Gå til innhold
Arkivverket

Pauline Lian Smedseng f. 13.5.1913 i Vefsn

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å finne foreldrene til Pauline Lian Smedseng og faren til hennes datter Agnes. Siden dette er i området rundt klausulert materiale sliter jeg. Jeg vet det er mange her som er flinkere enn meg på akkurat dette, så får dere det til blir jeg glad. 

Pauline finner jeg her på gravminner:

https://www.slektogdata.no/gravminner/grav/bc398ce0-83a8-4d64-876b-531686de8b38

f. 20.05.1913 d. 18.05.1986.

Hun er i FT1920 her:

https://media.digitalarkivet.no/view/74250/8385

Dødsannonsen er her:

https://www.nb.no/items/cb78645c8c7156e99e1bcdd3b5605092?page=1&searchText="pauline smedseng"

Og denne artikkelen angir faren til Martin Lian:

https://www.nb.no/items/c8cebb7eadd0166fd321884f6d54406e?page=3&searchText="pauline smedseng"

Hun bør vel ha giftet seg til Smedseng-navnet, men jeg har ikke greid å finne noen ektemann, heller ikke dåpen hennes, som ikke burde være klausulert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Paulines konirmasjon her, nr. 63:

SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 820/L0302: Klokkerbok nr. 820C04, 1917-1948, s. 200
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb10051103081195

Takk! Det står døpt i Drevja. Ser ikke ut som den kirkeboka er digitalisert. Det står også at hun er datter av Martin Petersen Rokås og hustru Anna Olea Isaksdatter. Det stemmer jo ikke helt med at hun er fosterbarn og "uekte" i 1920..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Baard Vidar Pettersen skrev:

Det stemmer jo ikke helt med at hun er fosterbarn og "uekte" i 1920..

Ja, eg såg det etterkvart, og føds.dato avviker litt, eg er i stuss.... Men Rokås-namnet stemmer i det minste med 1920-tellinga ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Richard Johan Natvig skrev:

Ja, eg såg det etterkvart, og føds.dato avviker litt, eg er i stuss.... Men Rokås-namnet stemmer i det minste med 1920-tellinga ...

Det er nok rett Pauline. Mellomnavnet Elisabet har jeg også sett andre steder og Smedseng stemmer jo også. 

Av andre avisartikler kan det se ut som om datteren Agnes er født rundt 1934-35. Han begynte på folkehøgskole 1950 og lærerhøyskole 1952.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg mangler da er far til Agnes f. ca 1930-35, men det er neppe mulig å finne med åpne kilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Det eneste jeg mangler da er far til Agnes f. ca 1930-35, men det er neppe mulig å finne med åpne kilder. 

Søk på søstera Tordis Smedseng i nb.no, bøker, gir følgjande treff:

image.png.46a849e973bdde670f1736646a44df1c.png

Med ein god porsjon flaks kan foreldra til Tordis (og Agnes)  vera namngitte her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Richard Johan Natvig skrev:

Med ein god porsjon flaks kan foreldra til Tordis (og Agnes)  vera namngitte her.

Takk Richard! Skal sjekke denne når jeg kommer hjem i kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Synd man ikke får opp siden treffet er på, for jeg greier ikke finne Tordis eller Odd Hunnålvatn som hun gifter seg med her. 

Jeg fant imidlertid en annen ting. Anne Olea som er mor til Pauline var et barn utenfor ekteskap av Elen Anna Mathisdatter - kona til Tøger Rokkåsen. Martin fikk m.a.o. barn med sin "ste-niese". Det kan være grunnen til at det tok sin tid før de giftet seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Synd man ikke får opp siden treffet er på, for jeg greier ikke finne Tordis eller Odd Hunnålvatn som hun gifter seg med her. 

Du kan jo prøva i morgon i åpningstida til nb.no. Om du ikkje har prøvd dette før, oppskrift her:

https://www.nb.no/utvidet-tilgang/

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Ragnhild K. Brænd skrev:

Treff på Agnes Marie Smedseng:

8BAEDF97-07FC-4A1F-ACCC-E6019C88C069.jpeg

image.png.d900245711611eb2d155e926840662ed.png

Roghell, Terje: ''Folk og slekt på Hemnesberget''. Utg. Hemnes kommune. 2007, side 616

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Richard Johan Natvig skrev:

Prøvde dette med tilgang og fant på s. 231:

image.png.9623fd80cae3a58f2e7d760271fdb8a3.png

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg la inn kopi av eit grunnbokblad som gir opplysningar om døtrene til Pauline Smedseng, men ikkje opplysninga det er spørsmål etter.

Endret av Knut Skorpen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Eg la inn kopi av eit grunnbokblad som gir opplysningar om døtrene til Pauline Smedseng, men ikkje opplysninga det er spørsmål etter.

Takk Knut!

Jeg har nå fått navnet til Agnes far, men siden dette tross alt er en klausulert periode, velger jeg å ikke legge ut navnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider