Gå til innhold
Arkivverket

Håkon Larsen døpt i Heddal i Telemark, hvem var hans familie?

Inger Svindahl
 Del

Recommended Posts

Jeg må si at jeg nesten har gitt opp Digitalarkivets søkesider. Før var det enkelt å finne digitaliserte folk, man fikk opp riktig navn, riktig steder, riktige årstall, å finne folk var oftes greit. Samme med kirkebøker, ganske enkelt å finne selv om man ikke visste eksakt navn og nummer. På forsiden bør det stå en enkel link til kirkebøkene.

Når jeg søker etter min onkel Håkon Larsen, med fødselår dukker det opp tusenvis av svar med årstall hundreår tilbake og alle mulige damer og herrer med helt andre fornavn. Dette er helt håpløst i forhold til tidligere søk. Jeg vil kunne utelukke folk av årstall årevis unna, med helt andre navn, osv. Hvordan få det til etter det nye systemet har jeg ikke skjønt. Det mangler en mulighet til å sortere etter årstall, etter navn, etter sted osv.

Derfor ber jeg om hjelp til å finne ut mer om onkel Håkon. Jeg traff ham som barn, han var god på trekkspill og en hyggelig onkel, men så mistet jeg kontakten med ham. Det var en ekspedisjon å reise til sørlandet den gang.

Han ble født 31 mars 1923 heddal i Telemark. Død 30. des 1969. Han var sjømann i mange år, før han gikk i land. Han fant en dame og giftet seg. De fikk en sønn, antagelig i begynnelsen av 1960 årene, som ble kalt Bjørn. Min fetter som jeg aldri møtte.

Håkon er yngste sønn av Hans Larsen født 2.okt 1882 i veste Bærum, d.1933 og Helene Knudsen (Knudsdatter) Larsen født 18. mars 1888 Sokna, Lunder, Norderhov, død 4.januar 1976 i Nykirke, Borre, Vestfold.

Med vennlig hilsen
Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Inger Svindahl skrev:

Han ble født 31 mars 1923 heddal i Telemark. Død 30. des 1969. Han var sjømann i mange år, før han gikk i land. Han fant en dame og giftet seg. De fikk en sønn, antagelig i begynnelsen av 1960 årene, som ble kalt Bjørn. Min fetter som jeg aldri møtte.

Dette er for nytt til å søke opp i Digitalarkivet med sperrefrister 80 - 100 år. Her må du bruke https://www.nb.no/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere begge. Tipset med + har gått meg hus forbi, det skal jeg huske til neste søk.
Lysninger skal jo være offentlig tilgjengelig, så der skulle det vel ikke være noen sperrefrist?
Aviser kan jo være en kilde til dødsannonser, annonsering av ekteskap og andre hendelser.
Hva med sjømannsruller, er det også 80 til hundre års sperrefrist.
Jeg får prøve videre.
Takk igjen for respons.

Vennlig hilsen
Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Inger Svindahl skrev:

Lysninger skal jo være offentlig tilgjengelig, så der skulle det vel ikke være noen sperrefrist?

10 minutter siden, Inger Svindahl skrev:

Hva med sjømannsruller, er det også 80 til hundre års sperrefrist.

Du kan finne nyere skannede kilder i alle kategorier, men disse er ikke nødvendigvis transkribert og gjort søkbare.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint, så kan jeg jo i så fall lete. Jeg vet omtrent når Håkon kom hjem fra sjøen, det var da jeg traff ham. Og sånn ca når han giftet seg, men desverre er det ingen av hans søsken som lever lenger. Skulle ha spurt mer men sjansen var der.

MVH
Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du f.eks. finner lysningen på nb.no så står det gjerne hvor det er lyst. Da kan du sjekke om protokoll for riktig prestegjeld/sogn er skannet.

Ev. barn kan også finnes på nb.no i forbindelse med annonsert fødsel eller gratulasjoner ved diverse fødselsdager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var krigsseiler - https://www.krigsseilerregisteret.no/no/sjofolk/717150/

Ex gratia-arkivet:

Registernummer under krigen: 242869.

Du kan bestille opplysninger fra arkivene (fartstid til sjøs / krigsseiler / skifte- og dødsfallsopplysninger) - https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning

Dersom det gjelder taushetsbelagte opplysninger, vil en saksbehandler avgjøre om du har rett til innsyn. Les her: https://www.arkivverket.no/kom-i-gang-med-arkiv/taushetsbelagte-opplysninger

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant graven til Håkon på Fjære kirkegård. Når jeg søkte på ‘Larsen’ samme sted, oppdaget jeg at ‘nye’ Gravminner ikke har ID-nummer på den enkelte, slik de hadde tidligere.. Da hadde det vært mulig å finne ektefellen.

Slekt og Data Gravminnebasen, ID: 044c87ed-c02c-4d57-90a0-0312beedd4a0, minneside basert på bilder og gravminnedata for Håkon Larsen, (31.mars 1923 - 30.desember 1969).

Fornavn 

Håkon 

Etternavn 

Larsen 

Pikenavn 

Fødselsdato 

31.03.1923 

Dødsdato 

30.12.1969 

Gravlagt dato 
Kjønn 

Mann 

Gravplass 
Kommune 

Grimstad 

Fylke 

Agder 

Er gravsteinen fjernet? 

Nei 

Sist oppdatert i Gravminnebasen 

29.03.2013 

Unik ID 

044c87ed-c02c-4d57-90a0-0312beedd4a0

Denne registreringen har ingen opplysninger om felt, rad og gravnummer heller.

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Her har jeg fått helt ukjente, for meg, opplysninger om at han var krigsseiler. Ingen snakket om det da jeg var liten.

At han er gravlagt på Fjære kirkegård og med nummer er også nytt for meg. Selv om jeg hadde navnet Fjære, så visste jeg ikke at det kirkens navn.

Tusen takk for hjelp
MVH

Inger Svindahl

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Aust-Agder fylkes adressebok 1960/61 er det en sjømann Håkon Larsen i Fjære: https://www.nb.no/items/b95fdf16fb317b8ed1cb18df6ebd255e?page=177&searchText="larsen, håkon"

Jeg har forsøkt å finne lysning til ekteskap i Norsk lysingsblad. Det er en Håkon Larsen i Fjære som gifter seg borgerlig 1965. Kjenner du navnet på hans kone? Dennes enke gifter seg på nytt i 1974. Det er en sønn ved navn Bjørn nevnt i hennes dødsannonse.

Mvh Ragnhild Brænd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkel Håkons sønn het Bjørn Larsen. Jeg har aldri truffet hans kone eller Bjørn. Siden Håkon ble begravd på Fjære så er det nok denne Bjørn.
Fant du navnet hennes? Har du en link?

Både bestemor og Håkon bodde på Fevik da jeg var barn.

Takk for hjelpen
MVH

Inger Svindahl

Endret av Inger Svindahl
For å få med Fevik-tilknytningen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Det er en Håkon Larsen i Fjære som gifter seg borgerlig 1965.

Det er vel denne Ragnhild henviser til - https://www.nb.no/search?q="larsen%2C håkon"&mediatype=aviser&sort=dateasc&fromDate=19650923&toDate=19650923

Da het hustruen Astrid Edit Blom Andreassen og hun ble da gift senere Smeland - hun døde i 2004 - https://www.digitalarkivet.no/view/387/pc00000003268615

Dødsannonsen her - https://www.nb.no/items/be2d4867a077428131b9517045321c11?page=1&searchText=smeland

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sittet her og ordnet opplysningene dere har hjulpet med. I tilleg har jeg funnet huskjøp/salg/eiendomsoverdragelser, Yrkeskolen til Astrid Edits første mann i Halden, skilsmissebegjæring fra henne til ham. Når den siste mannen, Smeland døde, mm. v.h.a. NB-søk, fant ut mye om hjemmeflåten og skipene onkel var beordret på under krigen. Fant Håkons konfirmasjon som 14 åring i Rykene, der bestefar jobbet med jernbane utbygging.

Men jeg har ikke funnet noe om Når Astrid Edit Blom Andreassen (Larsen) og Ove Torleiv Smeland giftet seg.
Heller ingenting om Bjørn Larsen, ser ut som de facbookgruppene det ble henvist til ikke er i bruk lenger.

Så nå er jeg tom for ideer.  Noen som kan hjelpe?

mvh Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Inger Svindahl skrev:

Men jeg har ikke funnet noe om Når Astrid Edit Blom Andreassen (Larsen) og Ove Torleiv Smeland giftet seg.

De hadde sølvbryllup 31. desember 1999, dvs. gift 31. desember 1974

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, hvor fant du det?
Jeg fant 60 årsdagen hennes, hun var født 01.07.1937.

Ove Torleiv Smeland , Fyller 80 år 6. november 2011, var født 6 nov 1931.

Døde september 2015- Ove Torleiv Smeland

Alle små biter i puslespillet hjelper.

Mvh

Inger Svindahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider