Gå til innhold
Arkivverket

LØST:Tyding av dåp i Trondheim 1816

May Britt Hanstad
 Del

Recommended Posts

Barn nr 87 - Kirkebøker: SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 601/L0043: Ministerialbok nr. 601A11, 1815-1821, s. 59-60 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no)

Hva står det over fødselsdatoen og over navnet, og hva står det under dåpsdatoen?

Navnet på faren ser ut til å være Peder Christophersen, men hva står det over navnet hans? Jeg tolker også at han er fra Voldseth?

Og siden jeg leter etter et barn som heter Caroline født i 1816 og med mor Elen, så lurer jeg på om det står Elen etter stedsnavnet Voldseth?

Navn etc på faddere er jeg også interessert i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tyder det slik at det står Elen etter Voldseth.

Ellers ekte barn Charolina , født 14. september, døpt 3 oktober i kirken. Far Jagtskipper Peder Christophersen Voldseth

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 12.23, May Britt Hanstad skrev:

Hva står det over fødselsdatoen og over navnet, og hva står det under dåpsdatoen?

Navnet på faren ser ut til å være Peder Christophersen, men hva står det over navnet hans? Jeg tolker også at han er fra Voldseth?

Og siden jeg leter etter et barn som heter Caroline født i 1816 og med mor Elen, så lurer jeg på om det står Elen etter stedsnavnet Voldseth?

Navn etc på faddere er jeg også interessert i.

Expand  

--- Født den

--- Ægte Barn

--- i Kirken

--- Jegtskipper

--- Valseth Elen

--- Foreldrene selv, Lava Syndvis, Golla Skorvig, Lars Syndvis og Peder Skorvig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for rask og god hjelp, da ser det ut til at foreldrene var gift, og at det kan stemme at denne Peder kan være fra Voldseth i Verran opprinnelig. Jeg finner nemlig at Elen Eriksdatter flytter med datteren Caroline til Verran i 1818 Elen Eriksd - Ministerialbok for Ytterøy prestegjeld, Verran sokn 1817-1842 (1722P) - Digitalarkivet, og at Peder og Elen får flere barn der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 12.59, Unni Sæther skrev:

Hei May Britt Du finner Peder her https://www.geni.com/people/Peder-Christophersen-Voldsetøren/6000000000830173284?through=6000000000830047691 Carolina er ikke oppført der, ei heller noen kilder, men det kan jo hende at det gir deg noen ledetråder likevel 🙂

Expand  

Tusen takk Unni, dette viser at jeg er på rett spor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du leter etter Hilda Stenes farfar , og da er det han i linken fra Geni 🙂 

Jeg har nettopp vært borte i svigerfamilien din pga. dna-treff fra MH derfor koblet jeg litt fortere enn hva jeg ellers ville gjort 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.12.2020 den 13.09, Unni Sæther skrev:

Jeg regner med at du leter etter Hilda Stenes farfar , og da er det han i linken fra Geni 🙂 

Jeg har nettopp vært borte i svigerfamilien din pga. dna-treff fra MH derfor koblet jeg litt fortere enn hva jeg ellers ville gjort 🙂Og matchen er fra MyHeritage

Expand  

Så morro dette er, - det er pga DNA-treff mellom min svigermor og en dame med røtter fra Verran at jeg forsøker å finne deres felles ane, og nå nærmer jeg meg tror jeg 🙂

Endret av May Britt Hanstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør du nok nå. DIn svigermor deler triangulert segment fra krom 17 med meg,min far , min sønn og med IES- dette kommer nok fra Leinstrand. I krom 4  deler min far og din svigermor triangulert segment med annen nær familie av oss- dette kan være fra Verran men der mangler vår familie nødvendig informasjon fra før 1800. Ikke lett å finne Ole Olsen f. rundt 1800 :((

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• May Britt Hanstad changed the title to LØST:Tyding av dåp i Trondheim 1816

Hei og God Romjul.

Litt tillegg om Peder Christophersen Voldstøren :

Han var født 14/2-1789 på Voldsetøren, en husmannsplass under gården Voldset i Verran, døpt den 8/3-1789 i Vestvik kirke (Ytterøy prestegjeld)

Far : Christopher Pedersen Voldsetøren, Mor : Marit Ingebrichtsdatter (født Molden, også en gård i Verran).

I 1793 dør faren til Peder 41 1/2 år gml.(begravelse 16/2-1793) og moren gifter seg igjen med en Sivert Olsen. Hun har da en ungeflokk på 4 barn.

De fortsetter å bo på Voldsetøren.

I lokal folketelling fra 1810 er Peder Christophersen fortsatt boende på en husmannsplass under Voldset med sin stefar, og 2 av søskene, og en halvbror.

N.B. Har flere opplysninger om foreldrene til Peder Christophersen.

Mvh. Gunnar.

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2020 den 20.44, Gunnar Øra skrev:

Hei og God Romjul.

Litt tillegg om Peder Christophersen Voldstøren :

Han var født 14/2-1789 på Voldsetøren, en husmannsplass under gården Voldset i Verran, døpt den 8/3-1789 i Vestvik kirke (Ytterøy prestegjeld)

Far : Christopher Pedersen Voldsetøren, Mor : Marit Ingebrichtsdatter (født Molden, også en gård i Verran).

I 1793 dør faren til Peder 41 1/2 år gml.(begravelse 16/2-1793) og moren gifter seg igjen med en Sivert Olsen. Hun har da en ungeflokk på 4 barn.

De fortsetter å bo på Voldsetøren.

I lokal folketelling fra 1810 er Peder Christophersen fortsatt boende på en husmannsplass under Voldset med sin stefar, og 2 av søskene, og en halvbror.

N.B. Har flere opplysninger om foreldrene til Peder Christophersen.

Mvh. Gunnar.

Expand  

Tusen takk for opplysningene. Peder Christophersen er tippoldefar til min svigermor, og jeg leter etter en kobling mot ei som heter Martha Pedersdatter, f 15/7-1810, men har ikke funnet ut av det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Ingebrigtsdatter, mor til Peder Christophersen Voldsetøren var født på Molden.

Hennes far var Ingebrigt Ingebrigtsen Molden, som var født 1735 på Vennes.

Martha Pedersdatter f. 15/7-1810 var datter av Peder Pedersen Vennes.

Peder Pedersen Vennes f. 1783 var sønn av Peder Knudsen Vennes.

Peder Knudsen Vennes f. 20/3-1754 var sønn av Knud Ingebrigtsen Vennes.

Ingebrigt Ingebrigtsen Molden (f. 1735) og Knud Ingebrigtsen Vennes(f. ca.1720) var brødre, og deres far var Ingebrigt Knudsen Vennes (f.ca.1695 på Tangstad).

Mvh. Gunnar

Endret av Gunnar Øra
Lenke til kommentar
Del på andre sider