Gå til innhold
Arkivverket

Inger Andersdatter gift 15.09.1832 i Trondenes med Henrik Paulsen. Hvem var foreldrene hennes?

Beate og Gunhild Hanssen
 Del

Recommended Posts

Hei!

Har lenge tenkt på å ta for meg denne siden av familien, og trodde jeg hadde alt rett på Inger Andersdatter. Men....her mistenker jeg at jeg har skrevet rett av bygdeboka for en god del år siden, og tenkt at jeg skulle se på det snart.

I følge Folk og slekt i Trondenes så var foreldrene hennes: Anders Amundsen (1740-1810) og Ellen Larsdatter (1760-1834) og at Inger var født 1796 det er denne familien i 1801

Når Inger og Henrik gifter seg i 1832  nr. 21 https://www.digitalarkivet.no/kb20070601650139 så tyder jeg at faren hennes het Anders Larsen, og at Inger er født ca. 1801. Kan nevnes at her er det avvik på alder på Henrik, han var født 01 apr 1805, ikke 1802. 

Jeg finner ingen Inger som passer, født mellom 1795 og 1803, sjekket både ministerialbok, klokkerbok og kronologisk liste. I følge folk og slekt var hun født i Sørvikmark i Trondenes. Når Inger dør i 1841 så er alder angitt å være 40 år, da er fødselsår ca. 1801 https://www.digitalarkivet.no/kb20070601610571 . Både Inger og Henrik var samer. 

I følge samme bygdebok så var Inger og Henrik i slekt. Inger var tremenning til Henriks far; Paul Larsen.

Men jeg blir ikke riktig klok på hvem foreldrene hennes var; Anders Amundsen og Ellen Larsdatter eller Anders Larsen og NN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Anders Larsen Sørvikmark i kirkebøkene for Trondenes:

Kirkebok nr. og navn År Barnets navn Fars navn Fars bosted Mors navn Mors bosted
  Trondenes/Trondenes/5  1807  Giertru Nilsdr.  Anders Larssen  Søvigmarken  Berte Svensdr.     

Trondenes/Trondenes/5  1813  Lars Martinus  Anders Larssøn  Søevigmarken  Berthe Svendsdatter     
  Trondenes/Trondenes/5  1815  Lars Berteus  Anders Larsøn  Søvigmarken  Berthe Svensdatter
Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Larsen og Berte/Beret Svendsdatter vies 25/11-1803:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=v&RR=37001

I kirkeboken:

Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 3 (1783-1803), Kronologisk liste 1803, Side 266-267
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640255

(V. kolonne på h. side)

(Lysningene i h. kolonne på v. side)

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nummer 28

Inger Andersdatter Harstad, 20 år, blir konfirmert i 1819

Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 5 (1804-1820), Konfirmerte 1819, Side 434-435
Permanent bilde-ID: kb20070601640493
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640493
Permanent bildelenke: https://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601640493.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det for det det er , opptegnelser fra Alfred Tangen

Anders Amundsen       1740--1810   2 ganger gift . Fra Sørvik.Far er Amund Knutsen

gm. Elen Larsdtr. 1766-1824 el. 1834   ,dårlige briller , fra Svartvannet. Svartvannet er ett

område trukket lengre inn fra bygdene Sørvik--Halsebø eller litt lengre sør.

barn    Lars An.    1790       til Svartvannet

Gunhild      1793

Inger           1796      til Aspenes , Kvæfjord for kortere eller lengre tid

Sirene         1798

Sjekk ut Kvæfjord  for Inger , kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager seint svar, har ikke hatt på pcen før nå.

Takk doe svar, Skal sjekke ut det som er svart her.

Odd: Hvem er Alfred Tangen? Vet hvor Svartvannet er, er selv fra Harstad. "Min" Inger ble gift med Henrik, og de bosatte seg på Indre Aspenes som er nesten innerst i Austerfjorden i Kvæfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2021 den 0.22, Beate og Gunhild Hanssen skrev:

Har lenge tenkt på å ta for meg denne siden av familien

Jeg antar du veit at både Henrik og Inger var samer. De var for øvrig i slekt med hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Johan I. Borgos skrev:

Jeg antar du veit at både Henrik og Inger var samer. De var for øvrig i slekt med hverandre.

Ja, det er jeg fullt klar over. Synes det er spennende, eneste siden av familien der jeg har funnet bevis på samiske aner, enda jeg har forfedre fra Hamarøy, Steigen og Fosenområdet, men ikke funnet bevis der enda. Hvis det er rett det som står i bygdeboken, så var de i slekt. Men vet ikke om de var i slekt hvis det er rett det som står i kirkeboken når Inger og Henrik giftet seg. Derfor prøver jeg nå å finne dåpen hennes, men det er lettere sagt enn gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Beate og Gunhild Hanssen skrev:

Hvis det er rett det som står i bygdeboken, så var de i slekt.

Lysaker gjorde en banebrytende jobb med bygdeboka. Jeg kom fram til samme resultat i "Samer ved storhavet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Johan I. Borgos skrev:

Lysaker gjorde en banebrytende jobb med bygdeboka. Jeg kom fram til samme resultat i "Samer ved storhavet".

Skal sjekke ut Lysaker sine bøker, lenge siden jeg har sett i dem. Jeg har tatt størst utgangspunkt i Folk og slekt i Trondenes av Bjørkenes og Jensen, men har også brukt Lysaker sine bøker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørkenes og Jensen gjorde også en god jobb når det gjelder slektshistoria, men Lysaker var den første som dokumenterte den samiske befolkninga i området. Vær oppmerksom på at også Kvæfjord-samer kommer inn i slekta (Mollvika), men de nevnes ikke i Kvæfjordboka.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfred Tangen drev på med slektsforsking fra før 1900 og fremover.  Han tok seg jobb i nærheten av kirker og

skrev av kirkebøkene osv helt nede i Danmark.

Han bodde i Tennvassåsen ,Steinnesset , Tømmeråsen i huset mitt.

Samtidig bodde Lysaker her ,og fikk hjelp til å skrive , kanskje.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider