Marius Holm Enerud Skrevet Januar 3, 2021 Del Skrevet Januar 3, 2021 Hei, Jeg sliter meg igjennom en innbo-liste fra en sorenskriver gård. Har mye som jeg er usikker på, så fint om noen greier å fylle inn noen av de mange hullene jeg har 🙂 Jeg har tatt for meg innbo-liste for et barnekammer (barnerom). Jeg har med vilje unnlatt å ta med linjenummer siden det allerede er nummering her og det nok bare vil skape mer forvirring I Barne-Kammeret: 1 _ 1 blaat og hvidt malt Skab med 4 Rum udi og 2 laas- færdige Døre - - 2 _ 2 _ - _ 1 Cop-sængs-Bæd med blaat og hvidt tø(?) (?) anhæng(?) - - 3 _ - _ - _ 3 _ 1 (?) - - 1 _ - _ - _ 4 _ 1 Fløy bord blaa malet med Skuff(?)(?) - - 3 _ - _ - _ 5 _ 1 gammel Slaug bænk med laasferdig skuff - - 3 _ - _ - _ 6 _ 5 gamle Rød malede(?) træ Stake - - - _ 1 _ 8 _ 7 _ 1 Malm Klokke at ringe med - - 1 _ - _ - _ 8 _ 1 Fedtag(?) - - - _ 1 _ 8 _ 9 _ 1 Bryge(?) Rist(?) - - - _ - _ 12 _ 10 _ 2 danske(?) Knive og gaf- ler med brune(?) Skafte á 9 s(?) - - 4 _ 2 _ - _ Original-teksten er her (starter nederst på venstre siden): https://media.digitalarkivet.no/view/25601/599 På forhånd mange takk! 🙂 mvh Marius Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Januar 4, 2021 Del Skrevet Januar 4, 2021 Slik jeg leser det: 1 Top-Sænge-Stæd med blaat og hvidt tærnet Virkens omhæng - - 3 _ - _ - _ 3 _ 1 Spejl i brun Ramme - - 1 _ - _ - _ 4 _ 1 Fløy bord blaa malet med Skuffe under - - 3 _ - _ - _ 5 _ 1 gammel Slaug bænk med laasferdig skuffe - - 3 _ - _ - _ 6 _ 5 gamle Rød malede træe Stoele - - - _ 1 _ 8 _ 7 _ 1 Malm Klokke at ringe med - - 1 _ - _ - _ 8 _ 1 Ildtag - - - _ 1 _ 8 _ 9 _ 1 Stryge-Jern Rist - - - _ - _ 12 _ 10 _ 2 dousin Knive og gaf- ler med bruune Skafte á 9 (-tegnet for ort.) - - 4 _ 2 _ - _ Tærnet = tartanrutete, det jeg kaller skotsk-rutete Virkens = en slags tekstil, altså vevd stoff, kalt verken i dag. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Januar 4, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 4, 2021 (endret) 6 timer siden, Aud Sandbu skrev: Slik jeg leser det: 1 Top-Sænge-Stæd med blaat og hvidt tærnet Virkens omhæng - - 3 _ - _ - _ 3 _ 1 Spejl i brun Ramme - - 1 _ - _ - _ 4 _ 1 Fløy bord blaa malet med Skuffe under - - 3 _ - _ - _ 5 _ 1 gammel Slaug bænk med laasferdig skuffe - - 3 _ - _ - _ 6 _ 5 gamle Rød malede træe Stoele - - - _ 1 _ 8 _ 7 _ 1 Malm Klokke at ringe med - - 1 _ - _ - _ 8 _ 1 Ildtag - - - _ 1 _ 8 _ 9 _ 1 Stryge-Jern Rist - - - _ - _ 12 _ 10 _ 2 dousin Knive og gaf- ler med bruune Skafte á 9 (-tegnet for ort.) - - 4 _ 2 _ - _ Tærnet = tartanrutete, det jeg kaller skotsk-rutete Virkens = en slags tekstil, altså vevd stoff, kalt verken i dag. Takk for tydingen Aud! 🙂 Skal bruke disse setningene videre som referanse, det et en hel del tekst igjen. Endret Januar 4, 2021 av Marius Holm Enerud Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marius Holm Enerud Skrevet Januar 4, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 4, 2021 8 timer siden, Aud Sandbu skrev: 4 _ 1 Fløy bord blaa malet med Skuffe under - - 3 _ - _ - _ Mulig jeg pirker litt nå, men skal det ikke stå "mahlet" her istedet for "malet" ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aud Sandbu Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 12 timer siden, Marius Holm Enerud skrev: Mulig jeg pirker litt nå, men skal det ikke stå "mahlet" her istedet for "malet" ? Dette er ikke pirk, men nøyaktighet, slik det skal være når man transkriberer! Er helt enig i at h'en ble uteglemt, det står tydelig 'mahlet', slik du påpeker. Marius Holm Enerud reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå