Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av innbo, 1781

Marius Holm Enerud
 Del

Recommended Posts

Hei,

Jeg sliter meg igjennom en innbo-liste fra en sorenskriver gård.

Har mye som jeg er usikker på, så fint om noen greier å fylle inn noen av de mange hullene jeg har 🙂

Jeg har tatt for meg innbo-liste for et barnekammer (barnerom).

Jeg har med vilje unnlatt å ta med linjenummer siden det allerede er nummering her og det nok bare vil skape mer forvirring

I Barne-Kammeret:

1 _ 1 blaat og hvidt malt Skab

med 4 Rum udi og 2 laas-

færdige Døre                                                            -             -            2 _ 2 _ - _

1 Cop-sængs-Bæd med blaat

og hvidt tø(?) (?)

anhæng(?)                                                                -            -              3 _ - _ - _

3 _ 1 (?)                                                                     -            -              1 _ - _ - _

4 _ 1 Fløy bord blaa malet

med Skuff(?)(?)                                                        -            -              3 _ - _ - _

5 _ 1 gammel Slaug bænk med

laasferdig skuff                                                        -            -              3 _ - _ - _

6 _ 5 gamle Rød malede(?) træ

Stake                                                                         -            -              - _ 1 _ 8 _

7 _ 1 Malm Klokke at ringe

med                                 -            -             1 _ - _ - _

8 _ 1 Fedtag(?)               -            -             - _ 1 _ 8 _

9 _ 1 Bryge(?) Rist(?)     -            -             - _ - _ 12 _

10 _ 2 danske(?) Knive og gaf-

ler med brune(?) Skafte

á 9 s(?)                             -            -             4 _ 2 _ - _

Original-teksten er her (starter nederst på venstre siden):

https://media.digitalarkivet.no/view/25601/599

På forhånd mange takk! 🙂

mvh

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg leser det:

1 Top-Sænge-Stæd med blaat

og hvidt tærnet Virkens

omhæng                                                                    -            -              3 _ - _ - _

3 _ 1 Spejl i brun Ramme                                          -            -              1 _ - _ - _

med Skuffe under                                                    -            -              3 _ - _ - _

laasferdig skuffe                                                        -            -              3 _ - _ - _

6 _ 5 gamle Rød malede træe

Stoele                                                                       -            -              - _ 1 _ 8 _

med                                                                            -            -             1 _ - _ - _

8 _ 1 Ildtag                                                                 -            -             - _ 1 _ 8 _

9 _ 1 Stryge-Jern Rist                                               -            -             - _ - _ 12 _

10 _ 2 dousin Knive og gaf-

ler med bruune Skafte

á 9  (-tegnet for ort.)                                                   -            -             4 _ 2 _ - _

Tærnet = tartanrutete, det jeg kaller skotsk-rutete

Virkens = en slags tekstil, altså vevd stoff, kalt verken i dag.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aud Sandbu skrev:

Slik jeg leser det:

1 Top-Sænge-Stæd med blaat

og hvidt tærnet Virkens

omhæng                                                                    -            -              3 _ - _ - _

3 _ 1 Spejl i brun Ramme                                          -            -              1 _ - _ - _

med Skuffe under                                                    -            -              3 _ - _ - _

laasferdig skuffe                                                        -            -              3 _ - _ - _

6 _ 5 gamle Rød malede træe

Stoele                                                                       -            -              - _ 1 _ 8 _

med                                                                            -            -             1 _ - _ - _

8 _ 1 Ildtag                                                                 -            -             - _ 1 _ 8 _

9 _ 1 Stryge-Jern Rist                                               -            -             - _ - _ 12 _

10 _ 2 dousin Knive og gaf-

ler med bruune Skafte

á 9  (-tegnet for ort.)                                                   -            -             4 _ 2 _ - _

Tærnet = tartanrutete, det jeg kaller skotsk-rutete

Virkens = en slags tekstil, altså vevd stoff, kalt verken i dag.

Takk for tydingen Aud! 🙂

Skal bruke disse setningene videre som referanse, det et en hel del tekst igjen. 

Endret av Marius Holm Enerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Aud Sandbu skrev:

Mulig jeg pirker litt nå, men skal det ikke stå "mahlet" her istedet for "malet" ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Marius Holm Enerud skrev:

Mulig jeg pirker litt nå, men skal det ikke stå "mahlet" her istedet for "malet" ?

Dette er ikke pirk, men nøyaktighet, slik det skal være når man transkriberer!  

Er helt enig i at h'en ble uteglemt, det står tydelig 'mahlet', slik du påpeker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider