Gå til innhold
Arkivverket

Johannes Nilsen Dypvigvaldets konfirmasjon i Trondheim 1833

Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Johannes Nilsen Dypvigvaldet ble satt i tukthus i Trondheim i 1831 på grunn av å ha nektet å motta undervisning, og retten ble satt på Hoplen tingsted(Åsen i Frosta prestegjeld) i mai 1831. Hans far var da død, og han og moren var fattige. Han hadde uteblitt fra omgangsskolen. og det ble da sagt av han og moren at på grunn av fattigdom hadde det ikke vært tid til skolegang. Han ble dømt til tukthus, og han skulle bli der til han hadde fått kunnskaper nok til å konfirmeres. Jeg finner han som konfirmert i Hospitalets kirke 26.04.1833, men

forstår lite av det det som skrives i første og fjerde rubrikk. Det kan selvfølgelig stå noe om det som står i bygdebok for Åsen her? Det ser ut for meg som om konklusjonen iallefall er at han hadde fått noenlunde kunnskaper så han kunne konfirmeres? Johannes var født i 1813 halvbror av min forfar Ole Nilsen(de hadde samme far Nils Olsen, men ikke samme mor=)

https://media.digitalarkivet.no/view/16366/92598/13

Finner nå også konfirmasjonen i ministralboka, som er noe enklere å tyde. Her forstår jeg iallefall at han ved dom hadde havnet i Trondheim tuktthus, og i fjerde rubrikken står det vel noe om at han hadde vært igjennom Luthers katekisme. Det ser ut som om han kunne lese, og hadde fått undervising i 1 og 1/4 år? Den som eventuelt skal hjelpe til å tyde, kan kanskje velge den kirkeboka hun/hun syns er mest leselig her? Det burde jo stå noe av det samme 

https://media.digitalarkivet.no/view/16365/50848/3

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Anne Lise Hovdal changed the title to Johannes Nilsen Dypvigvaldets konfirmasjon i Trondheim 1833

Jeg prøver meg selv her på 4.rubrikk i siste lenken, men vil gjerne at andre skal rette og tilføye: I kirken av presten Lammers(altså konfirmert av han 26.april 1833): Samt eller somt man kunne nevne ingen kunnskap foruten at han inn i ?, befantes da vi en gang i? at kunne lese, hvorfor han da han opplagt har ringe(dårlige eller små)evner. Videre forstår jeg ikke ordrett hva det står, men han har kanskje gått til undervisning i 1 og 1/4 år for å bli konfirmert? Jeg forstår videre ikke teksten før streken på slutten av linje 6. Han braktes til med noenlunde å kunne catekismen i 5 parter, men forenn hans ? bliver nogenledes ???)(så er jeg over på linje 5 nedenfra og andre ordet) så har jeg alt håp om at han ??? kan formå agjøre rede derfor med ord , liksom det med gode råd har blevet? Resten forstår jeg ikke. Jeg burde vel skrevet mer på gammelt språk her.

Kom gjerne med innvendinger, rettelser og tilføyelser

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forsøk:

Havde, som man kunde vente, ingen Kundskab forin-

den han kom ind i Tugthuset, men befandtes da ei

engang at kunde læse; hvorfor han, da han og

har yderst ringe Evner, uagtet al anvendt Flid

i henved 1 1/4 Aar, hvori Catechismus, Lærebog og

Bibelhistorie var gjennnemlæst med ham,

ei bragtes til mere end noenlunde at kunne

Catechismi 5 Parter, men hvorved hans Begreber

dog bleve nogenlunde udvidede om den saliggjørende

Sandhed, saa jeg har det Haab, at han dog bedre kjen-

der den, ved han formaae at gjøre Rede derfor

med Ord; ligesom det ved Guds Naade var bleven

synlig paa ham, at hans forrige Gjenstridighed

og ??llighed var veget.

Mvh

Endret av Even Stormoen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt "pirk":

...dog bleve nogenledes udvidede...
...end han formaaer at gjøre Rede...
...Ulærevillighed var veget.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er vel det som står i første rubrikken her mye av det som jeg refererte fra bygdebok for Åsen i første innlegg? Synd at tingbøkene for Stjør-og Verdal ikke er utlagt for 1831-33 her

Lenke til kommentar
Del på andre sider