Gå til innhold
Arkivverket

Skifte(protokoll) for Vie (Wie), Grong, Nord-Trøndelag

Jan Eikeland
 Del

Recommended Posts

Hei, dette blir kanskje for mye å spørre om?

Har behov for å finne person, sted og gårds-opplysninger for/etter (barn og eiendeler ikke nødvendig):

1) Hans Jacobsen gm. Maren Hansdatter. Deres eldste datter Maren f. 1713
2) Hans Hansen f.1714 (finnes ikke i kirkebok) Fødested Vie. (Sønn av ovennevnte). gm. Karen Eriksdatter f.1724 Lysberg.

Skifte etter Karen 30/4-1804.

Alle ovennevnte sannsynligvis bosatt helt eller delvis på Vie. (Grong).

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du er ute eter her, men lurer litt på pkt 1 hvor du sier eldste datteren født i 1713. Hun har jeg ikke, men en datter Maren født i 1722. Hun er parets 5te barn og er gift med Peder Jensen Heggum. Er dette samme person, eller mener du at de også hadde en Maren født i 1713.

Skiftet etter Karen Eriksdtr Lysberg finner du her.

https://www.digitalarkivet.no/sk20090219660547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Anne Hildrum said:

Jeg skjønner ikke helt hva du er ute eter her, men lurer litt på pkt 1 hvor du sier eldste datteren født i 1713. Hun har jeg ikke, men en datter Maren født i 1722. Hun er parets 5te barn og er gift med Peder Jensen Heggum. Er dette samme person, eller mener du at de også hadde en Maren født i 1713.

Skiftet etter Karen Eriksdtr Lysberg finner du her.

https://www.digitalarkivet.no/sk20090219660547

hei og takk for svar. Jeg er ute etter navn , datoer, steder i skifter etter de, innledningsvis, nevnte personer. 🙂Jeg er en elendig tyder.

Jeg har Hans f.1714, 1 a 6 barn, av Maren Hansdatter. Holder på med stamtre så har ikke mange grener atm.

Takk for lenken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grong bygdebøker gir svaret på en del .

Hans Jakobsen  skal være født ca 1660 pp Glømmen i Overhalla og død 1731 i Grong.

Han bruker Vie Gnr 7 i Grong fra 1712 til 1731.

Maren Hansdtr er føldt ca 1675 i Grong og dør 1771 i Grong.

De hadde 6 barn hvor Hans Hansen er den eldste.

Han var gift i 1746 med Karen Eriksdtr Lysberre(Lysberg) Hun var født 1724 i Overhalla og dlør

1803/1804 i Overhalla.

Hans døde 1757 begravd 15. mai 1757 i Ranem kirke,Overhalla. De hadde 4 barn. Da han døde giftet Karen seg

med Tøllev Olsen Langnes f 1726 i Snåsa og døde jan 1896 i Overhalla., De ble gift i 1758. De hadde 2 barn.

I skiftet etter Karen Eriksdtr er nevnt  b

Erik Hansen som døde før moren, og da hans barn

Peder Eriksen 17 år gammel bor da på Stor Amdal

Hans Eriksen 15 år gammel på Gården Romstad på Høylandet

Christian Eriksen 13 år gammel på gården Blengslien

Karen Eriksdtr 10 år gammel på gården Lysberre

Maren Eriksdtr 4 år gammel  kan se ut som om hun er på Hammer

Karen Hansdtr

Maria Hansdtr g Kield Danielsen

Datteren Beret Hansdtr står ikke nevnt, men hun døde før moren og barnet hun hadde døde samtidig med moren,

så der var det ingen arvinger

Karens barn med Tøllerv Olsen

Marith Tøllevsdtr g m Henrik Nielsen (Lysberg)

Helena Tøllevsdtr  42 år og ugift.

Endret av Anne Hildrum
trykket for raskt på enter
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er din knytning til disse? Jeg har kartlagt etterkommere her, men du dukker ikke opp, men enten er du for ung, eler det er

en gren jeg ikke har greid å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anne Hildrum said:

Hvordan er din knytning til disse? Jeg har kartlagt etterkommere her, men du dukker ikke opp, men enten er du for ung, eler det er

en gren jeg ikke har greid å finne.

hei uten å tenke på navneregler, datoer og korrekt skriving av navn:

Erik Hansen Lysberg f.1753--Hans Eriksen Røttesmoen f.1789--Tobias Hansen Flasnes f.1823 (Nærmeste felles Ane gjeldende flere av Tobias etterkommere)--Peder C A Tobiassen f.1868--Øivind K Pedersen Leknes f.1891-- Undertegnede (Uekte barn, 68år.)

(mulig det kan være ett ledd etter Øivind før undertegnede, men det jobbes med den saken). Ett av de to sistnevnte alternativer er sikkert. (anvender DNA og ekstern slektsgransker).

Hva er din tilnytning til ovennevnte da? mvh

Endret av Jan Eikeland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg en privat melding. Er det noe jeg kan hjelpe meg eller informasjon du vil ha, sender jeg gjerne det

Slektninger må hjelpe hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider