Gå til innhold
Arkivverket

SF: Døde i Fjaler 1853 - Tyding av dødsårsak

Torbjørn Igelkjøn
 Del

Recommended Posts

Kva står det der eg har merka med raudt?

Hun har i Sindssvag Tilstand forlaat Sit Opholdssted, og fandtes døed i Ma?? Den 22de Apr 53.

515812330_Utennavn.thumb.jpg.88df70a85be3bd00df6105940427220c.jpg

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Døde og begravede 1853, Side 365
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818031349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør et forsøk på klokkerboka:

Hun har, formodentlig, i sindssvag Tilstand paa en eller anden Maade, berøvet sig selv Livet. Hun fandtes død i et Vand ud  ...  Marken 22.4.53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tove D. Johansen skrev:

Gjør et forsøk på klokkerboka:

Hun har, formodentlig, i sindssvag Tilstand paa en eller anden Maade, berøvet sig selv Livet. Hun fandtes død i et Vand ud  ...  Marken 22.4.53

Jeg leser det samme.

Endret av Werner Kvalem Vesterås
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser innførslene slik:

Fra klokkerboka:

Hun har, formodentlig, i sindssvag Tilstand paa en eller anden Maade, berøvet sig selv Livet; og hun fandtes død i et Vand udi Marken 22/4 52

Fra kirkeboka:

Hun har i sindsvag Tilstand forlaat sit Opholdssted, og fandtes død i et Vand Den 22d Apr 53. Hun blev ihjelslaget derved, at en Vedstange rammede hende idet hun gik forbi nedenunder en Fjeldlie, hvorudover der blev læstet Ved.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flott hjelp. Eg såg meg blind på det som for meg såg ut som ein M. Også tydinga av den siste innførsla var nyttig, sidan eg i farten hadde tyda "hvorudover" som "hvomdover". Eg kan dermed leggje inn to korrekte innførsler i samband med korrektur av AMF-databasen som høyrer til kyrkjeboka.

Eg nyttar høvet til å ynskje dykk alle eit godt nytt år.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sida etter finn eg følgjande merknad:

Han fandtes ligg[en]de død i en Baad. Døden var en Følge af Beruselse??

1260611917_Utennavn.jpg.109fd1f5fe9c8c842f6e1e17505048e5.jpg

Står det "Beruselsemedvirk"?

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Ministerialbok nr. A 6 (1835-1884), Døde og begravede 1853, Vaksinerte, Side 366
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20050818031350

Klokkarboka (som eg ikkje kom på å sjekke i går) seier følgjande: Fandtes død i en Baad ved Stranden, under gaarden Bjergene

Sogn og Fjordane fylke, Dale, Holmedal, Guddal i Fjaler (Ytre Holmedal), Klokkerbok nr. A 2 (1846-1864), Døde og begravede 1854, Side 55
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070507650256

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det var litt mye kluss i denne posten, men etter å ha studert den originale kirkeboksiden - og konferert med en kollega - tror vi det først har vært skrevet "Han fandtes ligg[en]de død i en Baad. Døden var en Følge af "Brændevinsdrik" som etterpå er endret til "Beruselse". (De siste fem bokstavene ser ut til å ha en strek gjennom slik at de bør oppfattes som strøket over). Jeg ville derfor skrevet (..) af Beruselse %Brændevinsdrik??%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider