Gå til innhold
Nasjonalarkivet

SF: Døde i Fjaler 1853 - Tyding av dødsårsak

Recommended Posts

Kva står det der eg har merka med raudt?

Hun har i Sindssvag Tilstand forlaat Sit Opholdssted, og fandtes døed i Ma?? Den 22de Apr 53.

515812330_Utennavn.thumb.jpg.88df70a85be3bd00df6105940427220c.jpg

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Døde og begravede 1853, Side 365
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818031349

Gjør et forsøk på klokkerboka:

Hun har, formodentlig, i sindssvag Tilstand paa en eller anden Maade, berøvet sig selv Livet. Hun fandtes død i et Vand ud  ...  Marken 22.4.53

• Liker 1
11 minutter siden, Tove D. Johansen skrev:

Gjør et forsøk på klokkerboka:

Hun har, formodentlig, i sindssvag Tilstand paa en eller anden Maade, berøvet sig selv Livet. Hun fandtes død i et Vand ud  ...  Marken 22.4.53

Jeg leser det samme.

Endret av Werner Kvalem Vesterås

Jeg leser innførslene slik:

Fra klokkerboka:

Hun har, formodentlig, i sindssvag Tilstand paa en eller anden Maade, berøvet sig selv Livet; og hun fandtes død i et Vand udi Marken 22/4 52

Fra kirkeboka:

Hun har i sindsvag Tilstand forlaat sit Opholdssted, og fandtes død i et Vand Den 22d Apr 53. Hun blev ihjelslaget derved, at en Vedstange rammede hende idet hun gik forbi nedenunder en Fjeldlie, hvorudover der blev læstet Ved.

• Liker 2

Takk for flott hjelp. Eg såg meg blind på det som for meg såg ut som ein M. Også tydinga av den siste innførsla var nyttig, sidan eg i farten hadde tyda "hvorudover" som "hvomdover". Eg kan dermed leggje inn to korrekte innførsler i samband med korrektur av AMF-databasen som høyrer til kyrkjeboka.

Eg nyttar høvet til å ynskje dykk alle eit godt nytt år.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2

På sida etter finn eg følgjande merknad:

Han fandtes ligg[en]de død i en Baad. Døden var en Følge af Beruselse??

1260611917_Utennavn.jpg.109fd1f5fe9c8c842f6e1e17505048e5.jpg

Står det "Beruselsemedvirk"?

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Døde og begravede 1853, Vaksinerte, Side 366
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818031350

Klokkarboka (som eg ikkje kom på å sjekke i går) seier følgjande: Fandtes død i en Baad ved Stranden, under gaarden Bjergene

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Klokkerbok nr. A 2 (1846-1864), Døde og begravede 1854, Side 55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507650256

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • 2 uker senere...

Det var litt mye kluss i denne posten, men etter å ha studert den originale kirkeboksiden - og konferert med en kollega - tror vi det først har vært skrevet "Han fandtes ligg[en]de død i en Baad. Døden var en Følge af "Brændevinsdrik" som etterpå er endret til "Beruselse". (De siste fem bokstavene ser ut til å ha en strek gjennom slik at de bør oppfattes som strøket over). Jeg ville derfor skrevet (..) af Beruselse %Brændevinsdrik??%. 

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.