: at som jeg Soren- 15 skriver Schejtli ved Kongl. allernaa- 16 digst Dispensation fra min kjære Hus- 17 tru Anna Maria Hjorts Død har 18 siddet i uskift 6 Aar, saa har jeg funden 19 fornøden Samme i min egen Nærværelse 20 ved Lænsmand Andreas Petresch og Niels 21 Ferrin(?) at lade Registere, og naar da 22 alting af ovenmeldte mine Svogere er 23 overseet eller overvejet, at forrette 24 et Lov-ligt Skifte imellem mig og mine 25 Børn. Til den Ende modtages her 26 den Kongl. Allernaadigste Dispensa – 27 tion saalydende: 28 (??) 4 Rdlr.[riksdaler]) # [her er det litt rot i linjenummerne dine, men har ikke hode til å rette det opp nå. 😉 ] 29 Kristian den 30 Syvende af Guds Naade Konge 31 til Danmark og Norge, de Venders og 32 Gothers, Hertug udi Slesvig, Holsteen, 33 Stormarn og Dytmerske Greve udi Ol – 34 denborg og Delmenhorst. Giør alle 35 Vitterligt, at vi effter(?) Leonhard Schejt- 36 li, Sorenskriver over Øvre Rommerige 37 i Aggershuus i vort Rige Norge, hans 38 herom(ja) Allerunderdanigste giorde An- 39 søgning og begiæring, allernaadigst have(?) 40 bevilget og tilladt, saa og herved bevilge 41 og tillade, at hand foruden Rettes Mid- 42 les Forseigling , Registering og Vurde- 43 ring effter Loven med hans, og hans 44 ved Døden Afgl. Hustroes Anna 45 Maria Hiorts fælles Sammen- 46 avlede u-myndige Børn, udi u 47 skift Boe maa blive besiddende, 48 saa Længe han i eenlig Stand [osv] Mvh Endret Desember 26, 2020 av Even Stormoen Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Desember 26, 2020 Forfatter Del Skrevet Desember 26, 2020 Takk for hjelpen Even! 😊 Jeg har aldri forsøkt meg på en skrift fra før 1800, så denne er litt utfordrende. Men man lærer så menge man lever 😊 Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå