Jump to content
Arkivverket

Boel Ericsdatter født 1766 i Ullensaker, Akershus. Hvordan ble hennes liv?


Ove Gunnar Jacobsen

Recommended Posts

Ove Gunnar Jacobsen

Hun døpes 26.10.1766 i Ullensaker. Foreldre Eric Ouensen og Eli Thomesdatter.

https://www.digitalarkivet.no/kb20061102050700 Nederst på venstre side.

 

Ved folketellingen 1801 bor hun i Kristiania sammen med sin mor. I tellingen står moren på linjen under Boel.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058232008089

 

I tellingen betegnes Boel som konen og har blitt antatt, men kan ikke være gift med børsemakersvenn Ole Bronn som står på linjen over Boel i tellingen.

 

Jeg har forsøkt å finne mer om Boel som beviser at hun ikke er konen til Ole Bronn. Ole og hans bror Ole har jeg bra kontroll på.

 

Ole Embreksen Broen har vært gift med Anna Olsdatter på Vinger siden 1791. https://www.digitalarkivet.no/kb20070603170214 Ca. midt på høyre side.

Ole Bruun børsemaker fra Gudbrandsdalen og konen Anna Olsdatter døper en sønn Ole i Aker 16.08.1801. https://www.digitalarkivet.no/kb20061107010292

Ole Petter Høyer som er losjerende på samme adresse som Ole Bronn er en av fadderne. Ole Embrethsen er også tellet sammen med konen og en sønn på Vinger.

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf0105824000574

 

Noe av historien til brødrene børsemakere Ole Ingebretsen Fåråbroen/Broon/Bruun fra Ringebu ligger som vedlegg under dette debattinnlegget

 

Link to post
Share on other sites
Leif B. Mathiesen

Her er folketellingen 1801. Møllergaden 328 (høyre side).  3.de. Familie.

RA, Folketelling 1801 for 0301 Kristiania kjøpstad, 1801, s. 165b-166a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/ft20090804640160

 

Jeg vil tolke det som om de var gift. 


 

 

Edited by Leif B. Mathiesen
Link to post
Share on other sites
Ove Gunnar Jacobsen

Hei og takk for innspill.

 

Alder på den Boel Erichsdatter Inger Hohler har funnet passer jo meget bra.

Jeg legger merke til at presten har skrevet "hustru til" og "enke etter" levende og avdøde menn i den samme perioden. Men ikke på Boel.

 

Leif B. Mathiesens lenke til folketellingen 1801 i original viser at Boel er betegnet som "konen". I samme husstand er det også brukt betegnelsen "hans kone". 

Skal dette oppfattes ulikt slik at Boel er gift, men at mannen ikke er til stede? Eller er det en feilføring i 1801?

 

Det beste hadde vært å finne Boel Erichsdatters vielse. Jeg har forsøkt uten hell.

 

Børsemakersvenn Ole Bronn  har jeg som nevnt i første innlegg god kontroll på.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 3 months later...
Ove Gunnar Jacobsen

Nytt søk fra 1785 til og med 1801 i følgende kirkebøker har ikke medført funn av vielse for Boel Erichsdatter:

Ullensaker, Gjerdrum, Skedsmo, Sørum, Fet, Nittedal, Nannestad og Kristiania.

 

Tellingskrets: 007 Grændsen og Hammersborg er det kun Boel Erichsdatter som betegnes "konen". 

Ved gifte brukes betegnelsen "hans kone" eller "hans frue".

 

Jeg tror ikke Boel Erichsdatter var gift.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.