Sara Pihl Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 Hei! Trenger hjelp til å tyde skiftet til Anne Gundersdatter (begynner her under "Aar 1810 den 11. desember) - jeg er dessverre ikke god nok til å tyde slikt ennå, det blir for stykkevis og delt til at det blir noe fornuftig av det. Det er ganske mye (synes jeg), håper at en av dere kloke hoder her på forumet kan forbarme seg over det. På forhånd tusen takk! 🙂 Sara Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Øra Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 Hei Sara Leser: "Aar 1810 den 11:te September bleven lovlig Registerings og Vurderings forretning foretaget og afholit i Pladsen Soerasbraaten(?) under gaarden Brænsrud i Aggers Sogn efter den sammesteds den 19:de februari i:be: med døden afgangne kone Anne Gundersdatter; hvis Boe vil komme til skifte og deeling, naar først gjelden og udgiften er fradraget, imellom den igjenlevende Enkemand Mathia Jørgensen og deres udi første og eneste ægte- skab sammenavlede Børn, som bleve opgivet at være.- 1. Sønnen Gulbrand Mathisen 5 aar gammel Nils Olsen Ulsruud paatog sig at i agt- tage denne umyndiges børn under nærværende forretning.- Som Skiftevidner og Vurderings- mænd var tilstæde Nils Ulsrud og Nils Nilsen Østbye.- Derefter blev Enkemanden som, nærværende, af admini- strator paalagt paa det nøy- agtigste at opgive alt hvad Boet maatte være eyende saavel af løst som fast gods, hvorpaa han declarerede at af fast gods er Boet intet eyende, men derimod op- gav han følgende løsøre til Registering og Vurdering hi:(?) Her er innledningen som gir informasjon om de som inngår i delingen. Mvh. Gunnar Sara Pihl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 (endret) Første side, forsøksvis: 01 Aar 1810 den 11 September 02 blev en lovlig Registrerings og 03 Vurderings Forretning 04 foretaget og afholdt i Pladsen 05 Sarasbraaten(?) under Gaarden 06 Brænsrud i Aggers Sogn efter 07 den Sammesteds den 19de Februari 08 d: A: ved Døden afgangne Kone 09 Anne Gundersdatter, hvis Boe 10 vil komme til Skifte og Deeling, 11 naar først Gjelden og Udgiften 12 er fradraget, imellem den 13 igjenlevende Enkemand 14 Mathias(?) Jørgensen og deres 15 udi første og eneste Ægte- 16 skab sammenavlede Børn, som 17 blive opgivet at være. – 18 1.) Sønnen Gulbrand Mathisen(?) 19 5 Aar gammel Nils Olsen 20 Ulsrud paatog sig at i agt- 21 tage denne umyndiges Tarv 22 under nærværende Forretning. – 23 Som Skiftevidner og Vurderings- 24 mænd var tilstæde Nils Ulsrud 25 og Nils Nilsen Østbye. – 26 Derefter blev Enkemanden 27 som nærværende, af Admini- 28 strator paalagt paa det nøy- 28 agtiste at opgive alt hvad 29 Boet maatte være eyende 30 saavel av løst som fast Gods, 31 hvorpaa han Deklarerede at 32 af fast Gods er Boet intet 33 eyende, men derimod op- 34 gav han følgende Løsøre 35 til Registrering og Vurdering sc: Mvh Endret Januar 5, 2021 av Even Stormoen Sara Pihl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 Ai, så ikke at Gunnar hadde svart. Beklager. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sara Pihl Skrevet Januar 5, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 5, 2021 Tusen takk, begge to! Plassen er Sarabråten, det er riktig. Ektemannens navn var Mathias, og sønnen Guldbrand. Det har jeg funnet i kirkebøkene. Kan jeg være frempå nok til å spørre: Er det noen av dere som orker å gi seg i kast med resten også? Det finnes nemlig svært lite informasjon om Sarabråten fra denne tiden, og eiendelene vil gi et innblikk i hvordan levestandarden var. 🙂 Sara Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 Jeg er i gang med resten, men hvis Gunnar er det samme, så frykter jeg å bli ‹slått på målstreken› nok en gang 😉 Mvh Gunnar Øra og Sara Pihl reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 (endret) Hei Sara Prøver meg videre, med ‹store sorte hull›. Neste side, v. kolonne [overlater tallene til deg]: 01 1.) et umalet Bord paa Krydsfod med 02 en Krak 03 2.) en Sofabænk 04 3.) et Skab med Skjænk laasfær- 05 digt og brunmalet 06 4.) en Træskaal 07 5.) et K??esængested 08 Derudi: 09 6.) et 1 Sængeklæde og et 10 Lagen samt et Pudevahr 11 Denne Sæng med Klæder ønskede 12 Enkemanden Forlods(?) af 13 Boet udlagt. – 14 7.) en brøstfældig høy Gryde og 15 en liden Do. 16 8.) en rødmalet Kiste Laasfærdig 17 9.) en Meelkiste Laasfærdig gaml: 18 10.) en Smørkjærne med Stav 19 11.) et gammelt Skriin og en Kasse 20 12.) 6 Spand 21 13.) en liden Haansav, en Høvel 22 en Fetubras(?) [helt ubegripelig, men jeg tror jeg leser dét. Og det blir ‹bedre›:] og en Tex(?) at(?) saaet(?) 23 Naver [puhh ;-)] 24 14.) en Bagstefjæl, et Saal, en 25 Kniv og en Tine 26 15.) en ranned(?) værkes Klædning 27 16.) et Hæspetræe, et Mangletøy, 28 et Traug og 5 Træfade og en 29 Kruus 30 17.) 3 gamle Øxer 31 18.) en Hammer og Hovtang 32 19.) endeel Jernskrab 33 20.) endeel gamle Bøger 34 21.) en Slibesteen med Jærnaas 35 og Vinde 36 22.) en Væv og Vævskje 37 23.) en Jærnskodslæde med Drag 38 24.) en Plaug 39 25.) en Kiær(?) med Orv 40 26.) en Høeslæde 41 27.) en Braake(?), en Skakestoel(?) 42 og et Hølsaul(?) samt en Kløv- 43 sadel og 2 Rokker 44 Creature: 35 28.) en rød hornet Koe 36 29.) en bruun Hest 20 Aar gaml 37 30.) en Voxen Gjed 38 31.) en Do. Do. 39 32.) 2 Rispit(?) Do 40 33.) 3 Unggjeder Og nå ‹går øya i krøss›, så videre formodninger må vente til morgendagen. Mvh Endret Januar 5, 2021 av Even Stormoen Sara Pihl reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sara Pihl Skrevet Januar 5, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 5, 2021 Fantastisk godt jobba! Dette er så gøy! Hvilket bilde dette gir av hvordan det var å være husmannsfamilie. Håper du kan forbarme deg over de siste linjene når øya ikke går i kryss lenger. Det står noe om gjeld der, i hvert fall. Tusen takk igjen! 🙂 Sara Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 Jeg skal prøve å gjøre mitt beste (verste?) i morgen. Blir nok ikke før i kveldinga for meg, men kanskje andre iler til assistanse før den tid 🙂 Time will show. Mvh Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sara Pihl Skrevet Januar 5, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 5, 2021 I morgen kveld holder i massevis! 🙂 Sara Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Elin Galtung Lihaug Skrevet Januar 5, 2021 Del Skrevet Januar 5, 2021 (endret) Husmannsplassen på Sarabråten var tidligere kjent som Jørgensrud, står det her: https://sarabraaten.wordpress.com/ https://sarabraaten.wordpress.com/jorgensrud/ Endret Januar 5, 2021 av Elin Galtung Lihaug Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sara Pihl Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 6, 2021 Takk, Elin! Jeg kjenner ganske godt til Sarabråtens historie, men det er mange huller i den - særlig i tiden før plassen ble kjøpt av Heftye. Derfor er denne skifteprotokollen så interessant 🙂 Elin Galtung Lihaug reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Leif B. Mathiesen Skrevet Januar 6, 2021 Del Skrevet Januar 6, 2021 Leser at Sarabråten tidliger het Jørgensrud. Hvis det er av interesse. Det er 3 skiftekort i Aker for plassen Jørgensrud. https://www.digitalarkivet.no/sk11216061502909 https://www.digitalarkivet.no/sk11216061502911 https://www.digitalarkivet.no/sk11216061502913 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sara Pihl Skrevet Januar 6, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 6, 2021 Tusen takk, Leif Bjørn! Alt er av interesse 🙂 Sara Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Even Stormoen Skrevet Januar 6, 2021 Del Skrevet Januar 6, 2021 Hei Sara Her kommer siste del. Det en vektenhet jeg ikke vet hva er, dessuten en gjenstand(?) enkemannen vil beholde som jeg ikke klarer å tyde. Foruten de ‹sedvanlige› navn etc. [Høyre kolonne] 01 I Hesteladet: 02 34.) omtrænt 12 (??) Hestefór 03 a 4Rd 2ort (??) 04 35.) i Fæeladet omtrænt 4 (??) 05 Fæefór a 3Rd 2ort (??) 06 36.) 100 Kirv(?) Ospeløv 07 37.) Den paa Marken staaende 08 Kornavling bestaaende 09 af Havre og Byg taxered 10 Mændene saa lide(?) som det 11 nu staar for 12 Mere Løsøre forsikrede Enke- 13 manden ei er Boet tilhørende, 14 ei heller noget andet som i 15 nogen Maade kan komme Boet 16 til Indtægt. – 17 Derimod opgav Enkemanden 18 følgende paa Boet hæftende 19 Gjeld 20 1.) (??) paa Lilletorvet tilgo- 21 de 22 2.) Halsæt til gode 23 3.) Gaarder(?) tilgode for en 24 Tønde Havre 25 4.) Hr. (??) Brokmand 26 tilgode en Tønde Havre som 27 skal udlægges in natura 28 5.) Nils Ulsrud 29 Enkemanden tilkjende gav 30 at Peter Lumholtz har 31 Fordring i Boet, men 32 hvilke han ei nu kunde 33 opgive, forinden han erholder 34 hans Regning. – 35 Enkemanden ønskede gjerne at 36 beholde det i Dag Registrerede (??) 37 (??) imod at tilsvare 38 Boet Taxten, saafremt at han 39 dertil som han formodede erholde[r] 40 Creditorernes Samtykke, da 41 han troede at Gjelde[ns] Beløb 42 vist vil stoppe(?) op mod Indtægten. – 43 Da intet meere var at Forret- 44 te og ingen havde noget videre 45 ved Forretningen at erindre, blev 46 samme indtil videre udsat, som 47 nærmere skal blive Vedkommende 48 tilkjendegivet. – Paa S:S: Hr. 49 Cancellieraad og Sorenskriver 50 Heltzens Vegne Hans Jacob 51 Holmen, Mathias Jørgensen, 52 Nils Olsen Ulsrud, Nils Nilsen. – Mvh Gunnar Sigdestad reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet Januar 7, 2021 Del Skrevet Januar 7, 2021 (endret) Vekta på høyet er oppgjeve i skippund, Sk[og teiknet for pund] 100 Kjerv Linje 36 og 37: Registerede U-auctionerede Linje 48: ...Paa S. T. Hr... Endret Januar 7, 2021 av Gunnar Sigdestad Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sara Pihl Skrevet Januar 7, 2021 Forfatter Del Skrevet Januar 7, 2021 Tusen takk, Even! Tusen takk, Gunnar! Dette hadde tatt meg noen år (minst!) å forstå. Nå har dere hjulpet til å fargelegge en periode på Sarabråten som i stor grad er ukjent for mange 🙂 Sara Even Stormoen reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå