Gå til innhold
Arkivverket

Røros forliksprotokoll nr.1 1796-1843

Borgny Hjelen
 Del

Recommended Posts

https://www.digitalarkivet.no/db60047732000043

Jeg tror det meste er på plass, men har noen spørsmålstegn der jeg trenger hjelp. Korriger gjerne hvis det er noen feil der jeg tror jeg har det riktig også 😉

No 8
Efter Madame Stinette Sal. Møllers skrivtlige Forlangende var til i dag indkaldet Ras-
mus Pedersen Kielsberg for skyldigværende 50 Rdl.  Klagerinden, som boende i Tronhjem,
lod møde med sin Laugværge Lensmand Peder Harraldsen, men indstevnde mødte
personlig   Forliig: Rasmus Pedersen Kielsberg erkiendes at være Madame Stinette 
Sal Møller skyldig 50 Rdl, og Interesse (betydning: renter?) stort(?): 3 aar  6 Rdl, ?? ?? og ??  Rdl
han forbinder sig, under Executionstvang, at betale saaledes: den 24de Juni førstkom-
mende sex  Rdl, den genfølgende 29. Sept. 25 Rdl, og de øvrige 25 Rdl, saavelsom 1 aars
Interesse af hele  Gielden, i??  da ikke(?) er afbetalt(?), den 2dre Okt 1811.

P.Harraldsen som Laugværge                                       Rasmus Kielsberg kunde ike skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk med forbehold. Får det ikke til å henge helt på greip, men . . .

I femte linje: . . . og Interesse straf(?) i 3 Aar  6 Rd, hvilke Sex og Femti Rd

I siste: . . . isaavidt da ikke er afbetalt den 2den . . .

Mvh

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innførslen leser jeg slik:

No 8
Efter Madame Stinette Sal. Møllers skrivtlige Forlangende var til i Dag indkaldet Rasmus Pedersen Kielsberg for skyldigværende 50 Rdl.  Klagerinden, som boende i Tronhjem, lod møde ved sin Laugværge Lensmand Peder Harraldsen, men Jndstevnte mødte personlig   Forliig: Rasmus Pedersen Kielsberg erkiender at være Madame Stinette
Sal. Møller skyldig 50 Rdl, og Jnteresse deraf: i 3 aar  6 Rdl, hvilke Sex og  Femtie Rdl han forbinder sig, under Executionstvang, at betale saaledes: den 24de Juni førstkommende sex  Rdl, den paafølgende 29. Sept. 25 Rdl, og de øvrige 25 Rdl, saavelsom 1 aars Jnteresse af hele  Gielden, isaavidt da ikke er afbetalt, den 2den Febr 1811.

• Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Else B. Rustad skrev:

den paafølgende 29. Sept.

Det er så mange rare p-er!   Og hvorfor i all verden kan de ikke være konsekvente når de skriver tall, slik at det enten er med bokstaver eller med tall? 😖

Takk skal dere ha begge to !!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Borgny Hjelen skrev:

Og hvorfor i all verden kan de ikke være konsekvente når de skriver tall, slik at det enten er med bokstaver eller med tall? 

Dette vert gjort i dag også; det er fordi det skal vere vanskelegare å forfalske, evt. misoppfatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du selvsagt rett i. Det var egentlig bare utløp for litt frustrasjon over at jeg ikke hadde vært inne på den tanken selv... 😆

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider