Gå til innhold
Arkivverket

Oldemor - hvor kom hun fra?

Karoline Steinbekken
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg leter etter opphavet til Randi Jørgensen født 21. oktober 2011 - hun kan ha hatt et annet navn ved fødsel

• Jeg ønsker altså å vite hvor hun ble født, biologisk mor og far
  • Vi tror at hun ble hentet på et barnehjem i Norge da hun var rundt 1 år gammel
  • Vi vet at de som ble hennes foreldre, Thorvald Jørgensen (født 1870, gullsmed, ordfører Hønefoss 1926-1934) og Ingeborg Jørgensen fra Hønefoss, drog til området gol/geilo/hallingdal for å hente henne. Hun kan ha kommet fra dette området evt kan hun ha kommet fra et område nærmere Bergen.

Håper på noen gode tips i denne saken!

Mvh

Karoline Steinbekken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de som Anne/Lise har listet opp ved FT i 1910, er det kun en Karoline som er født i eller rundt 1890, og det er Karoline Olsen, født 8 6 i Skiptvet. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01036392045827

Her er hun ved dåp i Skptivet, datter av Ole Arnesen og Emma Sophie Martinsdatter  https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000027525877

Det betyr jo slett ikke at dette er den eneste ugifte Karoline i Oslo ved fødselen i 1911 eller at hun reiste til Amerika senere, men det er vel verdt å følge opp.

Endret av Per.H.Skaug
Korrigering av årstall
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom hun ikke ble adoptert, finnes det kanskje mer informasjon om biologiske foreldre i kirkeboka ved hennes konfirmasjon. Jeg finner henne ikke som konfirmert i Hønefoss i 1925. Antageligvis konfirmert i 1926, men den kirkeboka finnes ikke på Digitalarkivet pr. i dag. Jeg ville ha henvendt meg til kirkekontoret der, for å se om de kan hjelpe deg. Det står i kirkeboka at mor KAN befinne seg i Amerika og at hun antagelig var født i 1890. Opplysningene ved hennes dåp sier heller ingenting om hvor Randi ble født, så da vet man jo heller ikke hvor Karoline hadde vært tjenestepike. Det er nærliggende å tro Oslo siden pleiemoren bodde der, men vi vet jo ikke hvorvidt disse var kjente fra før/ i familie med hverandre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal en gå ut fra opplysninger i kirkeboka ved datterens dåp, så var han ugift og f. i 1884. Yrkestittelen hans stod det forøvrig spørsmålstegn ved. Hvor disse opplysningene  i kirkeboka egentlig kom fra og sikkerhetsgehalten ved disse vites jo ikke, så det kan jo være riktig Bernhard du har funnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel spørsmålstegn ved yrket og antatt fødselsår på både mor og far, så det trenger jo langtfra å være korrekt.

Dessuten ble jo denne Bernhard Larsen gift i 1907, men det er jo heller ikke sikkert at han ville sagt det om han var gift. Så dette er som sagt kun en mulig kandidat. https://www.digitalarkivet.no/view/327/pv00000001070979

Endret av Per.H.Skaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende sak! Det er nok en fare for at det kan bli antakelser på hvem disse var. Dersom etterkommerne etter Randi hadde tatt DNA-testen FamilyFinder hos FamilyTreeDNA og dernest lastet den opp hos MyHeritage (slik at den lå begge steder), så tror jeg at det kunne ha dukket opp noen interessante matcher dere kunne ha tatt tak i. Dette er jo ikke så langt bak i tid, så her er det fullt mulig å finne ut hvem foreldrene til Randi var.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
På 26.12.2020 den 16.56, Unni Sæther skrev:

Dersom hun ikke ble adoptert, finnes det kanskje mer informasjon om biologiske foreldre i kirkeboka ved hennes konfirmasjon. Jeg finner henne ikke som konfirmert i Hønefoss i 1925. Antageligvis konfirmert i 1926, men den kirkeboka finnes ikke på Digitalarkivet pr. i dag. Jeg ville ha henvendt meg til kirkekontoret der, for å se om de kan hjelpe deg. Det står i kirkeboka at mor KAN befinne seg i Amerika og at hun antagelig var født i 1890. Opplysningene ved hennes dåp sier heller ingenting om hvor Randi ble født, så da vet man jo heller ikke hvor Karoline hadde vært tjenestepike. Det er nærliggende å tro Oslo siden pleiemoren bodde der, men vi vet jo ikke hvorvidt disse var kjente fra før/ i familie med hverandre. 

Nå har kirkekontoret i både Hønefoss og Hole sjekke sine kirkebøker mtp å finne hennes konfirmasjon. Hønefoss har sjekket konfirmasjon fra 1925-1928, og Hole sjekket 1925-1927. Ingen finner hennes konfirmasjon. Hun ble gift med Aleksander Larssen - kan det stå noe om biologiske forelsdre ved giftemål? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære gode hjelpere!

Tusen takk til alle dere som har hjulpet meg i dette arbeidet ❤️ Alt har vært av stor interesse for meg og min familie 🙏, dette hadde vi ikke funnet uten dere.

Beklager at dere ikke har fått noen synlig takk før nå, men det ser ut til at min takkemelding fra desember ikke har blitt sendt.

God helg!

Mvh

Karoline Steinbekken

Endret av Karoline Steinbekken
  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider